Cyklister vid övergångsställe

z0grd

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Norrland
Hoj
Gammal 600 kubikare med trasig koppling
Den "nya" lagen vid övergångsställen gör mig galen :mad:

Brukar ni stanna för cyklister som står vid övergångsställen (ej cykelöverfarter alltså) ? Oftast står de grenslade över cykeln för att snabbt kunna hoppa upp och cykla över gatan när du stannat. Ibland sitter de kvar på cykeln och tar stöd med handen mot en stolpe.

En cyklist skall ju som bekant stanna och leda cykeln vid övergångsstället för att kunna åberopa stopplikten för fordonet.
 
Men kommer ihåg att om du korsa cyklistens bana (dvs vid en högersväng eller när man lämna en rondell) så måste man stanna för cyklister!
 
Något att tänka på är att krockar ni så blir det
ändå du som har ansvaret oavsett cyklist eller gångare.

Kanske bäst att stanna alltså.
 
Last edited:
z0grd skrev:
Den "nya" lagen vid övergångsställen gör mig galen :mad:

Brukar ni stanna för cyklister som står vid övergångsställen (ej cykelöverfarter alltså) ? Oftast står de grenslade över cykeln för att snabbt kunna hoppa upp och cykla över gatan när du stannat. Ibland sitter de kvar på cykeln och tar stöd med handen mot en stolpe.

En cyklist skall ju som bekant stanna och leda cykeln vid övergångsstället för att kunna åberopa stopplikten för fordonet.

Ibland, man försöker ju undvika vissa olyckor...
Men cyklister är ett livsfarligt släkte, jag kan ta ett exempel till.

Jag bor i ett hyreshus med parkering inne på en innergård,
och när man för ut så kör man mellan två hur i en "klyfta" ca 2.5m bred.
Och där husen slutar kommer först en cykelbana och sedan bilvägen,
detta betyder att man när man kör bil har hela motorhuven över cykelbanan innanman kan se åt höger eller vänster efter cyklar.
Så jag brukar smyga väldigt långsamt ut för att cyklisterna ska se mig,
jag kan ju inte se dom! Och ni skulle bli förvånade med hur många det
är som bara gör en undanmanöver framför huven och inte begriper
hur nära dom är att sätta sitt framhjul rakt in i bilen....
Uppskattar att det är ca 30% av alla cyklister som gör dessa
märkliga manövrar, och som saknar självbevarelsedrift.
Tack och lov så är det lättare med hoj, för då kan man luta sig fram över styret
och titta åt sidorna :)


Men för att komma till min poäng (efter detta långa utlägg),
så riskerar man att möta dessa 30% som saknar vett även vid
övergångställen och då spelar regler ingen roll! De cyklar rakt ut
oavsett vad du gör, och då har man bara två val.
Att stanna eller att köra på dom :fatta!

Och jag tycker det är superdrygt med olyckor, så därför stannar jag.
 
Jag stannar inte om det inte är någon självmordspilot på cykel. Jag har såklart ingen önskan att köra på någon men normalt så stannar cyklisten om man visar tydligt att man inte har för avsikt att stanna för dem. Sedan är jag alltid beredd att stanna ifall det behövs.
 
Det är inte utan att man förvånas över att det inte är fler som dör på cykel.

Personligen avskyr jag cyklister. Inte som folkgrupp utan som trafikanter. De har verkligen ingen respekt för några andra trafkikanter över huvud taget. Varje gång man är inne i stan så ser man minst 10 rödljus körningar med cykel.
Där borde polisen lägga lite resurser..
 
Personligen avskyr jag cyklister. Inte som folkgrupp utan som trafikanter. De har verkligen ingen respekt för några andra trafkikanter över huvud taget. Varje gång man är inne i stan så ser man minst 10 rödljus körningar med cykel.
Där borde polisen lägga lite resurser..[/QUOTE]


Ja, det e väl det enda dom vågar göra något.....när jag tog en "lugn" sväng med min bil på en nästan öde grusväg för ett tag sen mötte jag några som ringde polisen. när dom kom ikapp mej hade dom tydligen kört ungefär 2 mil på ca. 10min då delvis grus. oxå skickade dom 2 bilar. men när mitt ex hade en pundare som skulle in i hennes lägenhet till vilket pris som helst verkade det som, så fick hon till svar att dom inte hade någon bil tillgänglig trots att våran dotter på 3år log å sov. men det e klart, det ju kväll så dom var väl på shell som vanligt. har man valt det jobbet får man fanimej bita ihop å komma igen.
 
i skellefteå blev "zebralagen" bortglömd lika snabbt som den kom så jag tippar på att 1/50 stannar här i stan för en cyklist som leder cykeln, jag gör det endast om man ser att dom är på väg att gå över
 
Frågan är hur vanligt det är att cyklister är inblandade i olyckor jämfört med andra trafikantgrupper. Har iaf aldrig upplevt att cyklister skulle vara värre i trafiken än någon annan grupp.

Sen är jag iofs partisk då jag har ett förflutet som cykelbud och då förmodligen brutit mot varenda trafikregel som finns 100 ggr om....
 
Coola Ola skrev:
Frågan är hur vanligt det är att cyklister är inblandade i olyckor jämfört med andra trafikantgrupper. Har iaf aldrig upplevt att cyklister skulle vara värre i trafiken än någon annan grupp.

Sen är jag iofs partisk då jag har ett förflutet som cykelbud och då förmodligen brutit mot varenda trafikregel som finns 100 ggr om....

Hur vanligt eller ovanligt det är vet inte jag. Men det säger ju inte ett dugg om hur de beter sig i trafiken.. De verkar ju tro att de är onåbara och osårbara. Jag menar, jag kör ju inte gärna på en cyklist med berått mod..

Men det vore onekligen intressant att se hur många cyklister som skulle överleva om de motorburna trafikanterna bröt mot alla trafikregler 100 ggr om...
 
Jag tänker på miljön!
Det går åt mer bensin o skit om jag bromsar in eller stannar!
Fan dom sår ju ändå bara där så dom kan gott vänta i 3 sek till!
 
valium skrev:
har man valt det jobbet får man fanimej bita ihop å komma igen.

Vilket jobb? Telefonisten på larmcentralen, vakthavande polis på "poliscentralen" som styrs av polischefer, polischefer som styrs av politiska order, de politiker som ger dessa order, eller de som röstar fram de politiker som ansvarar för detta?

Det är ju inte de enskilda poliserna som bestämmer vilka jobb de kommenderas ut på. Till syvende och sist är det vi själva som röstat fram detta förhållande.
 
Cyklister :zpy

Det verkar som att när folk grenslar en cykel så stängs hjärnan av med automatik..

Gillar framförallt dom som envisas med att cykla i bredd/klunga bakom skymda krön eller kurvor.. :död
 
Mea Culpa heter det va det som gör att man ska akta cyklister? Däremot stannar jag aldrig för att släppa ut en cyklist på övergångsställe. Istället borde uslingarna sluta cykla på gångväg.

När jag cyklar är jag nog iofs en av de värre cyklisterna men då hoppas jag ni behandlar mig illa :) så jag lär mig.
 
Bara en liten fundering kring en speciell grupp av cyklister, nämligen "farbröder" i spandexbyxor och racercykel med bockstyre. Varför cyklar dessa farbröder ALLTID mitt i vägen, även då det finns separat cykelbana parallelt med vägen. så många gånger jag skulle vilja köra rätt över dom jä*la puckona. :kocko
 
Klart man kan köra över dom.
Gillar inte folk som cyklar.
 
Jag stannar alltid och släpper förbi folket (gående).Sitter dom påen cykel så släpper jag inte förbi dom.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top