CR125 kopplingskorg slitagefråga

Prawler646

Lèe Rònk
Gick med
8 Jun 2009
Ort
Götebörg
Hoj
KTM 640 SM -03
Hallå i vinter mörkret!

Det är så att kopplingen på min cross ligger i när man kopplar. Bestämde mig för att öppna och kolla och fick då syn på nått som ser ut som grovt slitage. Kolla bild: http://i.imgur.com/JoAhlgt.jpg

Är inte så bekant med slitage på kopplingskorgen. Vad beror det på? Eller är det vanligt slitage? Crossen är från -95.

Jag undrar även om man kan slipa ner kanterna för att få kopplingen att fungera som den ska igen. Ser även ut som den varit slipad tidigare om man kollar på glappet. Eller är det ny kopplingskorg som gäller?

Tack på förhand
Anders

EDIT:

Har sökt lite om hur slitaget kan se ut. Och det verkar som att jag kollat på fel ställe. Får nog bli till att ta isär allt och kontrollera den inre delen av kopplingen.
 
Last edited:
Om det var min hoj från -95 skulle jag slipa ned så att ytan blir plan där du har fördjupningarna. Fäst korgen i ett skruvstäd med "mjuka backar" så att du inte skadar det drev som du klämmer runt. Låt korgen rotera så att du jobbar på samma sätt vid alla anläggningsytor. Ta tid på dig och slipa inte mer än att den sista fördjupningen precis är på väg att försvinna. Försök återställ den vinkel mot centrum som fanns från början. Jag har själv slipat flera gånger på samma korg och det har funkat! Akta de runda stavarna som M6 bultarna dras ned emot (där fjädrarna ligger). Håll aldrig i dem med tång eller liknande, de går av direkt. Om centrumbulten inte släpper, skaffa "mutterknack" och ett mothåll, som du säkert kan låna av någon. Om du låser/håller i kopplingskorgen genom att använda 6ans växel och bromsar, det KAN det fungera. Har du ett gammalt kopplingspaket, kan du borra igenom två lammeller och 2 stålskivor, och fästa ihop dem med bultar. Det låser kopplingskorgen på ett bra sätt så att centrumbulten kan lossas. Tvätta rent så att inget slipdamm följer med in i motorn när du skruvar tillbaka. Lycka till!
 
Så där ja! Idag fick ja av korgen, var inte svårt alls. La i 6ans växel och körde av bulten med en eldriven mutterknackare. Var rejäla spår efter lamellerna i korgen.

Så ja lade korgen i skruvstädet och höll fast den med handen. Gick riktigt lätt att slipa bort spåren, efter 2-3 st så fick man in känslan. Avlustade slipningen med sandpapper. Blåste bort och torkade rent allt spån.

Lade dit lamellerna i samma ordning och läge som dom legat i innan. Satta ihop allt samman, men när jag skulle dra dit skruvarna som håller emot kopplingen (dom med fjädrar) så drogs ena skallen av. Hade turen på min sida och lyckades pilla ut den genom att stoppa in skallen igen.

Har insex skurvar som ska passa. Behöver dock bara brickor eftersom dom gamla sitter som berget. Var dubbla brickor, antar att den är spändare på det viset.

Visste dock inte hur hårt man skulle dra fast korgen inne i motorn, så jag drog "lagom", aning hårdare än vad det var innan för jag tyckte den var lite lös. Böjde även dit låsningen.

Bilder på före och efter
http://i.imgur.com/8urNuoD.jpg
http://i.imgur.com/5A486vL.jpg

Tack för hjälpen återigen Tobbe :tummenupp
 
Köp nytt. Med tiden blir lamellerna utmattade av att slås fram och tillbaka för att sen spricka i tusen delar...

Jag har provat!
 
Har sett att många slipar kopplingskorgen. Ett problem är att gapet mellan lamellerna och kopplingskorgen blir större med en sliten kopplingskorg. Därför är det viktigt att inte slipa mer än topparna. Kan man som regel köpa lameller med bredare "tänder"?
Såg en kille som slipade ned och köpte bredare "tänder" och på så sätt fick ett gap motsvarande orginal. Hade han bara flax att just sådana lameller fanns till hans hoj kanske?
 
Jag har aldrig sett att någon tillverkare tillhandahåller lameller med olika mått på klackarna. Slipa är en nödlösning som funkar ett tag men när lamellerna är slut är det dags att byta korg med.
 
Ok, har tyvärr inte sett att det går att köpa ny korg till cm400t, cb400t. Tror dock den har mycket kvar även fast den har spår. I värsta fall få någon svetsa dit material och slipa ned till rätt mått kanske.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top