CSN och sälja grejer

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Har fått ett brev från CSN, där dom påstår att jag fick för mycket studiemedel (studiebidrag, nåt annat ville jag naturligtvis inte ha) för 2005.

Visserligen hade jag en inkomst som översteg mitt fribelopp (tog inte bidrag för alla veckor) med hela 613,9 kronor, men nu har dom fått för sig att jag tjänade 31 tusen på kapital för att jag sålde lite skit när jag köpte lägenheten.

Hur hanterar jag dethär på bästa sätt? :näsblod

Vet inte exakt vad du menar med att CSN har fått för sig? Antingen har du ju haft en inkomst av försäljningen eller så har du inte det. Det är inte svårare än så :).

Har du inte haft den inkomsten så får du överklaga CSN:n beslut och förklara att de har fel. Har du haft inkomsten ska du givetvis betala tillbaka om du tillskansat dig mer studiemedel än vad du hade rätt till. Eller förstår jag frågan fel?

Va! Har CSN koll på inkomster utöver inkomst per tjänst!? Det kan inte vara möjligt

Jag sätter så fint en nolla vid årsinkomst, :gnissla

Betalar... Säljer du tex lght eller värdepapper med vinst, så får du snällt betala csn.

/Carin

Har jag sagt att jag inte skulle betala eller? Om du hade haft lite större kognitiv förmåga eller provat att vara i samma situation själv hade du fattat att jag undrat om summan slås ut på hela året, eller om man kan påverka så att "vinsten" räknas till det kalenderhalvår då grejerna såldes.

Vet inte exakt vad du menar med att CSN har fått för sig? Antingen har du ju haft en inkomst av försäljningen eller så har du inte det. Det är inte svårare än så :).

Har du inte haft den inkomsten så får du överklaga CSN:n beslut och förklara att de har fel. Har du haft inkomsten ska du givetvis betala tillbaka om du tillskansat dig mer studiemedel än vad du hade rätt till. Eller förstår jag frågan fel?

Det är ju inte precis så att jag gjort vinsten år 2005. Aktierna och fonderna hade ju funnits ett tag.

Last edited:

Det är ju inte precis så att jag gjort vinsten år 2005. Aktierna och fonderna hade ju funnits ett tag.

Vinsten/förlusten gör du i det ögonblick du säljer aktier/fonder. Sen är det ju helt irrelevant om du haft dem sedan tryckkonsten uppfanns....

Har jag sagt att jag inte skulle betala eller? Om du hade haft lite större kognitiv förmåga eller provat att vara i samma situation själv hade du fattat att jag undrat om summan slås ut på hela året, eller om man kan påverka så att "vinsten" räknas till det kalenderhalvår då grejerna såldes.
.

Tagga ner Anja, varför är du alltid så hätsk?
Om du tittar på svaren så har INGEN förstått vad du var ute efter..och du vet ju inte vilken situation andra är i...andas och tänk igen:tummenupp
Sedan spelar det ju ingen roll om aktierna o det funnits..du "tjänar" väl inget på dom förrän du säljer dom..(edit..sen:P)

Last edited by a moderator:
Betalar... Säljer du tex lght eller värdepapper med vinst, så får du snällt betala csn.

/Carin

Om man säljer aktier utan vinst eller med förlust kan det ju inte räknas som inkomst. Om man haft pengarna på banken och tagit ut dem från kontot räknas ju inte detta som en inkomst. Detsamma borde ju rimligen gälla vid aktieaffärer.

Personligen tycker jag att de har satt fribeloppet alldeles för lågt...

Går man plus minus noll vet jag inte hur det blir men att sälja med vinst räknas som en inkomst och då får man betala csn och även skatta, vad jag har förstått. Är väl ngn form av vinst-skatt.

Och det spelar ingen roll hur länge du haft dem, utan det är året du säljer av, som räknas. Blev själv "straffad" för några år sen när jag hade sålt obligationer med vinst, fick en fet summa att betala till skattemyndigheten efter deklarationen... :näsblod

Om man säljer aktier utan vinst eller med förlust kan det ju inte räknas som inkomst. Om man haft pengarna på banken och tagit ut dem från kontot räknas ju inte detta som en inkomst. Detsamma borde ju rimligen gälla vid aktieaffärer.

Last edited:
Om man haft pengarna på banken och tagit ut dem från kontot räknas ju inte detta som en inkomst.

Om du har pengar på banken så skickar banken kontrolluppgifter till Skatteverket(och även till dig) där det framgår hur mycket ränta du fått. Detta räknas som inkomst vad jag vet..

Går man plus minus noll vet jag inte hur det blir men att sälja med vinst räknas som en inkomst och då får man betala csn och även skatta, vad jag har förstått. Är väl ngn form av vinst-skatt.

Och det spelar ingen roll hur länge du haft dem, utan det är året du säljer av, som räknas. Blev själv "straffad" för några år sen när jag hade sålt obligationer med vinst, fick en fet summa att betala till skattemyndigheten efter deklarationen... :näsblod

Ja alla fattar väl att det blir skatt om man gör vinst men om man inte gör vinst är det ju ingen inkomst ... då skulle det ju som jag skrev räknas som en inkomst när man plockar ut pengar från banken också.§

Detsamma borde ju rimligen gälla vid aktieaffärer.

Så alla som försörjer sig på aktiehandel ska plötsligt slippa skatta?! Schysst! :tummenupp

Vari ligger skillnaden på att köpa in Kinesiska mini-moppar och sälja med vinst och att köpa aktier som du sen säljer med vinst?!

Ja alla fattar väl att det blir skatt om man gör vinst men om man inte gör vinst är det ju ingen inkomst ... då skulle det ju som jag skrev räknas som en inkomst när man plockar ut pengar från banken också.§

Du skattar ju bara på vinsten så klart.. Köper du aktier för en mille och säljer dem för samma summa så finns det ju inget att skatta på.....

Last edited:
Om du har pengar på banken så skickar banken kontrolluppgifter till Skatteverket(och även till dig) där det framgår hur mycket ränta du fått. Detta räknas som inkomst vad jag vet..

Ja men det är vinsten, inte själva pengana som du satt in. Om du sätter in 100 000 och sen har 0,1% i ränta så får du ju skatta för 100kr typ 30kr. Men du behöver INTE skatta för de 100 000 som du redan skattat för en gång.

Visserligen dubbelbeskattas vi till och från ganska hårt i detta kommunistsamhälle men någon måtta får det vara.

Så alla som försörjer sig på aktiehandel ska plötsligt slippa skatta?! Schysst! :tummenupp

Vari ligger skillnaden på att köpa in Kinesiska mini-moppar och sälja med vinst och att köpa aktier som du sen säljer med vinst?!

Du skattar ju bara på vinsten så klart.. Köper du aktier för en mille och säljer dem för samma summa så finns det ju inget att skatta på.....

Om du hade vart läskunnig hade du insett att jag inte är helt tappad bakom en vagn.

"Om man säljer aktier utan vinst eller med förlust kan det ju inte räknas som inkomst. Om man haft pengarna på banken och tagit ut dem från kontot räknas ju inte detta som en inkomst. Detsamma borde ju rimligen gälla vid aktieaffärer."

Fast det var ju vinst.

Jag hade varit i ett ekonomiskt mer gynnsamt läge om jag:

* tagit studielån istället för att jobba extra
* tagit mer lån på lägenheten än jag gjorde, det jag måste betala csn lär överstiga motsvarande räntekostnader för studietiden
* eller flyttat till en hyresrätt

är systemet friskt eller?

Det var också därför watson skrev "säljer lgh eller värdepapper med vinst". Underförstått att om ingen vinst inget problem med CSN.

Om man säljer aktier/värdepapper OAVSETT vinst eller förlust...räknas det som inkomst. Du hade ju inte pengarna innan försäljningen men har dem efter försäljning. Då finns medel att pröjsa/leva av dem under studier. Tyvärr.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back