Däck och fälg storlek.

Maligano

MONSTER OF THE STREETZ
Gick med
12 Apr 2009
Hoj
Suzuki GSX-R 1100 -89 & Suzuki Intruder vs1400 -88
Har en funderare jag hoppas någon kan svara på.
På Ninjan -89 hade jag när jag köpte den ett 170 däck på fälgen och köpte sen ett 190 däck och tryckte dit utan problem,
Nu när jag gör samma sak med gsx:n så korvar sig däcket och trycker upp sig på höjden istället för bredden.
E de sådan skillnad på fälgarna att man måste ha fälg för varje däck mått. eller e vissa fälgar bättre (klarar fler däck storlekar)?

Samt vad kan hända om jag kör med 190 däcket på som e lite korvigt, kan det smälla eller nått, än så länge e de bara lite skummt att lägga sig i kurvan, då kanten är väldigt brant..

Om jag nu får ta och köpa mig en ny fälg, någon som har tips och varningar?

såhär brukar det se ut +-10
fälg - däckstorlek
5" - 160
5½" - 180
6" - 190

En gissning är att det satt 5½"-fälg på ninjan och på gsx kanske det satt 5" eftersom båda funkar ok med 170 däck, men med 190 däck blir det väldigt skarp profil på 5" fägen. Dessutom kan storleken och profilen skilja sig mellan olika märken och modeller trots samma märkning.

Last edited:
Som cpkossa säger:

Fälg 5-tum - däck 160-170
Fälg 5,5 tum - däck 170-180
Fälg 6 tum - däck 180-190

Det kan gå med större, lite beroende på som sagt, men är inte att rekommendera om man inte vet exakt att just detta däck funkar på smal fälg.

Men varför i hel-e ska du ha ett 190-däck på den hojen? För att öka vikten på den? Om det korvar sig nu, kan jag nästan garantera att du kommer att kränga däcket av fälgen när det börjar bli inspirerad och snabb körning, precis vid ett tillfälle då det är maximalt olämpligt att köra utan däck...

Vill du nödvändigtvis ha en fet sula för utseendet (någon annan anledning finns inte just för gatbruk) så bör du skaffa bredare fälg eller bredda den du har.

Last edited:
Som cpkossa säger:

Fälg 5-tum - däck 160-170
Fälg 5,5 tum - däck 170-180
Fälg 6 tum - däck 180-190

Det kan gå med större, lite beroende på som sagt, men är inte att rekommendera om man inte vet exakt att just detta däck funkar på smal fälg.

Men varför i hel-e ska du ha ett 190-däck på den hojen? För att öka vikten på den? Om det korvar sig nu, kan jag nästan garantera att du kommer att kränga däcket av fälgen när det börjar bli inspirerad och snabb körning, precis vid ett tillfälle då det är maximalt olämpligt att köra utan däck...

Vill du nödvändigtvis ha en fet sula för utseendet (någon annan anledning finns inte just för gatbruk) så bör du skaffa bredare fälg eller bredda den du har.

Bredda den jag har, hur gör man det?

Bredda den jag har, hur gör man det?

På din bajk sitter orginal 4,5" bakfälg. Rekommenderad däckbredd är 150 max ett 160. Sätter du på ett bredare däck blir hojen i princip okörbar. Ska du bara ner å parkera hojen vid korvmojjen för att låta moppekillarna imponeras kanske du är på rätt spår med ett så pass brett däck. att bredda en fälg brukar kosta mer än det smakar, eller som Bosse Rindar en gång skrev i en MCnytt "Hur mycket man än putsar en gris så är det fortfarande en gris"

På din bajk sitter orginal 4,5" bakfälg. Rekommenderad däckbredd är 150 max ett 160. Sätter du på ett bredare däck blir hojen i princip okörbar. Ska du bara ner å parkera hojen vid korvmojjen för att låta moppekillarna imponeras kanske du är på rätt spår med ett så pass brett däck. att bredda en fälg brukar kosta mer än det smakar, eller som Bosse Rindar en gång skrev i en MCnytt "Hur mycket man än putsar en gris så är det fortfarande en gris"

haha, okey, men de satt ett fint 170 däck på innan, som satt som en smäck.
hoppas bara att de går att sätta på ett nytt.
Får beställa ett nytt ialla fall..
Skiter i att bredda till 190.
Tack

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...