däck

husky570rr

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2005
Hoj
Yamaha Yzf R6 - 05
Nybliven motardägare som kört cbr 600 tidigare, Har nu inhandlat en Husqvarna 570 med slicks på och har ingen aning om vilken typ av däck som är att rekomendera för en oinvigd, ska man satsa på landsvägdäck eller motarddäck?:confused: eller kanske köra med regndäck på hela tiden :confused: Har tänkt att besöka en del gokartbanor under sommaren men tänker även använda hojen till vardags.

Kör upp de däck du har nu först å se va typ av körning du kommer göra framöver!

När man inte är någon kanon på två hjul så tycker jag att man ska sätta på ett duktigt bra framdäck, ett slicks modell mjukare funkar bra, och sen bara nånting å halka runt på bak, hellre något billigt än något med det lilla extra.

Det gäller bankörningen då... När det kommer till landsvägskörning så kan det ju vara en fördel om man blir stoppad att ha ett däck som det är lagligt mönster i. Jag har dock kört slicks på gatan å inte haft några sånna problem hittills, men då är det ju ingen som stoppat en heller...

När det gäller riktiga motardbanor osv så åker jag nu, och kommer göra fram tills det blir något rejsande, enbart på slicks utan något mönster skuret. Kanske blir det även så på tävlingarna?

Är du som jag så kommer du nog snart att skruva bort registreringskylten för gott snart... ;)

Härligt hojval=)

Far och låna en däckskärare på närmaste däckhandlare, så kan du skära mönster i slicksen. Funkar bra och så kanske du slipper gnäll från polisen om du blir stoppad.

/Daniel

hompa skrev:
Härligt hojval=)

Far och låna en däckskärare på närmaste däckhandlare, så kan du skära mönster i slicksen. Funkar bra och så kanske du slipper gnäll från polisen om du blir stoppad.

/Daniel

man kan ju inte direkt skära lite däcket bara :rolleyes:

Jocke W skrev:
man kan ju inte direkt skära lite däcket bara :rolleyes:

Varför tror du att det inte funkar? Visst äre det inte bara att sätta sej och skära, men rita upp ett mönster innan och sen ska de nog inte vara några problem :)
Har kompisar som gjort det och kommer själv göra det på nästa set däck. Finns enkla mönster som funkar bra till motard. Men rätta mej gärna om jag har fel.

/Daniel

hompa skrev:
Varför tror du att det inte funkar? Visst äre det inte bara att sätta sej och skära, men rita upp ett mönster innan och sen ska de nog inte vara några problem :)
Har kompisar som gjort det och kommer själv göra det på nästa set däck. Finns enkla mönster som funkar bra till motard. Men rätta mej gärna om jag har fel.

/Daniel

mmm jag är ingen expert på området..men mönster har ju ett skäl varför det ser ut som det gör..tror det är svårt att kopiera ett mönster från ett annat däck eftersom det kan skilja på hårdhet i däcket mm och alltså inte uppnå samma resultat. Man vill ju helst inte paja ett par slicks bara för att man ska prova skära lite.

Nån som kan det här med däckskärning? som vill förklara lite? skulle gärna lära mig det.

Slicks kör man ju inte på för att köra hårt i regnet, skärningen i slicksen gör man ju för att få bättre fäste i gruset, alltså är det inte så hemskt petigt, titta på hur de skurit i VM eller SM. Nån millimeter hit eller dit spelar ingen större roll.

.__
/...\

(ignorera prickarna). Så skär många, eller så som michelins motarddäck är skuret.

Jocke W skrev:
mmm jag är ingen expert på området..men mönster har ju ett skäl varför det ser ut som det gör..tror det är svårt att kopiera ett mönster från ett annat däck eftersom det kan skilja på hårdhet i däcket mm och alltså inte uppnå samma resultat. Man vill ju helst inte paja ett par slicks bara för att man ska prova skära lite.

Nån som kan det här med däckskärning? som vill förklara lite? skulle gärna lära mig det.

Fråga YPVS, (Daniel) Han är däcks-skärar proffs....
Han har skurit många VM-slicks.... :D

Ok...

Ett par saker bara. Ger du dig på att åka slicks i trafik kommer du att få ett svårlöst problem...
Alla tjatar om att de värms upp långsamt och ger dåligt grepp för sådan åkning men det är nonsens. Den första minuen har du sämre grepp det är sant men då köra hoj i regel görs över mer tid än en minut är det bara en sak att ha i bakhuvudet den första kilometern eller så.

Problemet är snarare att det inte finns någon återvändo efter att du har börjat åka på sådana däck. Greppet är något i hästväg jämfört med vad du än kan tänkas åka på annars.

Ex, Sara här. Jag la alltid på slicks som jag rejsat med på hennes hoj. Hon hade aldrig åkt på nåt annat i sitt liv fram till precis innan vi skulle sälja den. Då la jag på ett 207a fram och vi drog ut för en sista åktur. Jag har en film där hon får ett framhjulssläpp in i en kurva (och skrek till som en skoltjej) pga att hon var van vid att kunna pressa hårdare. Alldrig inträffat innan. Ett 207a är inte ett dåligt däck, ett slicks är dock som tejp i jämförelse.
Tom i regn är ett skuret slicks hyfsat bra men då finns det naturligt vis andra däck som kan mäta sig.

Skurna slicks ÄR mycket bra gatdäck trots att de är olagliga. Snüten fattar dessutom mycket sällan misstankar mot dem även om du skulle bli stoppad...

Så, till mönster:
Vad åker du på för underlag. De flesta åker på 95% asfalt och så skulle jag bara skära
-
-
-
-

Blandar du underlag mer så skär jag alltid som bakdäcket på bilden jag bifogar, både bak och fram. Jag har provat mig fram både själv och med min "testkanin" Christophe Bertrand i åratal. Han har förresten äntligen en bra säsong efter 10 år av otur, ligger 6a i VM.

Regndäck fram är hyfsat bra men blir det varmt och torrt så är det väck på 50 mil.

Är du ostadig på handen så rita med krita innan du skär. Jag använder bara avstånden mellan olika knogar på fingrarna etc men det kanske är onödigt i början... Och du kan alltid testa på ett gammalt utjänt vanligt däck lite först för att få lite känsla för det. Bågarna jag drar ut från mittstrecken kan dessutom ta ett par tränings skär. Det finns en bra anledning för dem dock.
Hmm, borde börja ta betalt för sånt här, mycket arbete nerlagt. Kul arbete dock...

Daniel

Bifogat

• 041009-10 Superbiker.JPG
    041009-10 Superbiker.JPG
    117.9 KB · Visningar: 119
Last edited:
ypvs skrev:
Det finns en bra anledning för dem dock.
Nu lämnade du mig nyfiken :rolleyes:

Tack för ett bra svar ännu en gång! Som sagt, du borde ha betalt för att skriva kommentarer ;) Kanske dags för en bok? :tummenupp

OlleR skrev:
Nu lämnade du mig nyfiken :rolleyes:

Tack för ett bra svar ännu en gång! Som sagt, du borde ha betalt för att skriva kommentarer ;) Kanske dags för en bok? :tummenupp

No,no...

Jag är bara glad att kunna hjälpa till. Och, det finns tråkigare saker att skriva om än supermotos.

Nu när jag inte verkar ha nån chans att komma tillbaks i motard så behöver jag inte hålla så hårt på mina trade secrets heller...

Daniel

skatteåterbäringen drog som en avlöning

Tack för all tips och råd :Bugar Slicksen som satt på den var rätt så slut hålen hade börjat titta fram lite här och där.
Så största delen av skatteåterbäringen gick till en uppsättning Pirelli Diablo :banana Hoppas det var ett bra val ? ngn som kört på dem ??
Det enda som återstår nu är att montera på belysning och hitta snitsen i vänsterbenet :) Det finns ingen som har ett elschema till den ? för jag fick det mesta av hojen i kartonger

husky570rr skrev:
Tack för all tips och råd :Bugar Slicksen som satt på den var rätt så slut hålen hade börjat titta fram lite här och där.
Så största delen av skatteåterbäringen gick till en uppsättning Pirelli Diablo :banana Hoppas det var ett bra val ? ngn som kört på dem ??
Det enda som återstår nu är att montera på belysning och hitta snitsen i vänsterbenet :) Det finns ingen som har ett elschema till den ? för jag fick det mesta av hojen i kartonger

Diablos är djävligt bra.
Vad menar du med att hålen börjat titta fram förresten?

Daniel

husky570rr skrev:
Hålen? Det ska vara små hål på däcken, det är de när de e nya... Det är dom som gör att du vet hur mycket gummi som e kvar...

Daniel :tummenupp Det uppskattas!

*edit, diablo är äkta hollywooddäck! :D :tummenupp Det lilla jag kört på de tycker jag det funkar kanon!

OlleR skrev:
Hålen? Det ska vara små hål på däcken, det är de när de e nya... Det är dom som gör att du vet hur mycket gummi som e kvar...

Daniel :tummenupp Det uppskattas!

*edit, diablo är äkta hollywooddäck! :D :tummenupp Det lilla jag kört på de tycker jag det funkar kanon!

Ahha, men då blev det rätt fast på andra hållet, dvs de var inte på väg fram, utan på väg bort om jag förstod det hela rätt :va

husky570rr skrev:
Ahha, men då blev det rätt fast på andra hållet, dvs de var inte på väg fram, utan på väg bort om jag förstod det hela rätt :va
Det är en annan sak ja :D! Då kan det vara läge å byta!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman