Cr500 eller Yzf426??

EkiZ

Mekaniker!
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Älmhult
Hoj
Gixxer 2KK3
Hej
Funderar på att köpa cross/enduro till vintern, ska ha den på sjön och även lite bana eller skog nu innan snön kommer.
Vad ska man inhandla ska vara en snabb och pålitlig hoj, helst billiga reservdelar om det nu skulle inträffa nått oväntat.
Men vad rekomenderar NI?
Vad håller bäst tvåtakt eller fyrtakt om man byter olja och så som man ska göra?
Har fått råd om att en cr500 ska vara väldigt pigg och sköna att köra stämmer det?

//Niklas
 
Jösse skrev:
Ja köp Honda 500:a :tummenupp

Lagom med effekt o fint vrid.
Bra isracer också.


Okeii, lutar åt det hållet oxå.
Dem är ju inte dyra precis och sköter man dem så behöver man kanske inte byta kolv heller :tungan
Men hur är cr500 är det typ ketshup effekten på dem eller? :va

//Niklas
 
Det är åt h-vete för mycket effekt för skog och crossbana
speciellt om du är van vid 125:a
Kolla på 250 tvåtakt och 450 fyrtakt så får du något användbart.

Alla racermotor kräver service annars går det åt skogen.
 
En 250 tvåtakt är stark men har samtidigt väldigt hetsigt register = svårkörd.

En 450 fyrtakt är mkt stark och i viss mån också hetsig = schysst.

I en 500:a tvåtakt så vet man att det alltid finns kraft oavsett varvtal = nice.
 
Jag har 200cc tvåtakt så jag måste vara skitbra på att köra
för jag tycker den är lättkörd och förlåtande :tungan

En 400-500cc tvåtakt är rent otrevlig i skogen och på crossbanan
IMHO. Mycket mer effekt än man någonsin kan använda gör att det
kan bära iväg åt helt fel håll och det väldigt fort.
 
Dt125R-91 skrev:
Okeii, lutar åt det hållet oxå.
Dem är ju inte dyra precis och sköter man dem så behöver man kanske inte byta kolv heller :tungan
Men hur är cr500 är det typ ketshup effekten på dem eller? :va

//Niklas

Det är hinkeffekt i 500:an. Massor på en gång, sedan är det slut på effekt tills att du lägger i nästa växel. Gåt att fixa till relativt enkelt.
Inget att flänga runt i skogen med, men fin på crossbanan och grym på isen.
Byt kolv när du känner att du behöver mer effekt. Ungefär så är det.
 
Comi har en jättefin cr500 som är helrenoverad står dom är tillsalu.
den har motardkit oxå och helt sjukt pulver i motorn!

är du sugen så ring han på 0704-166177 hojen står i sthlm

//mcbudet
 
gthyni skrev:
Det är åt h-vete för mycket effekt för skog och crossbana
speciellt om du är van vid 125:a
Kolla på 250 tvåtakt och 450 fyrtakt så får du något användbart.

Alla racermotor kräver service annars går det åt skogen.


Jag är inte van vid 125:a. Det är bara det enda jag får framföra på allmän väg jag har kört mycket andra hojar under åren oxå.
//Niklas

Jag heter Lasse skrev:
Det är hinkeffekt i 500:an. Massor på en gång, sedan är det slut på effekt tills att du lägger i nästa växel. Gåt att fixa till relativt enkelt.
Inget att flänga runt i skogen med, men fin på crossbanan och grym på isen.
Byt kolv när du känner att du behöver mer effekt. Ungefär så är det.


Okeii.
Låter bra, för det ska vara först o främst till isen jag ska ha den i sånna fall, kanske nån gång på nån enduroslinga eller nått.

Men man får väl snart börja spana lite :yoparty

//Niklas
 
Köp en CR500,kanske kan va lite bökigt i skogen och sådär men jag tycker det funkar bra för man behöver inte grilla kopplingen som på en 125cc för att komma nånstans :tungan Min har då knappt krånglat nånting,förutom nu då har packboxen som sitter runt kicken blivit dålig så den läker olja där,inte så oväntat kanske när den utsätts för en del kraft :D Väldigt lättstartad hoj också,första gången jag provade att starta min så snurrade den igång på första försöket.Fast jag har ju aldrig provat en fyrtakare heller,tycker stora tvåtaktare är skitroliga som lekhojjar :tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top