Crossåkning i Jönköping?

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Hoj
Ktm Exc500
Tjena, undrar om de finns någon här inne ifrån Jönköping som åker lite cross? Jag är själv 20år och har nyligen köpt en cross igen för att motionsåka lite. Har dock inte så många vänner som kör och brukar oftast åka till banan själv. Så efterlyser någon eller några att köra med. Åker gärna bana men om någon vet något schyst sandtag eller har någon stans att åka på eller liknande så är jag gärna med. Är ju rätt nybörjare men måste ju köra för att lära sig:brinnerup

Hör av er i tråden såfall :)

MVH Adam

Min CR står uppallad sen ett tag tillbaks för packboxbyte i gafflarna men en massa annat har kommit emellan. Kan gott tänka mig att ge mig ut nån gång i höst om tiden tillåter. Har varit rätt sugen på en sväng på crossbana en tid nu. Tyvärr har renoveringen av vardagsrummet hemma stulit en massa fritid på sistone. Ska försöka få i de nya packboxarna snart iaf.

Ett annat problem jag har är att jag saknar släp eller dragkroksställning så det är extra omständigt att komma iväg :rolleyes:

Rav3en på forumet kör också CRF. Gör ett inlägg i Jönköpingstråden vettja:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=7999

Last edited:
Stämmer bra att jag är ute och kör geggmoppe med, försökt klämma in de minst en dag i veckan. Är ett gäng på 4-8 pers beroende på när och om folket kan. De är en blandad skara på både Enduro och MX folk... Men får väl börja skriva upp lite mer när vi är ute och kör i JKPG tråden så är de bara att haka på...

Vi kör både på "riktiga" banor och sen har de blivit en och annan stubba räser (men de blir väl mer nu till höstkanten) sen är de isräser som gäller när och om den lägger sig. Håller även till på en sk. Svartbana ute i Bottnaryd och kör när inte de är öppet på dom ord. banor i trakten.

Så de är bara att haka på nästa ggn... Nu är de ju Ränneslättsloppet nästa helg så ska väl kika och filma när polarna kör de då, sen är många banor stängda den helgen pga. just detta evenemang.

Så ska vi se om vi inte kan få med Kman ut i gyttjan med lite mer nu när gathoj säsongen går mot sitt slut. :tummenupp

Nivån på gruppen är blandad allt från glada amatörer och erfarenhet från DownHill till lite snabbare åkare som kör Enduro samt en själv som är återfalls förare, har inte riktigt snabbheten från förr men jobbar mig uppåt.. :D :tummenupp

Last edited:
Så ska vi se om vi inte kan få med Kman ut i gyttjan med lite mer nu när gathoj säsongen går mot sitt slut. :tummenupp
Stubbrace... hörde jag nån säga ordet stubbrace? SWEET! När o var? Säg helst till i tid. Jag behöver säkert trixa med schema och barnvakter men jag vill jättegärna köra CR500 på stubbåker :tungan

Helsike, nu blev jag sådär sugen på att köra cross igen. Måste fixa mina gaffelben och köpa mig en dragkroksställning asap. Nu lider ju vardagsrumsrenoveringen mot sitt slut så nu kanske det finns lite tid över framöver. Nån som vet nån krok-ställning till salu?
Är i Dalarna på älgjakt 7-17e oktober men annars så... :banana

Nån som ska till Eksjö på söndag och kolla på Ränneslätt?

Bilder från Enduroäventyr i djungeln på Dominikanska Republiken (helt fantastiskt) och stubbrace i Ljungby 2005

Bifogat

• DR-view.JPG
    DR-view.JPG
    43.4 KB · Visningar: 173
  • stubbrace2005-RM250.jpg
    stubbrace2005-RM250.jpg
    65.6 KB · Visningar: 179
Last edited:
Krokställning till salu hittar du nog i denna tråd, var ett par stycken som ville bli av med sina.. :D

Krokställning

Sen gällande Stubbrace ska ja hojta till så snart jag vet plats och datum på det, blir väl fler ggr än en men kommer hålla denna och/eller JKPG tråden uppdaterad med alla uppgifter.

Du de där med Enduro äventyret på Dominikanska lät inte helt fel... Lyckost... :tummenupp

Blir Rännet på Lördag för egen del, just för ja ska filma 2 polare som kör "öppet spår" sen är de tre andra bekanta som kör Motionsklassen efter det. Hade varit kul att se Elit superklassen men vet inte om ja orkar ta mig ut både Lör/Sön.. :D

Ev Blir de kör på Hökensås banan på Söndag med...

Blev så crossugen av diskussionen igår att jag smällde i nya packboxar och olja i gaffelbenen idag och drog en repa över åkern på baksidan :banana

Tror att 500'an är rätt körbar nu. Lurar lite på att lämna in stötdämparen för renovering till vintern. Nån som vet vem som fixar sånt?

GMS Sports i Huskvarna fixar sånt, ligger på Bråneryd förbi Alex autoservice på vägen ut mot Tenhult från Huskvarna.

Nedan hittar du karta till Alex's och sen fortsätter du in bland industrilokalerna där nere så finns GMS Sports.

Alex's

Du de där med Enduro äventyret på Dominikanska lät inte helt fel... Lyckost... :tummenupp
Jag hittade en som hyrde ut hojar och guidade turer i Cabarete där vi bodde. 1200 spänn för sex timmar på en KTM250 4t och all utrustning inkl Camelbak och fika.
Att köra enduro 250 4t var inte särskilt upphetsande men man orkade ju hålla på länge.

Det blev bara guiden/uthyraren Rudy (holländare) och jag den dan så jag fick köra tills jag kroknade. De flesta orkade fyra timmar sa han. Jag körde sex h =)

Så otroligt läckert. En massa branta sluttningar att ta sig upp och ner för, stigar på toppen av dessa smala åsar med utsikt över havet, flodbäddar att korsa - torra och blöta - och över 30' C så man fick dricka konstant.
Tänk om man hade haft en GoPro på den tiden...

Vi skulle avsluta dagen med en riktig hill-climb uppför en lång brant men då gav mitt framdrev upp och kedjan började hoppa över kuggarna, eller det lilla som var kvar av dem och då tappande man farten så var det kört. Bara att linka hem.

Det är en av de mest fantastiska upplevelserna i mitt liv som jag gärna skulle göra om. Rekommenderas starkt! :tummenupp

Bifogat

• DR-watercrossing.JPG
    DR-watercrossing.JPG
    37.2 KB · Visningar: 134
Last edited:
Ja de lät inte helt fel, och verkade inte vara så fasligt dyrt... Ja under de förhållande som råder där kan jag tänka mig att de tar musten ur en rätt snabbt... Låter som de ultimata Enduro äventyret dock... så är värt och tänka på om man nånsin får vägarna förbi de öarna...

Här är länken. Finns några små bilder där också. 200 $ kostade det visst
http://www.activecabarete.com/mxcabarete

jpeg-no-cache.php
jpeg-no-cache.php

Har dock inte så många vänner som kör och brukar oftast åka till banan själv...
Vilken bana brukar du köra på?

Last edited:
Här hade det skrivits endel sen jag kollade. Jag hänger gärna på någon dag och kör lite. Kör både lite enduro och Cross. Brukar åka på Torsvik och även på Lingonbanan i Bottnaryd. Nu det sista har de också blivit endurospåret på Nmk och lite åkning o sandtaget i Norrahammar. Vart kör ni på vintern? Tänkte inhandla ett par dubbdäck nu till vintern så blir det lite isåka :) Mvh

Tja enkelt svar på den frågan är väl där de finns möjligheter, förra vintern blev de Tenhults sjön, Uddebosjön, Flisbysjön och sen var vi iväg på en prefekt dag ute på Strängsereds sjön.

K-man's film från Strängseredssjön...

[YOUTUBE-ID]3R1fDlq-wZ0[/YOUTUBE-ID]

Hade ju inte vart fel med en 500 i vinter;D Ser ju riktigt roligt ut. Ingen som ska ut och köra lite nu i helgen? Enduro eller crossbana? Hänger gärna på såfall :)

Hade ju inte vart fel med en 500 i vinter;D Ser ju riktigt roligt ut. Ingen som ska ut och köra lite nu i helgen? Enduro eller crossbana? Hänger gärna på såfall :)

Tja jag är sugen på att dra ut nu på Söndag (fått ny fälg och nyekrat bakdäck äntligen), Lördag är man upptagen så hinner inte ut då... Vet att några andra polare skulle ut till Aneby i morgon o köra Enduro, hade hakat på dom om ja kunnat...

Men skulle kunna tänka mig Norrahammar's bana ev på Söndag eller om man ska köra Lingonbanan ?! Har dock aldrig kört Norrahammar... Nån gång ska vara den första...

Har messat ett par andra Nissar som brukar vara ute och åka med och se om dom är ute och vart i så fall... Postar här igen när jag vet... :tummenupp

Tja jag är sugen på att dra ut nu på Söndag (fått ny fälg och nyekrat bakdäck äntligen), Lördag är man upptagen så hinner inte ut då... Vet att några andra polare skulle ut till Aneby i morgon o köra Enduro, hade hakat på dom om ja kunnat...

Men skulle kunna tänka mig Norrahammar's bana ev på Söndag eller om man ska köra Lingonbanan ?! Har dock aldrig kört Norrahammar... Nån gång ska vara den första...

Har messat ett par andra Nissar som brukar vara ute och åka med och se om dom är ute och vart i så fall... Postar här igen när jag vet... :tummenupp

Jag hänger gärna med ut på söndag :)
Dock så är det max 250 4t på norrahammars crossbana så de är uteslutet för mig iallafall :/ Annars nöjer jag mig med lingonbanan på söndag :)

Jasså dom har restriktioner på max 250 4t på Norrahammars banan... Ja då skiter de sig för mig med... 450 med.. :D

Men visst Lingon funkar den med... :D Bara man får komma ut och köra lite..

*EDIT*

Kollade med Norrahammar och de fanns ingen regel om hur stor cykel du fick ha, de enda kravet dom har är 94db ljudnivån som dom är hård på... That's all så de går att köra med 450 där med... Men som sagt kan tänka mig Lingon med på söndag...

Last edited:
Okey :) Jag hänger på ut till Lingonbanan på Söndag iallafall :) På Lördag blir det endurospåret för mig på Norrahammar :)

Aha missade att du skrev Crossbana, trodde du menade Endurospåret... :D
Jaja... får väl se hur de slutar då på söndag... men hör av mig..

Ska väl ev lösa medlemskap om Endurospåret är trevligt där ute... SÅ man kan köra på andra dagar än Söndagar (enda dag för icke medlemmar)

Okey :) Ingen ide att fixa medlemskap nu när de bara räcker året ut?
Gött de ska bli att köra tillsammans med någon iallafall :)

*/ ?>
Back