Däck på kall asfalt.

Pirate

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2009
Hoj
Ingen just nu
Köra hoj på kallt underlag, typ 2-3 grader och även i minusgrader, hur funkar det med greppet mot asfalten? Förutsättningen är rent underlag och ingen is.

Däck: Metzler Racetec 5

Nån med erfarenhet?

Last edited:
Det blir halkigt. Hur halkigt är svårt att säga men så länge du inte ska ner och skrapa knän är det inga större problem. Finns ju gott om folk i dina krokar som kör året om, Toyman till exempel.

Normala mc däck för gata liksom bandäck har en uppvärmingstid innan de ger maximalt fäste.I minusgrader och på bar asfalt är denna tid enormt mycket längre än i t ex tjugo plussgrader på en varm och asfalterad väg.Beroende på hur mycket man kört i värme respektive kyla så lär man sig snabbt att känna skillnaden på uppvärmningstiden på dessa däck där hojen naturligtvis uppför sig olika med kalla och varma däck.Normala hojdäck för asfalt som är till för sommarsäsongen är oftast inte lämpade för vinterkörning i flera minusgrader.

Last edited:
Racetec är däck för bana om än inte race. Du halkar väl inte omkull bara du rullar ut hojen så visst går det åka, men räkna med att det är ganska otrevligt.

/skrivet på jävligt litet tangentbord/

Jag har kört på M5or dom sista 2 vintrarna så det funkar.

Grepp vet jag inte om man ens skall lägga in i ekvationen, det går men det går sakta och försiktigt.

bromsarna fram sliter man på sommaren och bak på vintern.

Jag undrar också hur halt det är? Har som kallast kört i 8 grader typ, och jag upplevde det inte alls som halt men jag var försiktig i kurvorna. Att ta sig fram är ju inga problem i 0 gradigt kan jag tänka mig.

Hur man sedan ska köra hoj när vägarna blir istäckta, det är en bra fråga. Funkar kanske inte så bra med en tung hoj då man lär lägga den om man ska köra året runt.

Köra hoj på kallt underlag, typ 2-3 grader och även i minusgrader, hur funkar det med greppet mot asfalten? Förutsättningen är rent underlag och ingen is.

Däck: Metzler Racetec 5

Nån med erfarenhet?

Inspirerad gatkörning farligt farligt..räcker med häftiga gaspådrag för det skall slira och släppa, eller om man kör genom en vattenpöl och vrider på. Visst går det att köra, har själv tidigare kört i minusgrader på barmark, men slutat med sådanna "stölleprov" Hoj skall man köra när det är varmt o fint, om man inte kör geggmoppe förståss;)

Har kört vanliga sporttouringdäck på vinterväg, det gick över förväntan så länge det var minusgrader och man kände sig för. Så visst går det att göra utan att det är farligt, och visst är det en upplevelse men knappast några nerlägg att tala om. Desto mjukare däck du har, desto okänsligare blir det när temperaturen sjunker.

/skrivet på jävligt litet tangentbord/

Tack gubbar för infon!

Metzler M5 Sportec, va däcken visst. Inte racetec.

Last edited:
Ner till +1 har jag kört utan problem med PR3. Visst får man ta det varsamt och försiktigt men så länge det inte är -grader och halka går det fint.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman