Cross/Enduro med kedjan på Högersidan

joker_fly

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2004
Hoj
Kx 500
Hjälp tack med märken som har drivningen på högersidan (Samma som Husaberg)

Måste vara storkubikare typ 450 och större dock inte större än 650

Last edited:
Husqvarna med gamla 4t motorn(350-610) samt KTM:s LC4 modeller.

Vilken av dessa skulle ni rekomendera köp av ?

Och vad är deras svagheter ?

Har nämligen tänkt sälja av motorn efter sommaren och vill ha något som är hyggligt eftertraktat och driftsäkert (Mer lättsålt)

Vilken av dessa skulle ni rekomendera köp av ?

Och vad är deras svagheter ?

Har nämligen tänkt sälja av motorn efter sommaren och vill ha något som är hyggligt eftertraktat och driftsäkert (Mer lättsålt)

LC4:tummenupp

Är det inget sämre än traktorväg är det LC4 du skall åka, vikten ger stabilitet.

Tycker den ser väldans klumpig ut jämnfört med husabergs modeller

Vikt effekt ? på LC4 Ska främst åka skogs vägar/ Traktorväg

Kan påpeka att jag körde kx500 förut och det är den som ska ersättas

Självklart är det så, fast lc4 har klart bättre driftsäkerhet.

Är det inget sämre än traktorväg är det LC4 du skall åka, vikten ger stabilitet.

Det tycker jag låter som snack att vikten skulle ge stabilitet ?

Är det därför det trimmas så mycket med just vikten ?

Vill ha en smidig cykel och jag tycker tyvärr inte LC4 är det minska smidig kanske som kösmitare =)

Någon som har kört både husaberg och ktm kanske kan ge mig lite insikt i det här kanske hur den är specifikt mot fe 501 och 550

Ska mest köra grusväg och skogsvägar dock den värre modellen av vägar(Sämre)

Mvh Kim

Självklart är det så, fast lc4 har klart bättre driftsäkerhet.

Ok detta talar dock mer för köp än stabilitet =)

Men hur är trimmings graden på LC4 Motorn och vilka cc Pratar vi om 640 då eller ?

Vad jag vet så är dom flesta av Husabergs motorer rena tävling motorer, så man kanske kan säga att det är därför driftsäkerheten är bättre på LC4 då denna inte är lika trimmad

Med driftsäker menar jag att om sevice hålls efter så funkar den inga konstiga fel som att toppar spricker eller att ramlager går på löpande band trots service

Så en cykel med service var 8 timme eller 100 timmar spelar ingen roll

Bara den är driftsäker =)

Last edited:
KTM 625/660 har ungefär samma effektuttag som Husaberg.Varför är det så viktigt med kedjan på höger sida?

Jag har ägt både en 640 och en fe450...en raceenduro är betydligt vingligare i 100 knyck...vikten är en anledning, chassigeometri en annan.

Vill du inte lyssna, varför fråga?

Jag har ägt både en 640 och en fe450...en raceenduro är betydligt vingligare i 100 knyck...vikten är en anledning, chassigeometri en annan.

Vill du inte lyssna, varför fråga?

Klart jag lyssnar =)

Men vikten kan knappast ha så stor betydelse när vi snackar stabilitet ? iaf inom 25-30 kilo (Dock har den det när den ska lyftas ur ett surhål eller ställas upp efter att ha vurpat)

Tror mer på chassi geometri som du säger ? Men detta är ju ganska självklart då dom är gjorda för 2 helt olika saker

Att en race enduro är snabbare i styret än Motard anpassad för svensson åka är väll givet ?

Motorn som ska i senare har drevet på just den sidan

Om planen är att byta ut motorn kan det ju vara läge att kolla lite på hur dimmensionerna i övrigt på hojen passar den nya motorn, ram, svingbredd, lager etc. För att förenkla det arbetet.

Klart jag lyssnar =)

Men vikten kan knappast ha så stor betydelse när vi snackar stabilitet ? iaf inom 25-30 kilo (Dock har den det när den ska lyftas ur ett surhål eller ställas upp efter att ha vurpat)

Tror mer på chassi geometri som du säger ? Men detta är ju ganska självklart då dom är gjorda för 2 helt olika saker

Att en race enduro är snabbare i styret än Motard anpassad för svensson åka är väll givet ?

Saken är väl den att 150kg, för en LC4, vs 110kg, för en race maskin, är ganska stor procentuell skillnad vilket märks. Jag har ägt både Husa och Ktm LC4. LC4'an är inte klumpig alls, kör du inte mycket bana kommer du antagligen inte märka det. Gick för övrigt bra att åka ifrån sporthojjar på bana med en KTM 640. Jag tyckte min ZX-9r var mycket klumpigare än LC4'an.

Saken är väl den att 150kg, för en LC4, vs 110kg, för en race maskin, är ganska stor procentuell skillnad vilket märks. Jag har ägt både Husa och Ktm LC4. LC4'an är inte klumpig alls, kör du inte mycket bana kommer du antagligen inte märka det. Gick för övrigt bra att åka ifrån sporthojjar på bana med en KTM 640. Jag tyckte min ZX-9r var mycket klumpigare än LC4'an.

Då asfalt är kanske 2% av allt jag åker skulle du fortfarande rekomendera LC4 ? 38% Grusväg 60% Skogsvägar (Jag kör endast cross mönster)

Men tack för din input

Om planen är att byta ut motorn kan det ju vara läge att kolla lite på hur dimmensionerna i övrigt på hojen passar den nya motorn, ram, svingbredd, lager etc. För att förenkla det arbetet.

Självklart ! Men att få en motor att passa det borde gå. Vad som är värre är att få ett chassi som stämmer med åkstilen

Last edited:
Åker du bara skog så skulle jag köpt nån liten 450. LC4'an är för tung för riktig skog, funkar bra på vanlig grusväg. Men min Husa 450 är ljusår smidigare i skogen ;)

Om skog = skogsvägar - LC4...om skog = enduro, gegga och bryt - raceenduro av valfri sort. :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT