Cylinderfotsspacer

Linkowich

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2008
Hoj
Yamaha yzf 1000rT, Rmx 250, Hva mc 258
Nån som vet om de spelar roll om man använder stålspacer eller måste man ha aluspacer vid kompsänkning? Enklare för mig att få den tilllverkad i stål än alu.

En originalpackning är ofta uppbyggd av tre skikt där det mittersta är en slät stålplåt. Denna är väldigt tunn. Alu är bättre om du vill ha lite tjocklek (tex 1mm eller mer) eftersom alu är mjukare. Risken för läckage är alltså större med en styv, tjock stålspacer.

blir 2mm space. killen som ska skära den åt mig påstod att han inte kunde skära alu i sin maskin. därav min fråga. man får väl klistra noga som fan då eller borde man fixa spacen i alu ändå...

blir 2mm space. killen som ska skära den åt mig påstod att han inte kunde skära alu i sin maskin. därav min fråga. man får väl klistra noga som fan då eller borde man fixa spacen i alu ändå...

Visst funkar väl stål om du klistrar som sagt , Men du bör även köra en standard packning på var sida om 2mm spacern även om du kör alu

Yaman har 12-1 i komp std

Att tillverka en spacer till dessa i alu är inte så svårt det heller

Hålsåga ut dom 4 stora hålen , sen borra med stegborr ( konisk med steg)

Alla pinnbultshål och hål för styrningar

Sedan är det ju bara ytterkonturen kvar

Visst funkar väl stål om du klistrar som sagt , Men du bör även köra en standard packning på var sida om 2mm spacern även om du kör alu

Kanske var lite otydlig. Självklart skall det vara packning på ömse sidor om spacern. Brukar gå alldeles utmärkt att ta en ny originalpackning och montera isär den, släng mittendelen och ersätt med din hemmagjorda spacer. En i alu är, som Andersson säger, lätt att fixa själv. Bara att rita av originalet och börja karva.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT