Cylinder frågor!

bengan80

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2004
Hoj
minimoto 16i och mx 302 pitbike
Hej! fick min 14e idag skruvade isär den för å kolla att allt satt som det skulle. upptäckte då att det sitter bigbore-kit på den från fabrik :tummenupp dvs: 47cc (44mm kolv) 13mm forgasare och öppet luft filter. mina frågor är:

från avgasporten går det en liten kanal upp mot toppen c:a 1cm. Är det en såkallad boostkanal?

någon som har bilder in i en 39cc (omoddad) respektive en 47cc bigbore (omoddad) från nått utav dom kit man kan köpa som tillbehör

Boostporten ska sitta på insugssidan o inte på utblåssidan vad jag vet. :gnissla

på den här bilden kan man se kanalen jag pratar om. har inte sett en liknande kanal på någon annan 2t jag tidigare öppnat. någon som vet vad den ska vara bra för?

Bifogat

• trimkit%20medium.jpg
    trimkit%20medium.jpg
    30.1 KB · Visningar: 203
bengan80 skrev:
Hej! fick min 14e idag skruvade isär den för å kolla att allt satt som det skulle. upptäckte då att det sitter bigbore-kit på den från fabrik :tummenupp dvs: 47cc (44mm kolv) 13mm forgasare och öppet luft filter. mina frågor är:

från avgasporten går det en liten kanal upp mot toppen c:a 1cm. Är det en såkallad boostkanal?

någon som har bilder in i en 39cc (omoddad) respektive en 47cc bigbore (omoddad) från nått utav dom kit man kan köpa som tillbehör

bara att gratullera :banana :banana bara att börja bora på motsata sidan fast inte längre en sido kanalerna. Om jag inte har fel så är det en sån på alla cylindrar (asså 14e) och om det ger mindre efekt eller ej är jag inte hundra på men vet att det ska var en sån och att om man börjar pila på den så kan det bli helt kasst efekt mäsigt. Anars kan du maila han du har tagit bilden i från han kan en del.

Jag har också 47cc cylinder :D :banana har en bild, man ser det ju istället för att skruva o grejer

cylle.jpg

baltra skrev:
bara att gratullera :banana :banana bara att börja bora på motsata sidan fast inte längre en sido kanalerna. Om jag inte har fel så är det en sån på alla cylindrar (asså 14e) och om det ger mindre efekt eller ej är jag inte hundra på men vet att det ska var en sån och att om man börjar pila på den så kan det bli helt kasst efekt mäsigt. Anars kan du maila han du har tagit bilden i från han kan en del.

tack för ett seriöst svar äntligen!!! har kollat med några *moppe gurus* men ingen hajar vad de ska va bra för.. verkar vara en riktig *10000kr fråga*

bengan80 skrev:
tack för ett seriöst svar äntligen!!! har kollat med några *moppe gurus* men ingen hajar vad de ska va bra för.. verkar vara en riktig *10000kr fråga*

varsågod jag fick mina tipps från www.bbmoto.se han kunde rät mycket som jag nämde i tidigare inläg. man kunde mail han för tipps och grejer. så lyka till i fortsätningen

Solid snake skrev:
Boostporten ska sitta på insugssidan o inte på utblåssidan vad jag vet. :gnissla
Tjena!
BOOST-Kanalerna sitter på avgassidan! De som skall vara på insugssidan är vanliga överstömmar! Skulle inte fungera så bra om insugsgaserna inte gick in i vevhuset först.

Men var lycklig du, det är inget man ger sig in på att fixa själv.. :tummenupp

Den lilla extra kanal som sitter ovanför avgasporten är till för att ändra registret med.

Finns på en del moderna motocross också men då i variabel version. (inte att förväxlas med den vanliga variabla huvudporten)

Äldre KTM 2-takt vattenkylda 500cc har också den lilla kanalen som man kan justera utifrån med en liten skruv på cylindern.

Mer utskruvad = mer flöde i kanalen = lägre komp = snällare effekt.
Mer inskruvad = mindre flöde i kanalen = högre komp = vassare effekt.

Det där är en dekompkanal som gör att det blir lättare att dra igång motorn !
Ganska vanligt på snöskotrar i 700 – 800 cc klassen, gör stor skillnad när man skall starta skotern i –30
Sen tappar du säkert 1-2% i effekt oxå :)

Du har ju bigbore, så det behövs för att underlätta start :D

/S

Last edited:
jag har åxå 47cc som det verkar men jag har samma cylle som meduza, dessvärre är det ju inte samma som bengan80 har, kan nämligen inte ta bort toppen!

bengan80 skrev:
kan inte ta av toppen jag heller bilden var bara ett exempel

:va Om jag inte har helt fel så kan man inte ta av toppen på orginalcylinder utan att kappa. Altså orginal cylindern är juten i en bit, allt i ett.....är du med.........

baltra skrev:
:va Om jag inte har helt fel så kan man inte ta av toppen på orginalcylinder utan att kappa. Altså orginal cylindern är juten i en bit, allt i ett.....är du med.........

som du sa den är helt gjuten. Nej du kan itne ta isär topplocket från cylindern. Då måste du köpa ett sånt kit tex: från bbmoto

På motorsågar/röjsågar sitter det ett litet hål (2-3 mm) precis under insuget. Detta hål är till för att ge undertryck till förgasaren. Sitter ju membran förgasare på dem som behöver soppa för att "öppna" flotörnålen och suga in sig soppa.

Ser välllldans likt ut som på en motorsåg måste jag säga. Men svårt att se på bilden.

Back