Däck-råd

Kalle Berg

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2022
Hoj
2008 BMW R1200R
Är gubbe och entusiastisk nykomling i mc-sfären. Behöver köpa nya däck till min BMW R1200R. Blir 99 procent asfaltsåka, på mestadels krokiga vägar i Roslagen. Fantiserar dock om långresa norröver i Sverige. Vad skulle ni köpt? (Ber om ursäkt om liknande trådar redan finns.)

Av vana skulle jag säga Michelin Pilot road-serien.

Jag har fått ut många mil på bana och gata utan otrevliga överraskningar med road 4. Galet bra våtgrepp och höll mig på hjulen när jag jagade GS och större KTM adventure på grusvägar.

Klassar mig snart som gubbe själv nu när man är närmare 50 än 40.

Är gubbe och entusiastisk nykomling i mc-sfären. Behöver köpa nya däck till min BMW R1200R. Blir 99 procent asfaltsåka, på mestadels krokiga vägar i Roslagen. Fantiserar dock om långresa norröver i Sverige. Vad skulle ni köpt? (Ber om ursäkt om liknande trådar redan finns.)
Jag håller med föregående talare. Jag kör själv Michelin Pilot Road på min VFR 800 och hade det innan på min TDM 850. Har varit supernöjd med dom. Pilot road 2, 3 och 4 tidigare. Nuvarande har jag Road 5 på. Samtliga har varit utmärkta.
Bra grepp utan överaskningar och dom håller relativt många mil.

Pilot road 6. Hävdas att den har runt 15% längre livslängd än 5an av min däckfirma som satte dit mitt. Om det är sant vet jag dock inte.

För övrigt. Välkommen in i missbruket.

Såg att kurserna med smc är släppta nu.

Last edited:
Japp, pilot road såklart till ändamålet

Men en mycket viktigare fråga är... Vilken olja ska du köra :)

3.... 2.... 1.....

Last edited by a moderator:
Har inte haft den så länge, men kommer att serva den grundligt inför vårpremiären. Inkl oljebyten. Är en lågmilare, bara drygt 2200 i nuläget.

Pilot road 6. Hävdas att den har runt 15% längre livslängd än 5an av min däckfirma som satte dit mitt. Om det är sant vet jag dock inte.
Det är fantastiskt hur de lyckas öka livslängden så markant vid varje nylansering - och dessutom med förbättrat våtgrepp. När man knappt trodde att det kunde bli bättre… ?

Jag slår ett slag för Bridgestone Battlax T32. Billigare än ovannämnda, men lika bra.

För övrigt. Välkommen in i missbruket.

Såg att kurserna med smc är släppta nu.

Jag håller med om Michelin Pilot Road och jag tackar för påminnelsen om Gelleråsen så nu har jag bokat pingsthelgen.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman