Cykeln dör och går ej att starta

bard

Måste fixa ett cafeobjekt!
Gick med
31 Aug 2004
Hoj
SUZUKI GSXR1100-89
Jah har en Kawa gpz550 - 82 som jag skulle behöva lite hjälp med.

Saken är den att den går ojämnt på tomgången vilket är störande men det värsta är att den dör (när man släpper efter på gasen vid tex rödljus)efter att ha kört den varm... :mad:
Den går inte igång med startmotorns hjälp utan man måste rulla igång den.

Finns det nån här som har några bra tipps på vad det skulle kunna vara??
Jag har hört att det skulle kunna vara dålig komp kan det stämma.

Mycket tacksam för svar :Bugar

bard skrev:

Saken är den att den går ojämnt på tomgången vilket är störande men det värsta är att den dör (när man släpper efter på gasen vid tex rödljus)efter att ha kört den varm... :mad:

Har haft samma problem och då var det batteriet. Den dog inte men var svår att få igång. Men går startmotorn runt?

Har lite liknande problem på min faktiskt. Ingen tomgång när den är varm, och när jag låter den "självdö" är den besvärlig att starta igen. I mitt fall är jag dock ganska säker på att det beror på en för fet tomgångsblandning, eftersom jag inte hade problemet innan jag gick upp i huvudmunstycke. När jag släpper ner den så att den dör själv så får den för mycket soppa och blir lite sur helt enkelt.

Om du nu skulle ha samma problem, så kan startproblemen ha att göra med att en fet blandning är svårare att antända, men om startmotorn inte samtidigt behöver ström så blir det tillräckligt bra gnista för att det ska tända ändå.

Mr.Dna skrev:
Har haft samma problem och då var det batteriet. Den dog inte men var svår att få igång. Men går startmotorn runt?

Startmotorn går utan problem... så det känns inte som batteriet men det är iofs klart värt att testa

bard skrev:

Låter som igensatt tomgångsmunstycke på någon/några av föggarna. Ta upp rengör och kör lyckligt i midsommar :D

Paroxyst skrev:
Låter som igensatt tomgångsmunstycke på någon/några av föggarna. Ta upp rengör och kör lyckligt i midsommar :D

jag hade loss fuggarna så sent som i förrgår... blåste rent munstyckena men allt kanske inta försvann.
du tror inte att det kan va kompen då?? har hört det skulle va redigt dyrt om det va det...

tackar för alla svar

PacMan skrev:
Har lite liknande problem på min faktiskt. Ingen tomgång när den är varm, och när jag låter den "självdö" är den besvärlig att starta igen. I mitt fall är jag dock ganska säker på att det beror på en för fet tomgångsblandning, eftersom jag inte hade problemet innan jag gick upp i huvudmunstycke. När jag släpper ner den så att den dör själv så får den för mycket soppa och blir lite sur helt enkelt.

Om du nu skulle ha samma problem, så kan startproblemen ha att göra med att en fet blandning är svårare att antända, men om startmotorn inte samtidigt behöver ström så blir det tillräckligt bra gnista för att det ska tända ändå.

Testa sänka nålarna ett snäpp.

Min första idé är liksom Paroxyst igensatta fuggar. Det känns liksom inte som nån idé att fortsätta felsökandet innan man VET att fuggarna är ok.
Eller nja, man kan ju iofs satsa på ett kompressionstest också. Och ja, det kan vara dyrt att åtgärda. Men det kan också lika gärna vara för tight ventilspel som är ditt fel. Kostar bara svett att åtgärda men det KAN vara en kortvarig reparation beroende på om felet ligger i att ventilerna håller på att gå ner sig i toppen. Har dom väl börjat sjunka så har dom.

Alltså:
Kompressionstest, ger det bra resultat så är det fuggarna som gäller.
Om komptestet ger dåligt resultat så gör du nytt test med olja i cyl så att du får se om det är foder/ringar eller ventiler som är kass. Om även detta test ger ynkligt resultat så är det definitivt dags att kolla ventilspelet. Kanske dags i vilket fall som helst?
Om komptest visar att foder/ringar är kass så kan man möjligen kosta på sig nya ringar om det vid demontering visar sig att foder och kolvar är fina. Samtidigt passar du på att slipa in ventiler och petar ihop med nya packningar så blir det kanonbra.
Visar det sig att det behövs borrning av foder eller nya ventiler/säten/styrningar så ringer du till skrotarna och letar efter en annan puffra. Billigare så.

Inte helt hemma på vilka munstycken som är vad på fuggen... :va
attachment.php

skulle vara tacksam om nån kunde säga vilken som är tomgångsmunstycket

tack för alla snabba svar

Bifogat

• Carburetor parts.png
    Carburetor parts.png
    21.5 KB · Visningar: 111
Det var ju inte så där överdrivet lätt att identifiera tomgångsmunstyckena på den bilden men tror att det kan vara 92063A eller den inramade 11012A. 92063 (utan 'A') är troligen huvudmunstycket.
Vad är 16017? Nja, jag tror inte att det är tomgångsmunstycke i alla fall.

Annars är ju tipset att tomgångsmunstycke oftast (alltid?) är det minsta av de munstycken som sitter i flottörhuset. Jag kan inte minnas att jag nånsin sett något togångsmunstycke vara större än nåt av de andra.
En till ledtråd: Om jag får gissa så är märkningen (om märkningen håller sig till samma standard som alla andra fuggar) nåt mellan 30 och 40. Låter som rimlig storlek på tomgångsmunstycken på en sån däringa pinal.

Ett till tips: Håll upp munstyckena mot en lampa och se så att hålet är cirkulärt. Ibland ärgar dom bara delvis igen men då brukar man oftast se att hålet inte är cirkulärt.
Jaja, jag vet att det är ett satans litet hål att glo igenom men du får ju ta fram lite entusiasm! :fatta :D

Lycka till!

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey