Cylindern efter kolvnyp, vad göra?

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Den ena kolven valde att nypa sig fast och detta blev resultatet.
Är det något man bör göra inuti cylindern nu när det ser ut sådär?
Måste man nikasila, eller när gör man sånt?

Tacksam för svar! Som vanligt är det inte tjejen i tråden som har kört sönder motorcykeln :rolleyes:
 

Bifogat

  • kolven.JPG
    kolven.JPG
    27.5 KB · Visningar: 270
  • skit.JPG
    skit.JPG
    38.6 KB · Visningar: 464
  • skit1.JPG
    skit1.JPG
    43.1 KB · Visningar: 219
  • skit2.JPG
    skit2.JPG
    48.4 KB · Visningar: 215
kraftig syra och fräta bort alu-resterna, sen efter det får man se om det blivit några repor.
Mycket rester på de där bilderna, så ganska stor risk att det får nikasilas om. Men ta en en titt först som sagt.
 
oFFkeFF skrev:
2305225 kraftig syra och fräta bort alu-resterna, sen efter det får man se om det blivit några repor.
Mycket rester på de där bilderna, så ganska stor risk att det får nikasilas om. Men ta en en titt först som sagt.

Okej, tack! Var man kan få tag på syra? Jag vet att Mattias hade lite till övers annars.
 
Bikerbitch skrev:
2305238 Okej, tack! Var man kan få tag på syra? Jag vet att Mattias hade lite till övers annars.

Fikk cyllarna tvattade hos den lokala Arctic cat forhandlaren, om jag minns ratt kostade det inte så mycket...istallet for at søla med syra sjalv...
 
Lasse åkte till Barkmans och handlade syra. Så nu sitter han ute och putsar lite. Får se om det är några repor efteråt.
Isåfall, vem kan det där med nikasil :-)
 
Bikerbitch skrev:
2305416 Lasse åkte till Barkmans och handlade syra. Så nu sitter han ute och putsar lite. Får se om det är några repor efteråt.
Isåfall, vem kan det där med nikasil :-)

nikasilproffsen, hör med rolle rotax här på forumet
 
oFFkeFF skrev:
2305429 nikasilproffsen, hör med rolle rotax här på forumet

Tack! Det var inte billigt...
"Omnikasil (circka 4 veckor arbetstid) 1830:- "
Hoppas jag slipper repor. Annars blir det inte mycket körning innan sista tävlingen
 
Bikerbitch skrev:
2305459 Tack! Det var inte billigt...
"Omnikasil (circka 4 veckor arbetstid) 1830:- "
Hoppas jag slipper repor. Annars blir det inte mycket körning innan sista tävlingen
2t funkar hur mycket repor det än är.... nästan i af. :näsblod Kör på du.. :rolleyes:
Surt att cyllen skar ihop :( kikat något på vad som kan ha orsakat det? Stopp i någon av oljekanalerna? Sitter en vid vevlagret och en vid utblåssidan i framkant mot kolven. Annars bara ren otur som man tyvär har ibland. :(
 
Fniss

Tacksam för svar! Som vanligt är det inte tjejen i tråden som har kört sönder motorcykeln :rolleyes:[/QUOTE]




HIHI :lol

Hoppas det löser sig!
 
philsson skrev:
2305465 2t funkar hur mycket repor det än är.... nästan i af. :näsblod Kör på du.. :rolleyes:
Surt att cyllen skar ihop :( kikat något på vad som kan ha orsakat det? Stopp i någon av oljekanalerna? Sitter en vid vevlagret och en vid utblåssidan i framkant mot kolven. Annars bara ren otur som man tyvär har ibland. :(

Jag har inte haft någon fungerande varvräknare. Så jag kan ha pinat grejerna för hårt och för länge på en och samma växel.
Men det kan också vara att den fått för lite olja. Eller så var det att den hade för lite kylarvatten i sig. Alla tre kanske utlöste den dyra faktorn.
Man lär sig av sina misstag som det händer. Misstagen som sambon mestadels får rätta till eftersom han är bäst på att meka, jämfört med mig :näsblod

ladbol skrev:
2305470
HIHI :lol

Hoppas det löser sig!

I detta fall är det faktiskt sant, cykeln rasade när Mattias var ute o körde ;)
Tack, hojen ska nog vara fit for fight snart!
 
Bikerbitch skrev:
2305459 Tack! Det var inte billigt...
"Omnikasil (circka 4 veckor arbetstid) 1830:- "
Hoppas jag slipper repor. Annars blir det inte mycket körning innan sista tävlingen

Är ju inte alltför dyrt heller. Bäst är dock alltid en ny cylinder.
Finns säkrt någon du kan låna om det nu behövs nikasilas om, kan vara en idé oavsett, eftersom cylindrarna blir ovala till slut.
 
oFFkeFF skrev:
2305577 Är ju inte alltför dyrt heller. Bäst är dock alltid en ny cylinder.
Finns säkrt någon du kan låna om det nu behövs nikasilas om, kan vara en idé oavsett, eftersom cylindrarna blir ovala till slut.

En ny cylinder går på tretysen va? Skrev i min signatur, får köpa nån begagnad. Bra att ha ifall det nyper nån mer gång kanske. Ehum..
 
Bikerbitch skrev:
2305595 En ny cylinder går på tretysen va? Skrev i min signatur, får köpa nån begagnad. Bra att ha ifall det nyper nån mer gång kanske. Ehum..

Om jag inte är helt fel ut är det samma cylinder som rs 125?

www.geiwiz.de
Dom har utbytes cylindrar färdignicasilade och där kan man lämna in cylindern för nicasilning om man vill ha tillbaka sin egen också.

Jag har köpt och fått mycket fixat genom www.motoaccess.be som har mycket kontakter och arbetar tillsammans med geiwiz också.

Har då alltid tagit mindre än 4 veckor:)

Tretusen för en ny cylinder :va
 
Mr Helmut skrev:
2305608 Om jag inte är helt fel ut är det samma cylinder som rs 125?

www.geiwiz.de
Dom har utbytes cylindrar färdignicasilade och där kan man lämna in cylindern för nicasilning om man vill ha tillbaka sin egen också.

Jag har köpt och fått mycket fixat genom www.motoaccess.be som har mycket kontakter och arbetar tillsammans med geiwiz också.

Har då alltid tagit mindre än 4 veckor:)

Tretusen för en ny cylinder :va

Har ingen koll på om det är samma som till RS125 faktiskt, kanske någon annan som har?
Tretysen är bara en summa jag hört, vet inte riktigt vad dom kostar.
Men ligger dom runt 2 tusen så är det lika bra o köpa nytt än att hålla på med nikasil.
Tack för tipsen på hemsidorna! Skall kollas upp!
 
oFFkeFF skrev:
2305577 eftersom cylindrarna blir ovala till slut.

Då kan man ju montera dem på tvären! hehe

/Jörgen

Bikerbitch skrev:
2305617 Har ingen koll på om det är samma som till RS125 faktiskt, kanske någon annan som har?
Tretysen är bara en summa jag hört, vet inte riktigt vad dom kostar.
Men ligger dom runt 2 tusen så är det lika bra o köpa nytt än att hålla på med nikasil.
Tack för tipsen på hemsidorna! Skall kollas upp!


Du hittar säkert cyllar på ebay, annars har nog Henke en cylinder liggandes.

/Jörgen
 
Är det någon skillnad på höger och vänster cylindern? Alltså den främre och den övre

Är det någon som vet vad en ny kostar om man t e x tar från Starol?
Kan ringa och höra, men tänkte om någon visste. Annars har jag fått en finfint erbjudande om en begagnad cylle.
 
Bikerbitch skrev:
2307040 Är det någon skillnad på höger och vänster cylindern? Alltså den främre och den övre

Är det någon som vet vad en ny kostar om man t e x tar från Starol?
Kan ringa och höra, men tänkte om någon visste. Annars har jag fått en finfint erbjudande om en begagnad cylle.

Båda cylindrarna är lika men vattenslangsprylarna sitter lite olika. 4000 pengar kostade cylinder från Starol i våras vet jag men priserna verkar ha varierat kraftigt, de kostade 3000 i vintras och 4500 ett tag.
 
sege skrev:
2307148 Båda cylindrarna är lika men vattenslangsprylarna sitter lite olika.

Nja, det är på topparna det skiljer. Cylindrarna är prexis lika.

För övrigt är det inte samma cylindrar som på Aprilia RS125. Däremot är det samma som på Suzuki RG125 nyare än 92 och RGV250.
 
oFFkeFF skrev:
2305225 kraftig syra och fräta bort alu-resterna, sen efter det får man se om det blivit några repor.
Mycket rester på de där bilderna, så ganska stor risk att det får nikasilas om. Men ta en en titt först som sagt.

Siktar man inte på att vinna EM eller VM kan man skita i repor, några bra repor är kanske en halv hästkraft mindre.

Men har det blivit släpp är det värre, då finns det bara ett alternativ.

En horning efter alla kolvrester tagits bort är att rekommendera.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top