Däck 18 och 21 tum

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Vill åt motardåka på enduron men pallar inte köpa 17 tums fälgar för det är DYRT, mycket jobb och jävligt svårt att hitta till gasgas.

Vill ha däck med gött grepp på asfalt men som är okej att köra grus på också. Ska ha hojen till att köra gata med kompisarna, motardbanor och knix samt ensamturer på grus och lättkörda stigar. Men viktigast är greppet på asfalt.

Har kollat Continental trailattack2 men det däcket ska ju tydligen vara för TUNGA äventyrshojar, funderar på om stommen blir helt fel till en lätt 450-enduro?

Undrar också hur det funkar med slang. Har ju slang i endurodäcken, går det att köra utan slang på mina fälgar eller behövs det alltid slang? Måste jag ha däck gjorda för slang eller kan jag köra slanglösa däck? Kan jag köra slanglösa däck men lägga i en slang? Slänga slangen eller slanga? :3freak

Går ju alltid skaffa en fälgbana och ekra om om du har tålamodet..

Slanglösa däck funkar med slang. Om du vill köra slanglöst måste du täta fälgarna, silicon, sikaflex, vulktejp mm finns nog 100 andra sätt, och sätta dit en ventil.

Däckvalet får jag överlåta till någon annan, det där med asfaltsprio är inte min starka sida.

Det var därför jag byggde om min till motard. Men jag hade 17/21 tum på min DR då var Pirelli Scorpion Trail förstavalet men det finns bara ett däck till 18 tum bak, 150/70-18. Duger det så kör på det däcket, bästa jag har haft innan jag började med 2CT.

Edit: SCORPION™ MT 90 AT finns i fler dimensioner för 18 tum bak. Antar att din fälg inte är bredare än 2,5 tum bak? Då ska du lämpligen ha ett 120-130 däck, 150 blir nog lite brant på sidorna fast det är ju skoj med gummi långt ner :näsblod

Last edited:
Jag har ett ett par knappt använda CT2 som suttit på en enduro. Inga problem med slang i slanglösa däck heller.
Fälgen avgör om du kan köra slanglöst eller inte

Körde med Michelin Anakee 3 på min DR. Gött grepp nästan oavsett underlag (ej dynga), men medioker livslängd på asfalt. Kunde lita på det. Vet ej om det finns slanglöst.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla