Däck läcker vid byte

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Hoj
...
Hej, har lagt om mitt bakdäck 160/60-17 men däcket är inte tätt mellan däckkant och fälgen för att däcket ska "poppa" när jag ska fylla det med luft. Har lagt om framdäcket och där var det inga problem. Står på däcket att det är tubeless, har tagit bort det en gång och inspekterat och kan inte se några skador. Någon som har tips på vad jag kan göra? Annars får jag lägga i en slang i den men det känns dumt när det är slanglös fälg.

Ekerfälg och det läcker inte i ekrarna det har jag kollat. Däcket är ett pilot road 3.

Kompressor med lite bättre tryck eller ta ett spännband o spänn runt däcket.

Det brukar även hjälpa om du lägger lite tryck på det å samtidigt rullar de mot marken som du försöker pumpa de. Brukar göra susen för mig =)

Om du inte redan löst problemet. Ta hjälp av någon. Lägg hjulet på backen eller golvet. Vrid/snurra fast ena däcksidan mot fälgen. Din kompis får sedan trycka ner hjulet mot underlaget samtidigt som denne pumpar in luft. Du lyfter försiktigt den "lösa" däcksidan mot sin fälgkant, så borde däcket fastna. Du kan få "joppla" lite med däckkanten. Lyft försiktigt så att den sida som sitter fast inte släpper. Detta fungerade för mig när jag höll på med däck...... Lycka till!

Det där provade jag med gasol fredagen den 13:e juli. Nu har jag börjat få lite hår på vänsterarmen igen...

vad ska man med hår till? det väger, och är en bra vindfångare, vilket resulterar i dålig kursstabilitet och lägre toppfart:mattias

På varje välförsedd gummiverkstad finns det en/flera burkar med "smörja" som man smörjer in både fälg och däckskant med vid påläggning. Dom har vanligtvis också "Spännband" för att spänna ihop däcket i centrum för att på så sätt "trycka" ut flänsen mot fälgen. Har aldrig misslyckats att få luft i nått däck, inte ens det breddaste lågprofildäcket jag sett på aluminiumfälg, och dom är betydligt värre att montera än ett hojdäck.

/KentW

Last edited:
Michelin är svårploppade! Skruva ur ventilen och ställ regulatorn på kompressorn så att du får maximalt tryck ut ur den.

Eller gå förbi regulatorn helt och hållet. Anslut en ventil till "hålet" som brukar sitta i kortändan på tanken plugggat med en mässing historia. Dvs tryck rakt ut. Är bra att ha lite då och då.

Åkte in me de till en däckfirma, dom plocka ur ventilen och fyllde gick hur smidigt som helst :)

Eller gå förbi regulatorn helt och hållet. Anslut en ventil till "hålet" som brukar sitta i kortändan på tanken plugggat med en mässing historia. Dvs tryck rakt ut. Är bra att ha lite då och då.

Väldigt mycket luft på kort stund är det nog ni far efter, både du å Hoztic. Öka slangarean, flödet, inte trycket.
Hellre grov än lång, som flickan sa... :D

Åkte in me de till en däckfirma, dom plocka ur ventilen och fyllde gick hur smidigt som helst :)

skulle prexis föreslå det , skruva ur ventilen , full klubba på tryckluften å jucka å dra å slit i däcket så poppar det dit om det inte är extrem lågprofil (typ 30 profils bildäck,då få man chocklufta bakifrån)
å glöm inte "if it dont work with lubricant,use more lubricant" :)

Bara att åka in till en däckverkstad. dom fixar det utan problem! borde vara gratis, annars så ger du dom en liten kaffe peng:)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT