cr500 bigbore

kickass68

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
crf450
honda cr500 bigbore

tjenare jag har hört talas om cr 500 som är upptagna till 521 o större
är det någon som vet vart man ka få tag i sådanna foder och kolvar
eller mosta man tillverka dom ?

Standard dimensionen är 89mm och då ligger dom på 491cc och det går att borra till 91mm med originalfodret och då har man ~~510cc fast det var väll kanske inte det du sökte efter...

Det är inte lönt lägga ut pengar på att öka volymen borret på den motorn. Det är inte volymen som begränsar effekten utan portningen och pipan. Det kommer ju bara ge några enstaka % i ökning av effekten att borra så lite. Annan trimning kan ge betydligt mer effektökning.
(min personliga åsikt utan att ha praktisk erfarenhet av motorn.)

Bearing skrev:
2071259 Det är inte lönt lägga ut pengar på att öka volymen borret på den motorn. Det är inte volymen som begränsar effekten utan portningen och pipan. Det kommer ju bara ge några enstaka % i ökning av effekten att borra så lite. Annan trimning kan ge betydligt mer effektökning.
(min personliga åsikt utan att ha praktisk erfarenhet av motorn.)

Instämmer, totalt onödigt att öka volymen på den motorn, med en elak portning och pipa avsedd för portningen kan du få ut mer effekt än vad du kan hantera.

Undra hur mycket effekt det går att klämma ur om man portar och stämmer av den som en 125:a? Å andra sidan så lär ju motorn vibrera sönder vid 10 000rpm+ :yoparty

Dom bästa trimmarna i USA får ut drygt 100 hp på bakhjulet vid 8500 rpm. Det är lång slaglängd i motorn så det går inte att varva mycket mer.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP