däck 180 eller 190

j-a

#20 NEC #26 BOTT
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
KWAK10, SP1,fmx650,,buellxb9sDUCCE 1198SP
Tjenna
Ny här på SH och har just införskaffat blade 1000 rr och det sitter monterat190 bred sula bak, Jag vill ha bästa körbarhet på bana. Vad gäller? 180 eller 190 bak. Någon som har efarenheter att dela med sig av?

Elis

j-a skrev:
2098301 Tjenna
Ny här på SH och har just införskaffat blade 1000 rr och det sitter monterat190 bred sula bak, Jag vill ha bästa körbarhet på bana. Vad gäller? 180 eller 190 bak. Någon som har efarenheter att dela med sig av?

Elis
Vad jag kan tyda av ditt skrivande så verkar du inte ha kört bana förrut å kanske inte heller så lång erfarenhet av en sådan typ av hoj. Inget illa ment... :)
Orginal utförandet för hojen är ju 190 bak så de e det den är byggd för å har då 6 tums fälg medans 180 däcks hojar har 5,5 tums fälg oftast. De e väl igentligen va man tycker själv. Men som sagt om du nu inte har så stor erfarenhet av sådan typ av körning så kommer du troligtvis kanske inte heller märka så stor skillnad på 180 respektive 190 däck.
Jag har alltid haft 190 däck på min cykel, men det sägs ju att den skall bli kvickstyrdare med ett 180, så prova du 180. Däcken brukar ju gå åt relativt snabbt så testa ett 190 nästa gång å skaffa dig en egen bedömning som du gärna kan dela med dig. :tummenupp
Grattis till nya hojen BTW! :yoparty

Tror jag tittade på den annonsen på blocket för nån dag sen... :va

Japp som Joppeponken säger är man lite posör som han kan man ju ha 190 (fetare, donken brudarna svärmar kanske mer) Men 180 om man är snabb som fan.. (som jag :rolleyes: )

Naa, det går nog vicket som, prova 180 efter ditt 190 däck så märker du.. Skillnaderna märks nog mer vad gäller profilen, inte bara bredden, det kan du ju tänka på med.

Jag tog kortet förra året så jag hann inte åka på mer än 6ggr på bana. Jag åkte då på VTR så detta blir den 1:a
R4'an för mig. :banana . Vad tror ni om profilen då om man nu skall byta, Finns det några bra alternativ, Vad jag sett finns det oftas 180/55. Jag åkte Pilot Power med VTR'en och var nöjd med dem.

Skall du byta till däck som är bättre anpassade för bana så är Pirelli Supercorsa eller Metzeler Racetec ett bra val. Köp begagnade däck från någon raceförare för 1000-1500kr (beroende på skick) så får bu bra bandäck för en bra peng.

Ett glatt tips är är dimensionen 190/55 lite högre profil och fortfarande brett, gott fäste när det svänger =)

westinrobert skrev:
2112581 Ett glatt tips är är dimensionen 190/55 lite högre profil och fortfarande brett, gott fäste när det svänger =)
Det blir nog så att jag provar 190/55. Jag har 2 kugg mer bak så det passar nog bra med högre profil. kommer nog inte uppleva den som direkt slö ändå :hihi Är det någon som tror på Pilot power 2 ct lite mer mil på landsväg med bibehållen prestanda på bana.

Kör du slut på det som sitter på. Efter det är det beggade rejsdäck som gäller, som magnus säger.

Lite grann beroende på nivå och fart man håller så skall man inte överdriva betydelsen av däck. Jag körde alldeles lagom fort på anderstorp ett par gånger med ett battlax bt 56 (tror jag det hette, nåt åt det hållet iallafall), som är ett touringdäck. Nu är jag inte snabbast på att hitta runt, men det dög fint till att köra om en smula nyare hojjar på utsidan i karusellen.

t-rex skrev:
2112609 Kör du slut på det som sitter på. Efter det är det beggade rejsdäck som gäller, som magnus säger.

Lite grann beroende på nivå och fart man håller så skall man inte överdriva betydelsen av däck. Jag körde alldeles lagom fort på anderstorp ett par gånger med ett battlax bt 56 (tror jag det hette, nåt åt det hållet iallafall), som är ett touringdäck. Nu är jag inte snabbast på att hitta runt, men det dög fint till att köra om en smula nyare hojjar på utsidan i karusellen.
Jag köper gärna beggade om det är någon som säljer till bra pris. Pm om någon har justa 190/55 till salu.

j-a skrev:
2112622 Jag köper gärna beggade om det är någon som säljer till bra pris. Pm om någon har justa 190/55 till salu.

Om du skall ha beg 190 mönstrade så blir det nog lite svårare att hitta. De flesta i tex Superbike kör ju på slicks och i SS600 kör de flesta (nästan alla) på 180 däck (mönstrade).

Fast jag har för mig att jag såg en annons med även 190 däck mönstrade här på sporthoj. Här är ett tex: http://www.sporthoj.com/annonser/?id=32797

j-a skrev:
2112605 Det blir nog så att jag provar 190/55. Jag har 2 kugg mer bak så det passar nog bra med högre profil. kommer nog inte uppleva den som direkt slö ändå :hihi Är det någon som tror på Pilot power 2 ct lite mer mil på landsväg med bibehållen prestanda på bana.
"slö ändå" :va Den blir ju piggare ju fler kuggar bak :7peta Däremot blir ju toppfarten lidande :gnissla
Vad gäller däck så är ju knarren typad med 180/55 så det kan ju inte vara några kymmer.Har en likadan moppe som dig...
Kanske ska ut och högfartstoura nån gång?

H-C skrev:
2131599 "slö ändå" :va Den blir ju piggare ju fler kuggar bak :7peta Däremot blir ju toppfarten lidande :gnissla
Vad gäller däck så är ju knarren typad med 180/55 så det kan ju inte vara några kymmer.Har en likadan moppe som dig...
Kanske ska ut och högfartstoura nån gång?
Vad var det jag skrev fel? Trodde nog att drevningen kontra profilhöjden skulle ta ut varann :7peta .
Jag åker gärna lite. Skulle vara kul, skall åka lite i blekinge till helgen :banana . Pm'a om du har lust.

j-a skrev:
2133692 Vad var det jag skrev fel? Trodde nog att drevningen kontra profilhöjden skulle ta ut varann :7peta .
Jag åker gärna lite. Skulle vara kul, skall åka lite i blekinge till helgen :banana . Pm'a om du har lust.

lite OT men du körde inte mellan landvetter och Partille imorse? Såg en svart 1000RR vid sjön...tyvärr åkte man ju bil :huvet

peteR1000 skrev:
2134817 lite OT men du körde inte mellan landvetter och Partille imorse? Såg en svart 1000RR vid sjön...tyvärr åkte man ju bil :huvet
Visst, kan ha varit jag, Var bara tvungen att åka en sån fin dag som idag. Bil suger när solen är framme.

Lider med dig.

j-a skrev:
2136025 Visst, kan ha varit jag, Var bara tvungen att åka en sån fin dag som idag. Bil suger när solen är framme.

Lider med dig.

hehe...tog igen det efter jobbet med en 13 mils runda :banana

Beggade racedäck säljes.
Mycket kvar att köra på för er som kör gata.

Pirelli Diablo Corsa Mönstrat 190-50-17 500kr
Dunlop Sportmax D208 Mönstrat 190-60-17 500kr
Metzeler Racetec K1 Slicks 180-55-17 200kr
Pirelli Diablo Superbike Slicks 120-70-17 200
Ring eller skicka ett PM
Daniel 0739-862523

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!