hatarvinter
Medlem
Hej, satt i helgen och prata däck med några människor, en gammel pensionär hade köpt ett framdäck till sin 60/70-talsmoped som inte hade riktigt rätt specifikationer, situationen är följande...
2 lagers nylondäck, cheng shin tire C-109 2.25-17" med ny slang på en framgaffel med hydraulisk stötdämpning.
Maxhastighet 50km/h och maxlast vid 25psi är 121kg.
En bra dag toppar mopeden 65km/h med gps, körs mest på 30 och 50 vägar men även på cykelbanor så snitthastigheten över en längre sträcka är nog inte mer än 30 kanske 35km/h, fordonet körs sällan i maxhastighet mer än ett par minuter åt gången.
En våg under framhjulet visade ett tryck med förare på 65-75kg.
Man kan väl säga att vi delades in i 3 grupper, att specifikationerna ska följas, att specifikationer kan man skita i för det är ändå bara en moped och att specifikationerna kan töjas lite för belastningen är ~60% av maxbelastningen.
Men vad säger ni, kan man töja lite på maxhastigheten när belastningen på däcket är såpass lågt eller är det en absolut gräns som inte ska brytas?
Mvh Hatarvinter
2 lagers nylondäck, cheng shin tire C-109 2.25-17" med ny slang på en framgaffel med hydraulisk stötdämpning.
Maxhastighet 50km/h och maxlast vid 25psi är 121kg.
En bra dag toppar mopeden 65km/h med gps, körs mest på 30 och 50 vägar men även på cykelbanor så snitthastigheten över en längre sträcka är nog inte mer än 30 kanske 35km/h, fordonet körs sällan i maxhastighet mer än ett par minuter åt gången.
En våg under framhjulet visade ett tryck med förare på 65-75kg.
Man kan väl säga att vi delades in i 3 grupper, att specifikationerna ska följas, att specifikationer kan man skita i för det är ändå bara en moped och att specifikationerna kan töjas lite för belastningen är ~60% av maxbelastningen.
Men vad säger ni, kan man töja lite på maxhastigheten när belastningen på däcket är såpass lågt eller är det en absolut gräns som inte ska brytas?
Mvh Hatarvinter