CR500 -93 projekt, lite frågor...

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Hoj
Trampcykel.
Ja, efter att ha stått och skräpat i ett år i garaget har jag fått ett infall att försöka göra något av min CR500. Köptes för drygt ett år sedan i bitar och skulle pusslas ihop till något roligt att leka med, när pusslet nästan var klart visade det sig att gaffeln jag fick med inte passade samt att fram- och bakbroms saknades. Projektet lades på is och ska nu tas tag i igen.

Så, mina funderingar:

-Eftersom CR500-delar inte växer på träd (eller under träd, ej ens i närheten av träd) så undrar jag om det finns någon annan framgaffel än just CR500ans som passar? Tycker att det måste finnas någon annan cross som har samma mått på gaffelbenen...
Om inte, skulle det inte gå att ta en gaffel med klenare ben och sedan fräsa till distanser för trippelklämmorna? Gaffelbenen jag har liggandes är för tjocka, och att fräsa ur trippelklämmorna känns inte som någon bra lösning...

-Om det funkar att använda en framgaffel från någon annan, mindre ovanlig hoj, så löser ju sig också förhoppningsvis frambromsproblemet då jag isf tänker försöka få tag på något komplett med frambroms och framhjul.
MEN, jag behöver fortfarande en bakbroms. Där har jag dock för mig att det ska vara lite mera universal vad gäller passningen, rätt? Tycker mig minnas att jag provade med bakbromsen från en kompis YZ250 -91, och den passade alldeles ypperligt. Någon som kan berätta hur det är?

Den sista funderingen jag har, är ifall jag skulle köpa mig en komplett CR250 (eller något annat) utan motor (finns ju hyfsat billigt på blocket) och försöka klämma ner CR500-maskinen i den, men då undrar jag, har någon den blekaste aning om hur bra ett sådant byte skulle gå att genomföra? Jag har en MIG-svets i garaget och har inte tummen mitt i handen, så det känns ju som att det borde gå att genomföra.

Svar på någon eller alla mina frågor skulle uppskattas stort!

Klart du får in den i cr 250 chassi bäst och fränast är ju dom från 97 med aluram!!

Många som satt in 500 motorer i cr 250 med aluramen:tummenupp

Klart du får in den i cr 250 chassi bäst och fränast är ju dom från 97 med aluram!!

Många som satt in 500 motorer i cr 250 med aluramen:tummenupp

Jo, det är jag medveten om, men då detta ska löpa så enkelt som möjligt och gärna att jag klarar det på egen hand (vilket jag inte gör om det ska börja svetsas alumjumjum) så får det lov att bli en stålram.

Har läst både förr och nyligen en hel del på cr500riders.com om alukonverteringar, och har även ställt samma fråga där som här. Fortfarande ingen som vet hur bra den passar i 250-ramen dock...

Blir väl att köpa grisen i säcken och prova bara... :näsblod

:D
Jo, det är jag medveten om, men då detta ska löpa så enkelt som möjligt och gärna att jag klarar det på egen hand (vilket jag inte gör om det ska börja svetsas alumjumjum) så får det lov att bli en stålram.

Har läst både förr och nyligen en hel del på cr500riders.com om alukonverteringar, och har även ställt samma fråga där som här. Fortfarande ingen som vet hur bra den passar i 250-ramen dock...

Blir väl att köpa grisen i säcken och prova bara... :näsblod

kanske kan göra adapterfästen i stål :va
kanske passar hyffsat ändå..
chansa :rolleyes:

http://www.blocket.se/vi/18099193.htm?ca=4_s
ring o pruta

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...