crashad båge - nästa steg?

mriders

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2004
Hoj
HVA 525 SMR
Hej,
jo ja crashade med hojen i höstas. Nu tänkte jag fixa i ordning den.
Jag hörde med mc-verkstaden och dom sa att det går lös 15k o få den i körbart skick. Ska ja få den i orginalskick så är det billigare att köpa ny. Och då gäller det ändå en R1a 05. Ändå ser den inte så farligt skadad ut.
Den som va så fin :mad:

Jag fick ett tips av en kompis om en mc-reparations-skola i motala. Som jag förstod det gör de arbetet mer eller mindre gratis, men man måste självfallet så för delarna. Tänkte jag ska ringa till dom på måndag nu o höra lite.

Men finns det delar nån annan stans att hitta, för de som jag nu behöver va förbannat dyra. Har någon kanske tips på var man kan hitta billigare delar, kanske inte originaldelar är nödvändigt heller.

Jag efterlyser helt enkelt lite tips på hur man ska gå till väga i min situation.

Bifogat

• hoj.JPG
    hoj.JPG
    99.5 KB · Visningar: 1,943
Ingen försäkring?

Kolla mc-skrotar, e-bay, blocket osv.. Är du händig så kan det nog gå hyfsat billigt, (jämförelsevis..)

mriders skrev:
Hej,
Jag hörde med mc-verkstaden och dom sa att det går lös 15k o få den i körbart skick. Ska ja få den i orginalskick så är det billigare att köpa ny. Och då gäller det ändå en R1a 05. Ändå ser den inte så farligt skadad ut.

Jag fick ett tips av en kompis om en mc-reparations-skola i motala. Som jag förstod det gör de arbetet mer eller mindre gratis, men man måste självfallet så för delarna. Tänkte jag ska ringa till dom på måndag nu o höra lite.

Men finns det delar nån annan stans att hitta, för de som jag nu behöver va förbannat dyra. Har någon kanske tips på var man kan hitta billigare delar, kanske inte originaldelar är nödvändigt heller.

Jag efterlyser helt enkelt lite tips på hur man ska gå till väga i min situation.
Kolla på e-bay sök globalt.
Lycka till. jag är i precis samma sits. :tummenupp

Vilka delar behöver du? Är framgaffeln rak? Styrhuvud ok?
Har du tappat/slått sönder instrumentpanelen? Framkåpan, vilket skick är den i? Som sagt du kan hitta det mesta på ebay, mobile och blocket. Sen så kan du ju höra med racefolk, de har alltid grejer att sälja.

PS. Det heter kraschad båge...

Jag är ordpolis på SH :D

mriders skrev:
Hej,

SÄLJ DEN TILL MIG.....

Kolla Ebay.com
jag köpte en kylare för $100 och framgaffel med hjul o bromsskivor för $165
sen tillkommer frakten
med helt klar värt att ta en titt på

Kollat med Spinning-Wheel i Tumba http://www.spinnin-wheel.se/ och andra mc-skrotar? Jag har hittat mkt genom såna som kostat skjortan annars.. Mkt NYA crossprylar betydligt builligare, men de har ofta rtt mkt av sånt som "går åt" på vanliga modeller. R1an är ju minst sagt vanlig och ingen lär ju säga emot på att de "går åt"! :kryckor

Globala sökningar är nog biligt, men det känns ändå bättra att kunna hålla i det man betalar för, tycker jag iaf!

mriders skrev:
Hej,

Börja med att göra en lista på de grejer du behöver!
Hade jag vart dig hade jag köpt racekåpor och modifierat dem för gatbruk :tummenupp

Hultan skrev:
Ingen försäkring?
Jodå, men jag var tydligen inte helt 100 ärlig med försäkringsbolaget. Så ja fick en kraftigt reducerad ersättning, men jag får i våran uppgörelse iaf behålla hojen. Men nog om det. Jag har gjort fel o har straffats så är väl inte mer än rätt.

Men nu vill jag bara få ordning på min lille stackars hoj :)

Förutom 100 triljoner repor o bucklor o lite annat sånt som inte är första prio så är det tydligen nån aluram under sitsen som är sned, sen är det något fäste till frontkåpan (med alla instument o grejer). Fast den vet jag inte än hur jag ska göra med. Jag måste ju visserligen ha instumenten om den ska kunna besiktigas men skulle man göra en streetfighter av den så ska väl det bort ändå. Kommer ju inte ihåg själv riktigt va som va paj allting, var ju några månader sen jag såg min lilla baby :). Och så läckte kopplingen lite, så den måste bytas.

Men jag är ju tolat amatör på o mecka med hojen, så att veta alla delar som ska beställas kan ju bli lite avancerat om jag gör det själv.

Tusen tack så långt!
Kanske skulle bjuda på en bild till. No comments :gnissla

Bifogat

• hoj2.JPG
    hoj2.JPG
    102.2 KB · Visningar: 1,515
Snälla säg att du försäkrade på pappa? :)

Fixa till lite bakram o skit, släng på några rejskåpor. Den kommer va hyfsad för 5 k säkert. Sen är det bara o köra!

ingen polare som kan mecka då?
en fighter bygger ni ihop på ett par veckor om ni skulle vilja :tummenupp

Dawg skrev:
Kollat med Spinning-Wheel i Tumba http://www.spinnin-wheel.se/ och andra mc-skrotar?
" Semesterstängt 16 juli - 7 aug" :fatta! hehe
Tack för länken, men dessvärre hade de inga "nyskrotade" mc av min modell. Ingen som är lite sugen på o dra en repa med er R1a 04/05? Lite bakhjul på isen kanske?? :D

ozeo skrev:
ingen polare som kan mecka då?
en fighter bygger ni ihop på ett par veckor om ni skulle vilja :tummenupp
Jodå, ja fick erbjudande om det i dag. Men jag har inte pratat med honom personligen än. Det va genom en kompis som ja hörde att han erbjudit sig =)

Hej!!!

om du inte kan skruva själv så rekomenderar jag dig att du jobbar MYCKET övertid så du får ihop stålarna som det kommer att kosta att laga hojen

T.KORPE skrev:
Hej!!!

om du inte kan skruva själv så rekomenderar jag dig att du jobbar MYCKET övertid så du får ihop stålarna som det kommer att kosta att laga hojen
Det är lugnt, ja spelar poker ;)

Har du verkstadsmanualen till R1-04? Skaffa den o börja mecka själv! Det är kul, du lär dig var grejerna skall sitta, hur de funkar samt så blir det fan så mycket billigare! Har du den inte kan du ladda den på SH-hubben eller PM:a mig :tummenupp

mriders skrev:
Jodå, men jag var tydligen inte helt 100 ärlig med försäkringsbolaget. Så ja fick en kraftigt reducerad ersättning, men jag får i våran uppgörelse iaf behålla hojen. Men nog om det. Jag har gjort fel o har straffats så är väl inte mer än rätt.
Å fan , ja där ser man! Men men.. Du löser det nog!

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan