Däck - Allvarligt snackat

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Kan vi hjälpas åt att samla vad vi vet om rejsdäck på de mer hemliga områdena och diskutera det vi inte håller med om?? Jag har några påståenden som lyder:

*däckstryck 1,9-2,1 bar för torrdäck
*regndäck 2,5-3,0 bar
*lägre tryck, varmare däck

säger ni emot så motivera ordentligt tack.

Fråga, utifrån vilka faktorer väljer man hårdhetsgrad på regndäck? Med våra korta rejs borde supersoft vara rätt??
 
Chrille skrev:
Kan vi hjälpas åt att samla vad vi vet om rejsdäck på de mer hemliga områdena och diskutera det vi inte håller med om?? Jag har några påståenden som lyder:

*däckstryck 1,9-2,1 bar för torrdäck
*regndäck 2,5-3,0 bar
*lägre tryck, varmare däck

säger ni emot så motivera ordentligt tack.

Fråga, utifrån vilka faktorer väljer man hårdhetsgrad på regndäck? Med våra korta rejs borde supersoft vara rätt??

Då har jag en liten fråga:
När man kör med gatdäck, som är gjorda för att få upp värmen ganska snabbt och vid gatkörning skall hålla temperaturen med ett däcktryck på ca:2,5bar.
Om man är ute på dom allmäna bankörningarna så blir (antar jag) däckena varmare än vid gatkörning, bör man öka däcktrycken då för att få ner tempen i dom?
Och viseversa med racingdäck vid gatåkning så bör man kanske ha ett lägre däcktryck för att få upp värmen bättre.
micke
 
Chrilles funderingar stämmer, men över 2,5 går jag aldrig på regndäck. Högre tryck än så ger sämre grepp.
Micke_gbg: Gatdäck får upp tempen lika snabbt som rejsdäck, orsaken till det högre trycket på gata är att man har en faktor till att räkna med: livslängden. Kör du på gata med 1,9-2,1 bar får du ingen livslängd alls. Temperaturen är det som sliter mest på däcken iom att gummit blir mjukare i högre temp.
Idealisk temp på däck varierar mellan märkena, men däckvärmare brukar värma till ca 70-75 grader.
 
Då är det väl så att man går efter däcktrycket när däcket är uppvärmt.
Lägre tryck vid kallt däck gör att däcket går varmare och att det blir ett tryck- låt säga 2,5bar,
medans ett högre tryck vid kallt däck blir det lägre värme men i slutändan fortfarande 2,5bar när däcket kommit upp i temp.
Kontentan av detta:
lägre tryck/kallt däck> högre däckstemp vid 2,5bar- bättre grepp
högre tryck/kallt däck> lägre däckstemp vid 2,5 bar- mindre grepp
 
micke_gbg skrev:
Då är det väl så att man går efter däcktrycket när däcket är uppvärmt.
Lägre tryck vid kallt däck gör att däcket går varmare och att det blir ett tryck- låt säga 2,5bar,
medans ett högre tryck vid kallt däck blir det lägre värme men i slutändan fortfarande 2,5bar när däcket kommit upp i temp.
Kontentan av detta:
lägre tryck/kallt däck> högre däckstemp vid 2,5bar- bättre grepp
högre tryck/kallt däck> lägre däckstemp vid 2,5 bar- mindre grepp
Kontentan stämmer, men man mäter alltid vid kallt däck. Med varmt däck stiger trycket med ca 0,2-0,3 bar
 
Det borde väl vara bättre att mäta trycket när däcket är varmt, då har man ju möjlighet att justera värmen i däcket med trycket.
Mäter man ett kallt däck så vet du ju inte slutresultatet, eller?
 
micke_gbg skrev:
Det borde väl vara bättre att mäta trycket när däcket är varmt, då har man ju möjlighet att justera värmen i däcket med trycket.
Mäter man ett kallt däck så vet du ju inte slutresultatet, eller?
Eftersom du ändå inte vet tempen du mäter vid så är det meningslöst att mäta vid varmt däck. Kallt däck är nästan alltid runt 20 grader, varmt däck kan vara från 40-80 grader. Slutresultatet efter mätning med kallt däck blir rätt ändå, du behöver inte större noggranhet än så.
 
Jag åkte med pilot sport på Rörken i sommras då det var 30grader varmt, hade 2.3 ibak från början.

Sladdade väldigt mycket,(in i kurvorna) har aldrig kännt så höjd 0.3 å då gick det lika fint som vanligt igen......... borde varit värmen

Nr:18 skrev:
Eftersom du ändå inte vet tempen du mäter vid så är det meningslöst att mäta vid varmt däck. Kallt däck är nästan alltid runt 20 grader, varmt däck kan vara från 40-80 grader. Slutresultatet efter mätning med kallt däck blir rätt ändå, du behöver inte större noggranhet än så.
 
Det man skulle ha, är en infrarödtempmätare och mäta tempen när man kört ett tag, sedan justera trycket därefter.
 
Olika däck går ju olika varmt när de har sitt maximala grepp.

Tex pilotsport ifram går väldigt kallt, medans 207GP blir mycket varmare.........iofs är det olika däck för olika körning.

Men tex ett pilot race och ett rennsport kanske inte har exact samma temperatur för att arbeta optimalt

micke_gbg skrev:
Det man skulle ha, är en infrarödtempmätare och mäta tempen när man kört ett tag, sedan justera trycket därefter.
 
Trodde det inte var så noga med tryck på hojar. Bara att det inte var för lågt så skulle det bli bra.
Hur märker man att man har för högt tryck om man kör på gatan?
 
Det är lättare att märka att trycket är för lågt;) slingrar sig, trögstyrd........

Har inte provat "för högt" än.......... antar att det blir okänsligt och halt, vetinte

Nån som har dökoll?

sEiKo skrev:
Trodde det inte var så noga med tryck på hojar. Bara att det inte var för lågt så skulle det bli bra.
Hur märker man att man har för högt tryck om man kör på gatan?
 
har jag missupfattat denna sektionen?

här pratar ni om gatdäck på gata ... i racingforumet

tanken med Chrilles inlägg var nog inte det spåret ni för just nu. Hoppa över till Teknik eller nått o fortsätt där
 
Chrille skrev:
Kan vi hjälpas åt att samla vad vi vet om rejsdäck på de mer hemliga områdena och diskutera det vi inte håller med om?? Jag har några påståenden som lyder:

*däckstryck 1,9-2,1 bar för torrdäck
*regndäck 2,5-3,0 bar
*lägre tryck, varmare däck

säger ni emot så motivera ordentligt tack.

Fråga, utifrån vilka faktorer väljer man hårdhetsgrad på regndäck? Med våra korta rejs borde supersoft vara rätt??

Efter överläggning med min mekaniker/däckhandlare och fd A-förare Johan så kom vi fram till att ang regndäck är medium den bästa kompromissen om man bara köper ett set, det funkar både om det är lite blött eller ösregnar. Supersoft lär du ju fräsa ner i korden om det är upptorkande.

Detta är expertråden jag fick. Nån som sätter emot?
 
Ska bättra mig

Läste inte hela tråden från början.......



grandmaster skrev:
har jag missupfattat denna sektionen?

här pratar ni om gatdäck på gata ... i racingforumet

tanken med Chrilles inlägg var nog inte det spåret ni för just nu. Hoppa över till Teknik eller nått o fortsätt där
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top