crf450 kokar

zimban

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2007
Ort
värnamo
Hoj
01 Yamaha YZF1000 R1
Hej

Min kompis införskaffade en crf450 -03a för några dagar sen. nu är det så att den börjar koka över efter att ha bivit varm.
Ingen våldsam körning eller "burnouts" har förekommit. endast fram och tillbaka på en grusväg.
Vi har hällt i glykol och provat med det mesta men den kokar fortfarande. Någon pratade om att han hade trasiga celler i sin kylare. kylarn läcker dock men inte från cellerna utan från en slang ser det ut som och det ryker som attans ur kylaren med när den kokar. Kommer rök från alla möjliga olika ställen. man kan köra med den utan att den kokar sålänge man håller den över 50-60km/h och nått säger mig att det här är jävligt fel så jag frågar här om det är nån som har någon aning vad jag ska kolla efter. den läcker inte när den bara står eller när den inte kokar heller.

Gasen hänger sig också på CRFen. enklaste lösningen på det? för nu är den farlig. Men iofs hänger gasen sig går den ju tillräckligt snabbt för att inte koka över xD

Har även själv införskaffat en yz125 -95 har ni tid så hjälp mig med denna med.
Jag behöver prisuppgifter på nytt bakhjul och slang samt montering.
Behöver beställa nya packboxar online så länka gärna en sida som har grejer till äldre crossar (man köper ju gärna lite extra skräp när man ändå är igång) haha
 
Last edited:
Kompisen crf kokade också då han hade ena kylaren krokig, verkar vara ganska känsliga på kylarkapaciteten.

Är det inte självklart att byta en slang om det läcker ur den då?
 
Sitter det någon termostat på crfen? Plocka isär och se så den inte är paj.
Plocka av kylarna och se så det inte är stopp i nå kanaler.

Ang dina packboxar så köper du dem enklast och billigast hos din lokala lageråterförsäljare. Är det p-boxar till gaffeln hittar du det hos så gott som alla ställen som säljer crossdelar.


Bakhjul är dyrt nytt (minst 5k iaf). Beg går nog att hitta relativt billigt. Leta reda på vilka årsmodeller som hade samma bakhjul (sök på tex micro fiche och din hoj).
 
kolla så att kylarlocket är tätt, byt vid behov...detta e ett vanligt fel och det som rinner ut kommer fån dränageslangen från kylaren.
Alternaviv två är ju naturligtvis topplockspackningen , kolla om det kommer olja in i kylarvattnet...
 
Har ni stått mycket still på tomgång? Crossar har ju ingen kylfläkt så dom kan var känsliga för sånt och speciellt 4-taktarna.

Åtminstone Yzf:en har en frilägesbrytare som ställer om tändkurvan på tomgång/friläge. Den kokar alltså på ett par 10-tal sekunder.

Just därför startar INGEN hojen på tävlingar innan 15 sek tavlan eller grön-flagg är rest.

Alltså kör inte hojen på tomgång, undantag uppvärmning kanske...
 
Inte så mycket tomgång faktiskt.. han kör med den så funkar den jättebra sen när han saktar in kokar den direkt. locket på kylaren är tätt och det verkar bli ordentligt tryck därinne med. men de kommer vatten någonstans ifrån.. varifrån det kommer är svårt att se för de sprutar inte det bara ligger och pyser på avgasröret på ett ställe som ligger emot slangen. men så fort man stänger av den slutar den läcka. fortsätter dock koka tills den svalnat av lite.

För mig låter toppackningen mest rimligt än så länge iom att den slutar koka direkt när kolven slutar gå. det är ruskigt bra komp i den så jag vet inte om de kan va den heller just för det. en annan anledning kan ju vara att en kylare är trasig som någon nämnde. då får ju den enda som funkar arbeta för mycket och den kanske klarar det medan man håller hastigheten uppe.

Vart hittar man crossdäck som kostar 5k? jag ska ju bara ha 1 däck. låter orimligt. -.-

/Simon
 
Vart hittar man crossdäck som kostar 5k? jag ska ju bara ha 1 däck. låter orimligt. -.-

/Simon


Du skrev hjul! :fakta
Det är ju viss skillnad. Däck hittar du ju över allt och antar att iaf de med egen verkstad erbjuder hjälp med krängning.
Någon nät handel med delar till 13 år gamla cyklar lär du ha problem med att hitta. Men vilket Yamaha ÅF som helst kan alla gånger hjälpa dig om du vet vad du ska ha
 
125an har också problem med att varva upp på 1an och 2an .. den varvar finfint på tomgång och på 3an 4an och 5an vad kan de va för fel på det?


Varför har man ingen fläkt på dom om dom kokar så lätt?
 
Det gör dom inte. Har ägt 2 CRF:er o ingen av dom har någonsin kokat. Ni har ju redan konstaterat att det läcker, o ja då kokar det ju gärna.

Visst läcker det men någon nämnde i forumet att yzf426 hade nån grej som gjorde att den började koka så fort den stod still och att det var normalt att den gjorde det. så varför gör man inte något åt det isf. låter orimligt för mig iom att det måste slita enormt på motorn om den bara kokar hela tiden.
 
Visst läcker det men någon nämnde i forumet att yzf426 hade nån grej som gjorde att den började koka så fort den stod still och att det var normalt att den gjorde det. så varför gör man inte något åt det isf. låter orimligt för mig iom att det måste slita enormt på motorn om den bara kokar hela tiden.

Att dom snabbt kan gå varmt om du står still är en sak. Men att dom skulle koka så fort man står still är bara BS då jag aldrig lyckats få någon crf att koka.
 
Vajrarna till gasen kan lätt klämmas, vajern kan också gå runt något och sträckas ut, där kanske ditt gashäng är
 
Vajrarna till gasen kan lätt klämmas, vajern kan också gå runt något och sträckas ut, där kanske ditt gashäng är

Gashänget kan ju också vara en risig returwire.

Byt ut slangen som ligger mot avgasröret(om jag förstått rätt?)!! Ta av vattenpumpslocket och kolla så impellern sitter kvar på axeln. Gör den inte det blir det ingen cirkulation på vattnet. Laga den trasiga kylaren, eller köp en ny. Värmeutvecklingen är alldeles för stor för att ena sidans kylare ska räcka till. Annars lär vi få se en tråd som heter: skuren CRF vad ska jag ta mig till, jevvla skitcykel.

Vänd dig till någon som är duktig på alu-svetsning eller en firma som bara sysslar med kylare så ordnar det sig nog:tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top