CRF 450HM supermotard

Timpani

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2009
Hoj
CRF 450 HM
Tjenare, nu har ja köpt mig en CRF 450 HM, som är reggad på 34kW,.

Kan någon snäll människa förklara hur jag kan få ner denna till 10-20kW så att den blir A-begränsad? Orkar inte bli stannad för olovligkörning.

Strypa den själv,bänka den, dra till besigtning? testar ja 2-3gånger kommer den ju gå igenom. För dom ända som har problem med det är ju HONDA va ja förstått de som eftersom den är helfordonsbesigtad?

Hjälp någon:rolleyes: För hojjen kommer inte säljas.

du måste köpa en TUV godkänd stryp sats till just din hoj.
de e papperet med tuv godkännandet besiktningen vill åt sen när du ska regga den med den nya effekten.

Var hittar jag en "GODKÄND" strypning till CRF 450 hm? eller var kan ja ta en från internet och mixtra lite med ? Det räcker ju ja bänkar den och bänken säger 10-15kW sen att jag har ett papper där de står strypningen är godkänd bara..

Det är bara strypningen på pappret ja vill åt.

Nej det förstår jag verkligen inte, då det finns på pappret kommer jag klara mig helt perfekt.

Är den tung på pappret får jag olovligkörning.
Så det va ett otroligt onördigt inlägg från dinsida som saknar innebörd.

snart blir det :popcorn.. För fan, ring till claessons motor och fråga om dom kan ta hem en strypningssats åt dig... svårare än så är det inte.

Nej det förstår jag verkligen inte, då det finns på pappret kommer jag klara mig helt perfekt.

Ska försöka förklara det här på enklast möjliga sätt: Antingen är du en flamer, eller så är tråden seriös (i benämningen att du faktiskt vill ha hjälp att få din hoj strypt) och du en idiot.

Om det första fallet stämmer bäst in på dig: Gå och kamma dig.

Om det andra fallet stämmer bäst in på dig: Du får olovlig körning även om hojen är strypt på pappret, det kommer bara ta lite längre tid för polismannen att bevisa att du faktiskt gjort dig skyldig till olovlig körning eftersom han måste ta in hela hojen för effektkontroll istället för att bara läsa det rakt ut på pappret. Det är inte så jävla ovanligt med felreggade hojar att de inte misstänker olovlig körning bara för att pappret inte skriker det rakt ut.

Så, angående att få hojen strypt: Antingen kan du lämna hojen till autkoriserad verkstad som får bänka hojen, strypa den med en egentillverkad strypning och sen bänka om den och sklriva ut bänkpapper samt strypningsintyg för dig att ta med till regbesiktningen. Eller så köper du en färdig strypsats (om det nu finns till din hoj) och monterar den själv, fyller i intyget som fick du fick med där du skriver under på att du monterat strypningen på korrekt sätt och tar med det samt effektintyget (som du fick med strypningen) till regbesiktningen.

Ditt försäkringsbolag tycker förmodligen annorlunda om du skulle krocka. Lycka till.

Nu är det så att jag kontaktat både claessons motor och mckompaniet etc. dom snackar något om min hojj är "helfordonsbesigtigad" och att "honda" inte tillåter strypning på hojen, vadför vet dom inte men dom säger att det inte går.

Kan jag strypa den själv, sen bänka den och det räcker menar ni?

Det finns inga godkända "tuv" strypningar te crf 450.

Och för de andra så kollar inte polismannen på om den är strypt i verkligheten bara för dom stannar dig längsvägen och kollar körkortet. men då blir de lite problem om det står 34kW på ett A-begränsat.

Så åter till problemet, hur stryper jag min CRF 450 HM så jag får köra den som tlx "husaberg 650" som absolut inte är strypt men körs på 6kW som ni då tycker "är mer rätt för det fuskats från fabrik än att jag vill göra rätt för mig på pappret"......

Det kommer inte att gå av den anledning som du fått svar hos dom du varit i kontakt med, som alla andra i tråden tänker. Lycka till! :pangihuve

Det ska väldigt mycket till för att Polisen ska ta in hojen för besiktning/effektkontroll så kan inte alla moralkärringar bara sluta yttra sig om hur fel det är att bara köra hojen ostrypt på pappret och satsa på att försöka besvara TS fråga istället.
Jag kör själv min hoj helt strypt för säkerhets skull, känner dock flera som bara kör sina strypta på pappret utan några direkta konsekvenser. Risken att något skulle hända är ju ganska liten, och skulle något hända får dom ju skylla sig själva.

Jag kollade på AlphaTechnik's hemsida men hittade ingen strypsats till CRF450. Möjligt att det skulle funka att tillverka en bricka själv att sätta i insuget (antar att din crf har förgasare??) och sedan bänka hojen...

Nu är det så att jag kontaktat både claessons motor och mckompaniet etc. dom snackar något om min hojj är "helfordonsbesigtigad" och att "honda" inte tillåter strypning på hojen, vadför vet dom inte men dom säger att det inte går.

Och för de andra så kollar inte polismannen på om den är strypt i verkligheten bara för dom stannar dig längsvägen och kollar körkortet. men då blir de lite problem om det står 34kW på ett A-begränsat.

Så åter till problemet, hur stryper jag min CRF 450 HM så jag får köra den som tlx "husaberg 650" som absolut inte är strypt men körs på 6kW som ni då tycker "är mer rätt för det fuskats från fabrik än att jag vill göra rätt för mig på pappret"......

Usch ja fyfan.. Claessons motor var en dum idé, Dom är mongolider allihop som jobbar där.

Det är tyvärr kört för dig, den går inte strypa på något eftersom det inte finns någon Tûv godkänd strypsats, hade den inte vart helfordonsgodkänd hade man kunnat göra en egen i bänk! // Johan Mc-kompaniet.

Last edited:

Hej:banana

Min kompis strypte sin helfordonsgodkända motorcykel, så det ska gå.

Polisen kan visst och gör det om de behöver kontrollera motorcyklen genom en provkörning. De kommer att säga ungefär: antingen erkänner du nu på plats, eller så får vi ta in den för att se om den är avstrypt. Man känner ju om det är betydligt mer effekt än vad som tillåts i en mellanklasshoj.

:banana:banana:banana

Det ska väldigt mycket till för att Polisen ska ta in hojen för besiktning/effektkontroll så kan inte alla moralkärringar bara sluta yttra sig om hur fel det är att bara köra hojen ostrypt på pappret och satsa på att försöka besvara TS fråga istället.

Medans försäkringsbolaget tar till alla knep för att slippa betala ut ersättning,
kan de bevisa att hojen inte är "laglig" så betyder det vinst för dem och de
"slipper" betala ut någon ersättning.. :klappar

Medans försäkringsbolaget tar till alla knep för att slippa betala ut ersättning,
kan de bevisa att hojen inte är "laglig" så betyder det vinst för dem och de
"slipper" betala ut någon ersättning.. :klappar

Näh skulle olyckan vara framme är det nog svårt att få ersättning av försäkringsbolaget, fast den risken får man ju ta om man medvetet kör hojen ostrypt.

Skumt? Måste vara enda hojen jag vet om som inte går att strypa.

Helfordonsgodkänd sa ni? Vilka hojar är det?

Jag lämnade in en Husaberg på strypning för några år sen. Eftersom det inte fanns några strypningar från Husaberg så gjorde firman jag lämnade in den på en egen och skaffade bänkningspapper. Sen var det bara att åka på regbesiktning.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph