Kuritas
Mansplaining MC
Låt oss anta att jag har en cykel, på vars bakdäck det står "700x38c". Vad skall det stå på slangen jag köper på Clas Ohlson när jag har punktering? (För det står fan inte 700x38c på någon av Clas Ohlson-slangarna.)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Låt oss anta att jag har en cykel, på vars bakdäck det står "700x38c". Vad skall det stå på slangen jag köper på Clas Ohlson när jag har punktering? (För det står fan inte 700x38c på någon av Clas Ohlson-slangarna.)
37-622 som är måttet i millimeter
700x38C är ett franskt mått (ni vet, dom som uppfann det metriska systemet, dom uppfann ett nytt system för att mäta däck, hur f-n dom fick ena siffran större och den andra mindre begriper man bara om man dricker litervis med vin, äter sniglar och röker färglada cigaretter)
Tummar och fötter används bara som måttenhet i U-länder...
Men slangarna på CO kan vara märkta t.e.x 32/44-622, då passar dom alla bredder mellan 32 och 44 millimeter
Sen finns det ju tre olika ventiler också, men förmodligen ska du ha Dunlop-valve, den vi kallar "vanlig cykelventil"
Jag ska testa det nu, jag ska slänga upp en fråga om "My name is Earl" och se hur lång tid det tar innan jag får svarSporthoj är fantastiskt!![]()
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |