Däckbarriär hur gör man ?!?!

bullskiten

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2007
Hoj
GSXR 600 -07
Någon här som har någon erfarenhet om hur man enklast bultar ihop däck till däckbarriär att ställa runt en racingbana?

De uppgifter jag har är att bunta 6-däck på höjden bulta ihop fler travar enligt bifogad bild.

Använda M8 bult med 9x35 karosseribrickor och mutter, och bulta enligt bilden.
SKIT LÄTT!! tänkte jag till man börja räkna på vilket jobb det innebär.
Skall man ställa däck på 500 meter av banan innebär det ca:
9000st däck
37500st M8x45 bult
37500st Mutter M8
75000st Brickor

Eftersom man är lat tänkte jag att det måste gå att banda ihop däcken istället för att skruva.
Det gick tydligen bra att banda ihop däcken med UV-skyddat plastband.
MEN... då är det enligt SVEMO godkänt för MC men inte för BIL. Banan används av båda, så plastband blir det inte.

Är det någon här som har några bra TIPS eller vet någon annan typ av infästning som gör jobbet lättare?

Hur gör man finns det några genvägar?

Bifogat

• bild till sh.JPG
    bild till sh.JPG
    20.4 KB · Visningar: 125
En bra, pneumatisk mutterdragare, helst en som är programmerbar så man drar fast bultarna till ett visst moment utan att behöva tänka. Det är vad som behövs. Och en jäkla massa tid.

Vad man helst vill låna är en mothållsdragare, alltså en som håller både mutter, bullt och brickor samtidigt, men de verktygen brukar inte fabriker som Volvo och SAAB låna ut. Finns annan tillverkningsindustri som kanske har det. Enklast skulle jag tro är att kontakta Atlas-Copco och fråga om man får låna demoverktyg av dem.

Jag vet att det finns rejäla popnitar som används att nita ihop t,ex busskarosser, har själv använt en tryckluftdriven maskin för sådana nitar och de drog som fan.

Säfflebusskarosser är byggda med bla, sådana nitar.

Sist jag var på gokart såg jag att däcken var bandade med metallband.

En helt annan kraft i 1 ton bil som kommer in i traven eller en liten gokart...

Jag vet att det finns rejäla popnitar som används att nita ihop t,ex busskarosser, har själv använt en tryckluftdriven maskin för sådana nitar och de drog som fan.

Smart! Det finns ju "popnitar" som man in princip kan bygga broar med, så det borde väll hålla.

Last edited:
Tror inte det blir varken någon tid eller peng besparing.
Man måste ju borra än då. Jag tänkte mig någon typ av skruv med borrspets som drar tillräckligt bra i bara stommen och gummit i däcken.

Sen låter det som det skulle bli problem att få plats inne i däcket om man måste använda en tryckluftdriven popnitsmaskin.

Är just det att det finns ingen "massa tid" att ta ifrån.
Inte heller något löpandeband med superverktyg från bilindustrin :)

Eller ska man kolla med nya ägarna till SAAB om dom är intresserade?!
Om dom ändå skall gå med förlust spelar det ingen roll vad dom gör... ellerhur

En bra, pneumatisk mutterdragare, helst en som är programmerbar så man drar fast bultarna till ett visst moment utan att behöva tänka. Det är vad som behövs. Och en jäkla massa tid.

Vad man helst vill låna är en mothållsdragare, alltså en som håller både mutter, bullt och brickor samtidigt, men de verktygen brukar inte fabriker som Volvo och SAAB låna ut. Finns annan tillverkningsindustri som kanske har det. Enklast skulle jag tro är att kontakta Atlas-Copco och fråga om man får låna demoverktyg av dem.

Last edited:
Var ju typ något sån lösning jag var ute efter. men nu var den för betong.

Det är bara en rekommendation... När jag får något i handen så är min första tanke "vad kan jag använda det här till, förutom det den är till för?"

Jo jag förstod det. var själv inne på om man kunde använda typ "molly" som man använder för att fästa tyngre saker i gipsväggar.

Eller kanske man skall ringa till kriminalvården och fråga om dom har ett gäng strafffångar som kan bli tvingad att hjälpa till?

Det är bara en rekommendation... När jag får något i handen så är min första tanke "vad kan jag använda det här till, förutom det den är till för?"

skruvat däck i flera dagar till gokartbana nu.. har lagt dem stigade i 3 rader. använder självborrande skruv med 8mm huvud, bricka på båda sidor om däcket med mutter.

Vet du mer exakt vilken typ av skruv & bricka du använt? Låter intressant!
Men en självborrande skruv med mutter hur går det till?!?!

skruvat däck i flera dagar till gokartbana nu.. har lagt dem stigade i 3 rader. använder självborrande skruv med 8mm huvud, bricka på båda sidor om däcket med mutter.

Säljer den typen av skruv på mitt jobb.
Kan den hålla en dimension av 5,5x40?!?
Går det bra att dra mutter på den? (måste prova)
Skruven används normalt som självborrande infästning i grövre stålkonstruktioner eller hur?

denna skruv, fast finns längre med som vi använt oss av.
http://www.hilti.se/data/images/prodmedium/se00098.jpg

Brickorna vi har är ca 5cm rakt över. hålet är laserskuret just för dessa skruvar, Dock går dem inte köpa ur butik.

Säljer den typen av skruv på mitt jobb.
Kan den hålla en dimension av 5,5x40?!?
Går det bra att dra mutter på den? (måste prova)
Skruven används normalt som självborrande infästning i grövre stålkonstruktioner eller hur?

ingen aning vad skruven använts till i vanliga fall men funkar nog till massor, ja den är ju gängad M6

Skulle tipsa om fängelsena direkt jag såg vad det handlade om, men du nämnde ju det själv. Gör det! Vi lämnade ett idiotjobb till Halmstad fängelse när vi var i tidsnöd på företaget å dom gör jobbet för en sketsumma å dessutom skriker dom efter sysselsättning till internerna.

Givetvis får du frakta dit allt som krävs för jobbet Å visa hur det ska va, samt betala kalaset. Å dom lär sig att man tjänar mer på att sälja droger(eller hur det nu var) Win/win. :tummenupp

Haha! allvarligt jag skrev det som en skämt.
Visste inte att gick. Eftersom detta jobb inte har något privat vinstintresse utan åt en förening kanske dom kan inte behöver betalt.
Har dom inte redan 3-mål mat och färg TV redan?!? <- det räcker som betalning tycker jag

Skulle tipsa om fängelsena direkt jag såg vad det handlade om, men du nämnde ju det själv. Gör det! Vi lämnade ett idiotjobb till Halmstad fängelse när vi var i tidsnöd på företaget å dom gör jobbet för en sketsumma å dessutom skriker dom efter sysselsättning till internerna.

Givetvis får du frakta dit allt som krävs för jobbet Å visa hur det ska va, samt betala kalaset. Å dom lär sig att man tjänar mer på att sälja droger(eller hur det nu var) Win/win. :tummenupp

Jag skulle helst föredra spraylim då jag ska vara en av deltagarna som ska utföra denna åtråvärda uppgift.

Haha! allvarligt jag skrev det som en skämt.
Visste inte att gick. Eftersom detta jobb inte har något privat vinstintresse utan åt en förening kanske dom kan inte behöver betalt.
Har dom inte redan 3-mål mat och färg TV redan?!? <- det räcker som betalning tycker jag

Kan inte riktigt redogöra för det ekonomiska då jag inte jobbar med den biten. Men ryktesvägen sades det att det blev långt under marknadspris på jobbet. Å jag antar att det inte spelar världsstor roll om uppdragsgivaren är ett företag eller ek. förening bara det främjar sysselsättning å ger ersättning.

Men av förklarliga skäl får ju du befrämja frakten. Tänk på att det kan bli drygt med stora däckpaket.

Jag tycker nog som du, att dom har det väl så gott som dom har det. Men staten har väl aldrig backat för att dra in en extrakula från det privata...:D å det kanske gagnar oss till sist ändå. Det hamnar ju inte i langar-jockes ficka...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT