Cross köp hjälp/tips

Lohan

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2007
Ort
härnösand
Hoj
Orion fiddy 07
Tjena! nu är det dags att testa på cross hade tänkt köpa en cross för runt 15-30 tusen dom ja har kollat på är
yamaha YZF250 4 takt 05-
KTM 250sx 2 takt 02-
Honda cr125 2 takt 01-
KTM 300exc 2 takt 01-

nån som har nån erfarenhet av nån av dessa hojjar? eller förslag på vilken som passar bäst har kört en del men klassar mig själv som en nybörjare.

vet att 2 taktarn äre mer servis osv med men biligare delar osv o 4 taktarna när de krånglar då krånglar de ordentligt t.ex nya ventiler för en enorm summa.

har ingen enorm inkomst för att ja är bara 18 år och pluggar vilken borde ja invenstera?.

tack för förhand! mvh//Johan
 
Det var en rätt frisk blandning på hojar du har kollat på, exc300 är inte ens en crosshoj..

Det är inte mer service på 2t utan snarare tvärtom. Om du bara har kört fiddy innan så skulle jag säga åt dig att köpa honda 125an. Allt annat kommer du ha svårt att använda. yzf250 kan du effektmässigt jämföra med cr125an fast med annat register. Är du bra på att skruva och vet med dig att du kommer serva den väl så är väl den det givna valet men annars - köp en 125 2t av valfritt fabrikat. Det skiljer inte så mkt mellan de olika japanska märkena.
 
Det var en rätt frisk blandning på hojar du har kollat på, exc300 är inte ens en crosshoj..

Det är inte mer service på 2t utan snarare tvärtom. Om du bara har kört fiddy innan så skulle jag säga åt dig att köpa honda 125an. Allt annat kommer du ha svårt att använda. yzf250 kan du effektmässigt jämföra med cr125an fast med annat register. Är du bra på att skruva och vet med dig att du kommer serva den väl så är väl den det givna valet men annars - köp en 125 2t av valfritt fabrikat. Det skiljer inte så mkt mellan de olika japanska märkena.

oki jo du tror inte att ja kommer ledsna på 125a? och vilja byta up mig till en 250 rätt fort? tror den där hondan låg på 43hk om ja inte minns fel
 
oki jo du tror inte att ja kommer ledsna på 125a? och vilja byta up mig till en 250 rätt fort? tror den där hondan låg på 43hk om ja inte minns fel

är du van vid en slö fiddy så är 125cc 2t ett stort steg uppåt. Du kommer inte tröttna på den i första taget om du är vad du säger - en nybörjare. Det är stor skillnad på 125 och 250 när det gäller 2t. Stor.
 
är du van vid en slö fiddy så är 125cc 2t ett stort steg uppåt. Du kommer inte tröttna på den i första taget om du är vad du säger - en nybörjare. Det är stor skillnad på 125 och 250 när det gäller 2t. Stor.

tack för hjälpen du! vad kan du säga allmänt om hondas crossar? effect mesigt gämnfört med andra märken? mvh//Johan
 
tack för hjälpen du! vad kan du säga allmänt om hondas crossar? effect mesigt gämnfört med andra märken? mvh//Johan

Genomgående bra kvalitet och effektmässigt ligger dom väl lika med alla andra märken. Den största skillnaden bland motocross bikes of today är chassit. Honda har aluram vilken är väldans fin att leka med.
 
Du är 18år och pluggar så köp en XR400 eller XR600 så kommer du kanske ha råd att köra med den också.

nära de har ja råd med

Genomgående bra kvalitet och effektmässigt ligger dom väl lika med alla andra märken. Den största skillnaden bland motocross bikes of today är chassit. Honda har aluram vilken är väldans fin att leka med.

kk låter fint =) ,hörde nått om att cr125 drog kx250 lätt som fan kanske bullshit ingen aning men har hört rätt många som har påståt det
 
Last edited:
En cross är dyrare att hålla igång än en (min) sporthoj. Eller också är det jag som gör nåt fel :va

Då räknar jag med försäkringen på en femhundring också. Det är mycket som slits på en cross. Kör du mycket och du vill hålla den i bra skick blir det dyrt.

edit: Har du pengar rekommenderar jag en YZF 250. Hållbar med svinskönt register. Passar en nybörjare perfekt.
 
Last edited:
kk låter fint =) ,hörde nått om att cr125 drog kx250 lätt som fan kanske bullshit ingen aning men har hört rätt många som har påståt det

Ren bullshit.

Du vet att crossar kommer med uppdateringar va? Ganska stor skillnad på -01or mot -09or.

Rent motormässigt är det inte stora skillnader, framför allt inte på tvåtaktarna. De största skillnaderna sitter i chassit med allt vad det innebär. Ram, fjädring, bromsar osv. Och då är det inte sagt att grejerna alltid blir bättre, det är i huvudsak småändringar som gör skillnad. Solida skivor istället för ventilerade, någon sorts specialytbehandling på innerbenen till gafflarna osv osv. Inte alltid bättre, bara annorlunda.

Det var tex. något år som honda cr250r gick från 6 till 8 läppar på reedventilen för att få en mer följsam gasrespons. Det kan ha varit typ 2003-2004 någon gång. Året innan ändrade dom till 6 läppar av samma anledning.....
 
Tror det kommer räcka och bli över med en 2-t 125a. En 250 2-t är brutal imo. och inget för en färsking, dels pga. så mycket effekt och att den bara blir svettigare att brottas med om man inte har vanan inne.
En 300Exc är nog det värsta inom enduro, så det är nog bara att glömma, och en 250 4-t har jag fått intrycket av att dem är välldigt känsliga av taskigt servade, jämfört med t.ex. en 450.

Mitt råd är att köpa en 2-t 125a, såpass ny och välservad etc. som du hittar, och glöm inte att lägga undan en budget för reservdelar!
Kolla även om det är viktiga uppdateringar vid vissa årgångar och vad t.ex. ett kolvkit kostar till den årsmodellen, kan skilja några hundra på en årgång hit o dit.
Det kostar mer än man tror...:gnissla

Lycka till, börja smått och lär dig tekniken först.:tummenupp
 
Ren bullshit.



Rent motormässigt är det inte stora skillnader, framför allt inte på tvåtaktarna. De största skillnaderna sitter i chassit med allt vad det innebär. Ram, fjädring, bromsar osv. Och då är det inte sagt att grejerna alltid blir bättre, det är i huvudsak småändringar som gör skillnad. Solida skivor istället för ventilerade, någon sorts specialytbehandling på innerbenen till gafflarna osv osv. Inte alltid bättre, bara annorlunda.

Det var tex. något år som honda cr250r gick från 6 till 8 läppar på reedventilen för att få en mer följsam gasrespons. Det kan ha varit typ 2003-2004 någon gång. Året innan ändrade dom till 6 läppar av samma anledning.....

Välkommen att prova min gamla yamaha 250 -01 eller kawasaki 250 -01 mot min nuvarande kx-04 kx250 -07. Det min nuvarande har precis över tomgångsvarv hade de tidiga -00orna på toppen, Även när de hade nya kolvar osv. Läs på tex vilket beröm kx250 fick -07 när deras senaste 2t kom, eller prova själv
 
Välkommen att prova min gamla yamaha 250 -01 eller kawasaki 250 -01 mot min nuvarande kx-04 kx250 -07. Det min nuvarande har precis över tomgångsvarv hade de tidiga -00orna på toppen, Även när de hade nya kolvar osv. Läs på tex vilket beröm kx250 fick -07 när deras senaste 2t kom, eller prova själv

Jag tror dig. Men om det är bättre eller ej är ju en helt annan sak. Kompisen hade en kx 125 -87 samtidigt som jag hade en kx 125 -93 för många årsedan och min krävde sjukt mycket högre varv för att börja gå än vad hans gjorde, som kom från tomgång utan att tveka. Han hade dock inte alls samma flås på höga varv som min hade, varpå jag körde om honom rätt kvickt, men så varvade min säkert några tusen varv mer. Båda var i bra skick.

Trenden varierar, den saken är säker. Det är ju inga stora grejer som ändras, i grund och botten är det samma skit då som nu fast med lite annan geometri. Det har inte gjorts någon revloution på tvåtaktssidan sedan man uppfann expansionskammaren typ...
 
Jag tror dig. Men om det är bättre eller ej är ju en helt annan sak. Kompisen hade en kx 125 -87 samtidigt som jag hade en kx 125 -93 för många årsedan och min krävde sjukt mycket högre varv för att börja gå än vad hans gjorde, som kom från tomgång utan att tveka. Han hade dock inte alls samma flås på höga varv som min hade, varpå jag körde om honom rätt kvickt, men så varvade min säkert några tusen varv mer. Båda var i bra skick.

Trenden varierar, den saken är säker. Det är ju inga stora grejer som ändras, i grund och botten är det samma skit då som nu fast med lite annan geometri. Det har inte gjorts någon revloution på tvåtaktssidan sedan man uppfann expansionskammaren typ...

jo , men är ktm 125 exc nått att rekomendera på banan? lr är den ennu svagare en 125 sx?`hittade nämligen en fin sån
 
Köp 4 takt.. du kommer ändå att vilja ha en sån, när du köpt 2t och kört den ett tag... :)


/R
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top