Crossen VÄGRAR starta... typ

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Crossen VÄGRAR starta... typ... HJÄLP!

Tja!
Crossnewbi här igen...

Köpte en ny(are) cross i helgen. Var uppe och testade den, funkade fint (starta på 2a kicken) så jag slog till.

Kom hem, startade den, (2a kicken igen) funkade fint. Lät den stå på tomgång i ca 5 minuter, o sen skulle jag iväg. Kom ca 200 meter, sen dog den. Lät som det var soppatorsk. Det var dock lite soppa i den, men fyllde på för säkerhetsskull.

Sen vägrade den starta, försökte kicka igång den 100 gånger, samt springa igång den men helt utan resultat. Drog den även efter en 4hjuling för att få igång den, kom igång ett par sekunder ett par gånger, men det lät som bäst bara typ: *böööööö* som regel när jag gasade.

Det går ju såklart inte att säga vad som är felet, men någon som har några tips på vad det kan vara?

Kan den ha:

Blivit toksur?
Något knas med avgassystemet?
Knas med förgasaren?
Nåt filter som är kaijko?
Nåt annat jag bör kolla?



I övrigt: kan man reklamera ett privatköp jag gjort på blocket eftersom crossen inte funkar?

MVH

:huvet :confused:

Ny fråga på sida 2:
Öhh, var ute helgen efter jag bytte tändstift, o skulle ut o köra...

Kickade igång crossen (typ 3e kicken), lät den INTE stå på tomgång utan körde iväg direkt. Funkade KANON!!! i ca 250 meter, sen dog den, precis som förra gången alltså. Lät typ som soppatorsk, och gick itne alls att kicka igång igen.

Skruva loss tändstiftet och lät det torka lite, skurva in det igen efter ca 2h, och sen starta den igen...

Vad är problemet egentligen? Varför blir den så übersur? (antar jag?) och vad kan jag göra åt det? Nån SH-stjärna som har nån tanke om detta?
 
Last edited:
Har den dekomp?

Håll in den o kicka runt så den får tömmas. Sen provar du som vanligt.
 
inte jätte mekaniker men steg för steg
Luktar det bensin ur avgassystemet ?
Ta loss tändstiftet, kommer det gnista ?
Luktar det bensin ur cylindern ?
Sen kan det vara allvarligt
 
1. Kolla stiftet. Blött = byt annars byt ändå.
2. Är inte stiftet blött / luktar bensin kolla om något munstycke har satt sig.
 
Om det var en tvåtaktare som du lät stå på tomgång i fem minuter kan det nog vara stiftet som förstördes.

/J
 
ja stiftet var fuktigt längst ut/ner...

köper ett nytt o testar det till o börja med då. *håller mina tummar*

borde det inte typ torka om man drar den efter en 4-hjuling i flera minuter förresten?

(fan va ni e grymma förresten:yoparty )

slå på bensinkran?

check
 
Last edited:
ja stiftet var fuktigt längst ut/ner...

köper ett nytt o testar det till o börja med då. *håller mina tummar*

borde det inte typ torka om man drar den efter en 4-hjuling i flera minuter förresten?

(fan va ni e grymma förresten:yoparty )



check


Nej, har det en gång pajat så är det kört. Det kan se ok ut när du tar ur det och kollar gnistan med stiftet "löst". Sedan när det sitter på plats och det blir lite kompressionstryck inblandat kan gnistan ta en annan väg och hojen vägrar starta.
 
Exakt samma problem med min 125 KTM. Köpte nytt tändstift, funkade prima i ca 10 timmar. Sen fick man köpa nytt :D :tuttar
 
Nej, har det en gång pajat så är det kört. Det kan se ok ut när du tar ur det och kollar gnistan med stiftet "löst". Sedan när det sitter på plats och det blir lite kompressionstryck inblandat kan gnistan ta en annan väg och hojen vägrar starta.


Ok ok, där ser man. Var iväg på lunchen o chacka ett nytt stift, så ska jag ut och byta stift ikväll, så håll tummarna för mig vetja :)

Något annat man bör göra utöver det? Eller äre bara o kicka o kicka? ;)

... Återkommer med resultatet
 
Ok ok, där ser man. Var iväg på lunchen o chacka ett nytt stift, så ska jag ut och byta stift ikväll, så håll tummarna för mig vetja :)

Något annat man bör göra utöver det? Eller äre bara o kicka o kicka? ;)

... Återkommer med resultatet

Ställa in gapet på stiftet korrekt enligt instruktionsboken innan du skruvar i det.
 
När du fått igång den kan det vara läge att inte låta den stå så länge på tomgång :tummenupp
Stiftet går, dålig kylning och dålig smörjning. Crossar är inte gjorda för tomgång och puttrande direkt.
 
ställa in gapet? huh?
köpte ett stift som var just till en Honda cr 125, -98 som jag hade iaf. Mer än det vet jag inte, och någon instruktionsbok har jag inte :(

De ska inte behövas, När du köper det å om du har sagt att det ska vara till en just Honda cr 125 98 så ska de inte vara nåra problem. Själv har ja aldrig ställt "gapet" De funkar fejnt ändå
 
ställa in gapet? huh?
köpte ett stift som var just till en Honda cr 125, -98 som jag hade iaf. Mer än det vet jag inte, och någon instruktionsbok har jag inte :(

Det finns inga motorcyklar som har tillnärmelsevis lika mycket underhåll per körtimme som en cross. 1h underhåll för 2 h körning kan du räkna med. Så jag skulle skaffa mekhandboken om du inte kan aktuell cross utantill vad gäller serviceåtgärder och åtrdagningsmoment mm

Man knackar alltid till rätt elektrodavstånd innan man monterar ett stift. Gäller alla bensinmotorer.
 
Det finns inga motorcyklar som har tillnärmelsevis lika mycket underhåll per körtimme som en cross. 1h underhåll för 2 h körning kan du räkna med. Så jag skulle skaffa mekhandboken om du inte kan aktuell cross utantill vad gäller serviceåtgärder och åtrdagningsmoment mm

Man knackar alltid till rätt elektrodavstånd innan man monterar ett stift. Gäller alla bensinmotorer.

Eller så har man billiga grejjer och kör tills nått händer sen fixar man eller skrotar... :tummenupp
 
Eller så har man billiga grejjer och kör tills nått händer sen fixar man eller skrotar... :tummenupp

Jo men vare sig man väljer förebyggande underhåll eller avhjälpande underhåll så är det mycket meck. Avhjälpande brukar bli mycket mer meck ty då byter man ju tex kolven när den pajat, isf innan, osv

Min minnesbild från cross/enduro-tiden är att om man körde en helg så är de inhandling av slit- och förbrukningsdelar plus minst en mekkväll om man ska vara klar att köra nästa helg igen. Har man en gammal maskin kan det ofta vara mer än så i början om den inte skötts rätt av förre ägaren :D
 
Kör du 4-takt så kan följande ske:

Fukt i förgasaren, dränera den och det funkar.
Insugsventilerna har gett upp, byt.
CDI boxen har gett upp, byt.
Toksur, spring, bogsera tills den startar.

Vet själv hur det är att kicka i 40min, springa tills man svimmar osv.
Ja man är ungefär lika trött som efter ett 3 timmars pass på banan.

Men det är värt det!

Jo men vare sig man väljer förebyggande underhåll eller avhjälpande underhåll så är det mycket meck. Avhjälpande brukar bli mycket mer meck ty då byter man ju tex kolven när den pajat, isf innan, osv

Min minnesbild från cross/enduro-tiden är att om man körde en helg så är de inhandling av slit- och förbrukningsdelar plus minst en mekkväll om man ska vara klar att köra nästa helg igen. Har man en gammal maskin kan det ofta vara mer än så i början om den inte skötts rätt av förre ägaren :D

Det har väl hänt en del sen dess ;)

Byta luftfilter, smörja kedjan, tömma kompen i gaffeln, tvätta och tanka sen är man redo igen :yoparty


Var 5 timme däremot så får man skita ner sig lite med service.

Eller du har fan rätt man får byta grejer hela tiden haha
 
Last edited:
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top