Cross till Motard - Bankörning

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Hoj
Hojlös =(
Hejsan alla sladdbarn!

Tänkte bygga om en cross till motard, men vad krävs för att få ta maskinen på bana?
Najade bromsar, oljeplugg och uppsamligskärl för vättskor behövs... men vad mer?
Hur najar man sakerna på lättast sätt?
Vilken drevning ska man ha för mindre banor (450 4-takt)?
För en hobbysladdare, räcker det att ställa in fjädringen lite styvare eller MÅSTE man i med hårdare fjädrar?

Det är ju mest att naja alla skruv där du kan tömma vätskor, borra hål i skruvarna och i med tråd.
Fjädringen suger men det funkar, jag har inte kittat om min tyvärr, men två tre klick ifrån max hårdhet/retur. Ska det bli riktigt bra så får du shimsa om fjädringen då returen ska vara toklångsam men crossfjädringen är riktigt snabb tyvärr.
Utväxling beror ju på vad för cross du har, på min ktm 450 kör jag 15/45 men det beror ju helt på banor m.m.

Det är ju mest att naja alla skruv där du kan tömma vätskor, borra hål i skruvarna och i med tråd.
Fjädringen suger men det funkar, jag har inte kittat om min tyvärr, men två tre klick ifrån max hårdhet/retur. Ska det bli riktigt bra så får du shimsa om fjädringen då returen ska vara toklångsam men crossfjädringen är riktigt snabb tyvärr.
Utväxling beror ju på vad för cross du har, på min ktm 450 kör jag 15/45 men det beror ju helt på banor m.m.

Okej låter som det är lit och göra men inget svårt. Tänkte inte fixa fjädringen till början...

Men det som är omnämnt nu, är det samma som gäller för tävling eller krävs det mer saker då?:va

Finns väl krav på hur många db som hojarna får låta oxå, tror inte crossdämpare är godkänt - åtminstone inte på de flesta banor..

Finns väl krav på hur många db som hojarna får låta oxå, tror inte crossdämpare är godkänt - åtminstone inte på de flesta banor..

Supermoto har alltid följt samma ljudnivåer som motocross. Dock har ju reglerna skärpts i 2 steg sen hmmm... -06? Så köper man en beg. hoj kan man få problem vid tävling. Vid träning brukar dock det sunda förnuftet råda. Dvs. kom inte med en hoj som låter fördjävligt.

Supermoto har alltid följt samma ljudnivåer som motocross. Dock har ju reglerna skärpts i 2 steg sen hmmm... -06? Så köper man en beg. hoj kan man få problem vid tävling. Vid träning brukar dock det sunda förnuftet råda. Dvs. kom inte med en hoj som låter fördjävligt.

Okej, tackar för svaren!
Ska kolla upp lite närmare exakt vilka bestämmelser det är när sommaren närmar sig:tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT