Däck som tål senhösts-temperaturer

runeo

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
K1600GTL
Hej

Jag har Metzler Roadtec Z6 på den främre och just nu Michelin Pilote Power på den bakre cykeln.

Är Metzler Roadtec Z6 känsliga för kall och dimmad vägbana. + 6 grader och den släpper väldigt lätt bak. Samma temperatur och jag ska i 45 graders vinkel upp på en 7 cm hög avfasad asfaltkant vid jobbet. Framhjulet sticker iväg.
Däremot inga problem med Michelin Power Road på GSAn under exakt samma förhållanden! Stabiliteten själv.

Min teori är att Roadtec blir bakelit när temperaturen sjunker. Fungerar annars suveränt i blött och i temperaturer över 8-10 grader.
hälsar
/Rune
r1200r_with_mammut.jpg

Kör på Pirelli Diablo just nu. Tycker de klarar kyla galant. Ganska prisvärda däck i mellan/högprestanda-klassen.

låter som ditt framdäck är ett riktigt "sommar däck", ska klara högre temp, därför hårdnar dem vid lägre ute temp... inte så konstigt funkar likadant på bildäck.. sommar däck hårda som hockeypuckar på vintern medans vinterdäcken är lagom mjuka på vintern... vinterdäck på sommar är som mjuklakrits... så de är nog lite samma variant här...

på husan hade ja Michelin Pilote nånting å när ja tog en sväng i Januari 2005 på tort väglag så var de helt ok grepp fast de va kallt ute..

så Michelin är nog ett mjukare däck som passar bättre vid kallare temp...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT