Crosshjälm... vilka räknas till bra.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
En offroad är på G in i mitt garage, vill således skaffa mig en vettig crosshjälm till grusvägs och skogstigsåkat.
Tycker det känns fel i en vanlig intergralhjälm :3freak
Så vilka hjälmar är "dugliga", jag hoppas på att hitta en vettig kruka för 1500 lite styvt (önsketänkande?), en mattsvart hade varit snyggt men poserandet kommer i andra hand. :banana
Lös hakbåge är bara att glömma, gärna komposit då jag har fått avsmak för plasthjälmar.
Var ett bra tag sedan jag körde enduro så man har ju inte precis hängt med i svängarna. :va
//Tobbe

tobbeviking skrev:
En offroad är på G in i mitt garage, vill således skaffa mig en vettig crosshjälm till grusvägs och skogstigsåkat.
Så vilka hjälmar är "dugliga", jag hoppas på att hitta en vettig kruka för 1500 lite styvt (önsketänkande?), en mattsvart hade varit snyggt men poserandet kommer i andra hand. :banana
Lös hakbåge är bara att glömma, gärna komposit då jag har fått avsmak för plasthjälmar.
Var ett bra tag sedan jag körde enduro så man har ju inte precis hängt med i svängarna. :va
//Tobbe

Kompositmaterial ska det vara & då börjar väl prislappen på 2500:- ca.

Barrett skrev:
Kompositmaterial ska det vara & då börjar väl prislappen på 2500:- ca.
:gnissla Misstänkte detta.
Har du ngt tips om märken som är värda att kolla på?
Jag menar det borde väl ploppat upp en del märken med prisvärda hjälmar sedan jag körde för 10 år sedan? F*n vad gammal man börjar bli :D
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Jag menar det borde väl ploppat upp en del märken med prisvärda hjälmar sedan jag körde för 10 år sedan? F*n vad gammal man börjar bli :D
//Tobbe

Med den obligatoriska prutningen kommer man nog ner på runda slängar 1500-2000 kronor för en schysst crosshjälm. Jag betalade under 2000 för min helkromade Lazer i komposit.

//jaG

Jag har två HJC crosshjälmar. En plast och en glasfiber/komposit. Komposithjälmen kostar 2800:- och sitter väldigt skönt på mitt huvud iaf.

tobbeviking skrev:
//Tobbe

Själv kör jag med HJC. Kostar väl 3000:- i listpris om jag inte miss fel. Helt ok hjälm & sitter bra på mig. Jag har för vana att krascha sönder mina hjälmar dessutom så en riktigt dyr hjälm känns inte så aktuellt.

Jag har inte så bra koll på vilka hjälmar som är bra annars direkt. Men jag tror inte det finns någon dålig hjälm för dom pengarna vi pratar om, iaf inte hos en seriös handlare. Se till att den sitter bra bara, det är viktigare än märket på hjämen.
Det riktiga junket jag sett har varit uteslutande plast hjälmar.

Zeb_Macahan skrev:
Med den obligatoriska prutningen kommer man nog ner på runda slängar 1500-2000 kronor för en schysst crosshjälm. Jag betalade under 2000 för min helkromade Lazer i komposit.

//jaG
Med tanke på att jag köper en fabriskny bike så kan man nog göra ngn krona ja :D
Desutom hos en GRYM handlare i nässjö! :tummenupp
Ögnade igenom sortimentet när jag var där sist, tråkigt nog har dom inte ngt übersortiment av crosshjälmar. Men ngt kan jag säkert hitta :tummenupp
//Tobbe

Barrett skrev:
Själv kör jag med HJC. Kostar väl 3000:- i listpris om jag inte miss fel. Helt ok hjälm & sitter bra på mig. Jag har för vana att krascha sönder mina hjälmar dessutom så en riktigt dyr hjälm känns inte så aktuellt.

Jag har inte så bra koll på vilka hjälmar som är bra annars direkt. Men jag tror inte det finns någon dålig hjälm för dom pengarna vi pratar om, iaf inte hos en seriös handlare. Se till att den sitter bra bara, det är viktigare än märket på hjämen.
Det riktiga junket jag sett har varit uteslutande plast hjälmar.
Ja det märks att plast är ett favvomatrial bland lågprisarna.
Passformen styr ju som vanligt inköpet, får se vad jag hittar för ngt.
Sitter och funderar på om det är nu eller till våren det brukar vara "nymodellsrea"?
//Tobbe

Ni som kör/kört med mattsvart kruka ( cross eller vilken sort som helst ), håller sig en sån kruka lika trevlig som en med blank lack?
Blir det inte ett rent helsike att hålla rent om polarn beslutar sig för att lägga sin bakhjulskvast i trynet på en?
Lär bli extrem hardcore enduro med min XTX660R.......eller inte! :hihi
Men iaf, hur funkar matt finish?
//Tobbe

Edit: Måste lära mig citera flera inlägg i samma inlägg :rolleyes: :Edit

Zeb_Macahan skrev:
Jag betalade under 2000 för min helkromade Lazer i komposit.
Sjukt gayigt med helkromat :D
Sälj den och din ratbike bums och köp en riktig hoj till nästa år så kan vi hetsa lite på bandagarna :tummenupp

sandstream skrev:
Sjukt gayigt med helkromat :D
Sälj den och din ratbike bums och köp en riktig hoj till nästa år så kan vi hetsa lite på bandagarna :tummenupp

Om jag har tur så står en GSX-R600 årsmodell 04-05 någonting redo inför nästa års bandagar. Annars försöker jag väl hänga efter er med mina 55 hästar... Än så länge går det ju över förväntan..

Kan inte du se till att trimma ner din hoj istället?

//jaG

tobbeviking skrev:
Med tanke på att jag köper en fabriskny bike så kan man nog göra ngn krona ja :D
Desutom hos en GRYM handlare i nässjö! :tummenupp
Ögnade igenom sortimentet när jag var där sist, tråkigt nog har dom inte ngt übersortiment av crosshjälmar. Men ngt kan jag säkert hitta :tummenupp
//Tobbe

Jaså, finns det några grymma sådana i Småland?

Gör han inte 30% är det dåligt. Det är det minsta man kan begära! ( om det inte gäller Arai då, dom ger väldigt dåliga marginaler till sina återförsäljare)

//jaG

Zeb_Macahan skrev:

Gör han inte 30% är det dåligt. Det är det minsta man kan begära! ( om det inte gäller Arai då, dom ger väldigt dåliga marginaler till sina återförsäljare)

//jaG
Ja det tycker jag nog allt, jag har då alltid blivit väl omhändertagen där om det så har gällt ett par packboxar eller som nu en flong ny knarr :tummenupp
Hmm...Arai visste jag gör bra hjälmar, men som sagt får se vad/om det blir ngt köp nu i samband med hojköpet.
Har fått bra priser på hojen och lite tillbehör hitils så han fixar nog en bra deal.
//Tobbe

Zeb_Macahan skrev:

//jaG

Nu överdriver du. 30% ger få handlare till sina kunder. 10-15 % är väl ganska vanligt att ge om man handlar där ibland. Hur många handlare vet du där du får 30%? Jag vet en och jag vet anledningen.

Zeb_Macahan skrev:

//jaG

å ja, beror ju lite på vad för kund man är oxå. Går man in & köper en grej om året så kan/ska man nog inte förvänta sig 30%. En trogen kund som smäller halva sin lön i affären månad efter månad så är det ju lite annorlunda.

Men i detta fallet handlar det om jag fattar rätt även om köp av hoj i samma butik? Då borde dom ju kunna ge ett väldigt förmånligt pris

Emmi skrev:
Nu överdriver du. 30% ger få handlare till sina kunder. 10-15 % är väl ganska vanligt att ge om man handlar där ibland. Hur många handlare vet du där du får 30%? Jag vet en och jag vet anledningen.
Jag är ett levande exempel på att man kan få upp till 40% rabatt på tex tillbehör vid hojköp :tummenupp
Men att få 30% på ett rent hjälmköp tror jag knappast går, däremot är det ju ett övervägande handlaren gör om det finns mer att ta på vad det gäller marginalen på biken osv.
//Tobbe

Kanske ska tillägga att det priset som gav 40% rabatt var ett rent netto på ETT i sammanhanget litet tillbehör....
//Tobbe

lätt

tobbeviking skrev:
//Tobbe

Tipset är att leta upp en så lätt hjälm som möjligt iaf. Köpte själv en One Trooper i början av sommaren. Jäkligt snygg - men väldigt tung (1500gr)

Malmö-motard skrev:
Tipset är att leta upp en så lätt hjälm som möjligt iaf. Köpte själv en One Trooper i början av sommaren. Jäkligt snygg - men väldigt tung (1500gr)
Japp noterat i listan :tummenupp
//Tobbe

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!