Däck tryck

CarMan

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GRC RSR
Kan man se på ett slicks om man har kört med för mycke eller för lite luft?

Hur beter sig hojen om man har fel däcks tryck?

CarMan skrev:
Hur beter sig hojen om man har fel däcks tryck?

Här är teorin bakom däckstryck:
-Ett hårdpumpat däck formar sig inte lika mycket efter underlaget som ett med lågt tryck.
-Ett däck som formar sig efter underlaget ger bättre grepp både på grus och asfalt.
-När däcket formar sig så skapas värme. Lågt lufttryck ger alltså varmare däck.
-Ett varmt däck slits mer än ett kallt.

Alltså:
Lågt tryck ger gott fäste.
Högt tryck ger god ekonomi.

Ok Tack.

Hojen jag åker är en minimoto. Skrev här på forumet ändå, då jag tror att folk här har bättre koll !

Jag är har nyss köpt den & är inte så kunning.
När jag körde den första gången så tyckte jag att jag hade bra grepp & däckena var mycket ruggade efter 3st 10 min rundor.
Jag hade då ett ganska stelt skinställ på mig & vart ganska stillasittande på hojen.

Nästa gång jag provkörde hade jag modifierat skinnstället lite så att jag vart lite mer rölig, jag kunnde nu glida ner lite på sidan av hojen i kurvorna & hänga mig kraftigt frammåt när jag accelererade.
Det jag nu igentligen är bekymrad över är att jag börjadde få problem med fästet i bakdäcket i kurvorna. När jag accelererar krafrigt i en kurva så hugger bakdäcket, däcket tappar fäste & glider i sidled för att sedn få fäste (detta händer kontinuerligt 2ggr/sek). Det blir lite vobligt & går inte köra så fort då :(

Efter denna körning var däcken släta. Jag det hjälpte inte med att sänka trycket i bakdäcket från 2 till 1,8
Kan det vara så att jag lutar mig på ett sånt sätt så att jag får för lite vikt på bakhjulet? ska jag ha ännu mindre luft eller ska jag luta mig anorlunda?

http://w1.150.telia.com/~u15010091/min/1.jpg

K-Micke skrev:
Kanske avsaknad av fjädring betyder en del.
Du kanske kör på gränsen till vad den klarar helt enkelt. :p

Ja hade den varit fjädrad så hade den nog gått mjukare :tummenupp

Men däcken såg inte lika ruggade ut andra gången, ska dom vara det?
Jag tycker däcken borde sl eika dana ut, upplevde att jag kunde köra fortare första gången, svår att säga när det enda i instrument väg är en dödar knapp :D

Kolla om du får en blå aktig färg på däcken, då har dom blivit för varma (gummit har smält och sen stelnat) och innan du skalar av det lagret kommer du ha betydligt sämmre grepp. :notme

ecce skrev:
Kolla om du får en blå aktig färg på däcken, då har dom blivit för varma (gummit har smält och sen stelnat) och innan du skalar av det lagret kommer du ha betydligt sämmre grepp. :notme

Däcken set inte ut att ha en blåaktig ton. Jag har nött många varv i helgan så jag borde nött bort det lagret, men har fortfarande sama problem.
Testade många olika lufttryck uten förbettrat resultat.
Tror att jag kanska har för hårda däck för den tempratur som är i backen just nu.

Tja det är ju ingen omöjlighet men låter lite... det hade varit en sak på landsväg men på bana borde du få upp tempen.Det ända annars som kvarstår är ju att byta däck kan inte komma på någe mer om du provat olika tryck.

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan