Coolmax underställ ?!

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Är Coolmax (och liknande material) underställen nått att ha under skinnstället ?

Frågan gäller främst av "säkerhets" skäl...smälter materialet ?

Vad är annars det "bästa" understället avseende "flytta" svett från huden under skinnställ... jag har både ventilerat och vanliga skinnställ.

Asså... Jag vet inte om det verkligen spelar nån roll. Jag kastade mig i 160+ km/h och inte fan smälte kalsingarna fast i skinkorna.

Mattias skrev:
2367659 Asså... Jag vet inte om det verkligen spelar nån roll. Jag kastade mig i 160+ km/h och inte fan smälte kalsingarna fast i skinkorna.
Det är för att dina skinkor är av stål *Solan tjallade*

Siden "is da sh*t"!

Allvarligt, siden torkar tokfort och klibbar inte fast i stället så det är lätt att få av sig. Det gör heller inte tillvaron varmare, så det är OK att ha under trots solsken. Naturmaterial = smälter inte :tummenupp

Finns här: www.sidenselma.se

:lol

Jag har oxå fått nys om nåt underställ jag vill prova. Tror det var Nike.
Nåt skidunderställ egentligen, och det var "silkesaktigt" tunnt som attan och skinnstället skulle visst glida av och på lätt som en plätt, även då man var swettig!

Jåke skrev:
2367668 Siden "is da sh*t"!

Allvarligt, siden torkar tokfort och klibbar inte fast i stället så det är lätt att få av sig. Det gör heller inte tillvaron varmare, så det är OK att ha under trots solsken. Naturmaterial = smälter inte :tummenupp

Finns här: www.sidenselma.se

Tack Jåke! Det bekräftar det jag hörde Jezqio säga.

Last edited:

Om det smälter borde väl inte spela så stor roll om du inte tänker ekonomiskt? FÖr det kommer ju bli lika varmt under stället om du inte har ett underställ så den eventuella brännskadan hade du ju fått ändå. Om det börjar brinna så har du ju ändå nån millimeter skinn utanför och då hade du ju fortfarande fått brännskadorna precis som tidigare...

marten_larsson skrev:
2367685 Om det smälter borde väl inte spela så stor roll om du inte tänker ekonomiskt? FÖr det kommer ju bli lika varmt under stället om du inte har ett underställ så den eventuella brännskadan hade du ju fått ändå. Om det börjar brinna så har du ju ändå nån millimeter skinn utanför och då hade du ju fortfarande fått brännskadorna precis som tidigare...

- Ekonomiskt ? que...om jag vurpar så är det inte risken att understället brinner upp och jag loosar pengar som är problemet.:va

- Jag är inte rädd att brinna upp :D

:D Det e så mycket roligare på akuten om de inte behöver dra ut en massa smälta syntetfiber ur min bak för att understället smällte av friktionsvärmen för att jag gled 90 meter på asfalten....:tummenupp

Dr.Bike skrev:
2367673 :lol

Jag har oxå fått nys om nåt underställ jag vill prova. Tror det var Nike.
Nåt skidunderställ egentligen, och det var "silkesaktigt" tunnt som attan och skinnstället skulle visst glida av och på lätt som en plätt, även då man var swettig!
Exakt det är just det jag fingrat på...det finns andra "tillverkare" också...

Last edited:
Triggerhappy skrev:
2367705 - Ekonomiskt ? que...om jag vurpar så är det inte risken att understället brinner upp och jag loosar pengar som är problemet.:va

- Jag är inte rädd att brinna upp :D

:D Det e så mycket roligare på akuten om de inte behöver dra ut en massa smälta syntetfiber ur min bak för att understället smällte av friktionsvärmen för att jag gled 90 meter på asfalten....:tummenupp

Ja men syntetfibrerna lär ju knappast smälta innan din kära hud gör det. Nu har jag aldrig vurpat med hoj i högre hastigheter än 25km/h men jag har lite svårt att se att det ska bli sååååå varmt om man har skinn på sig också. Nu ska jag leta efter lite fakta i ämnet.. :tungan

Edit: En jämförelse, lika lite som du vill förstöra ditt dyra underställ med strykjärnet vill du du försöka räta ut skrynklorna på händerna :näsblod

Last edited:
marten_larsson skrev:
2367747 Ja men syntetfibrerna lär ju knappast smälta innan din kära hud gör det. Nu har jag aldrig vurpat med hoj i högre hastigheter än 25km/h men jag har lite svårt att se att det ska bli sååååå varmt om man har skinn på sig också. Nu ska jag leta efter lite fakta i ämnet.. :tungan

Edit: En jämförelse, lika lite som du vill förstöra ditt dyra underställ med strykjärnet vill du du försöka räta ut skrynklorna på händerna :näsblod

Man unviker polyester å sånt under skinnstället just för att det smälter och förvärrar en eventuell brännskada orsakad av friktionsvärmen om man glider rejält på asfalten.

Triggerhappy skrev:
2367651 Är Coolmax (och liknande material) underställen nått att ha under skinnstället ?

Vad är annars det "bästa" understället avseende "flytta" svett från huden under skinnställ... jag har både ventilerat och vanliga skinnställ.

Jag har kört me Crafts underställ och vurpat med det under skinnstället 2ggr utan några problem.. Fördelarna är ju att man slipper direktkontakten med skydden som gärna vill ha sin andel hud. Speciellt då axlar o armbågar. :tummenupp

Triggerhappy skrev:
2367767 Man unviker polyester å sånt under skinnstället just för att det smälter och förvärrar en eventuell brännskada orsakad av friktionsvärmen om man glider rejält på asfalten.

Men då har du väl redan besvarat din egen fråga? Eftersom coolmax-ställen är polyester skulle du ju undvika sånna isf. Nu så tror jag personligen inte det spelar så stor roll, har du en brännskada som måste opereras så tas ju plasten bort då och annars blir det ju bara lite pill för sjukvården (kanske inte så uppskattat iofs, av varken läkare eller patient) men den gamla huden kommer ju att lossna med ev. rester så det kommer ju inte att förvärra skadan. Nu e det ju min hypotes, återkommer om 5,5 år när jag vet säkert :)

Jag har alltid föredragit naturmatrial. Men efter att provat äkta Coolmax underkläder så kör jag inte med annat. Det är som natt och dag. Coolmax är skitbra. Kan inte säga bäst, eftersom jag inte provat allt. Men misstänker att Coolmax är bäst på samma sätt som Goretex är bäst av "liknande" material på sitt område. Coolmax är uppfunnet av amerikanska DuPont som är världsledande i specialmaterial (Lycra, Kevlar, Nomex). DuPont sålde sin textil-division i 2004 till amerikanska Koch och textildivisionen heter nu Invista.

Coolmax är behaglit. Klibbar inte eftersom svetten flyttas till utsidan. Du är svettig som fan men märker det inte. Skinnstället är lätt att få av. Coolmax blir genomblött men klibbar inte. Desvärre är äkta Coolmax inte speciellt elastiskt så om du köper tight tröja så är den svår att få av speciellt i ärmarna. Coolmax kan vävas (blandas) med andra material. Coolmax kan fås i tre performance varianter, varav Pro är den bästa.

Billigast som jag hittat är www.louis.de som har Coolmax underkläder med deras egen logga. Fortfarande inte billigt men äkta Coolmax. Skidkläder är ibland blandmaterial med Coolmax (inte 100%).

Men smaken är som baken. Bäst är att köpa ett set tröja/kallingar och testa själv innan man bestämmer sig om det är värdens åttonde underverk. För mig är det.

/Kris

Max© skrev:
2367795 Jag har kört me Crafts underställ och vurpat med det under skinnstället 2ggr utan några problem.. Fördelarna är ju att man slipper direktkontakten med skydden som gärna vill ha sin andel hud. Speciellt då axlar o armbågar. :tummenupp

Craf is teh shit! Jämrans NASA-material som funkar även om det är dyngsurt :tummenupp

Kris955 skrev:
2367961 Coolmax är behaglit. Klibbar inte eftersom svetten flyttas till utsidan. Du är svettig som fan men märker det inte. Skinnstället är lätt att få av. Coolmax blir genomblött men klibbar inte. Desvärre är äkta Coolmax inte speciellt elastiskt så om du köper tight tröja så är den svår att få av speciellt i ärmarna. Coolmax kan vävas (blandas) med andra material. Coolmax kan fås i tre performance varianter, varav Pro är den bästa.

Sepåfan. Tack för tipset. Ska jämföra med Craft :)

Last edited:
marten_larsson skrev:
2367804 Men då har du väl redan besvarat din egen fråga? Eftersom coolmax-ställen är polyester skulle du ju undvika sånna isf. Nu så tror jag personligen inte det spelar så stor roll, har du en brännskada som måste opereras så tas ju plasten bort då och annars blir det ju bara lite pill för sjukvården (kanske inte så uppskattat iofs, av varken läkare eller patient) men den gamla huden kommer ju att lossna med ev. rester så det kommer ju inte att förvärra skadan. Nu e det ju min hypotes, återkommer om 5,5 år när jag vet säkert :)

Fast det är skillnad på polyester och polyester....

Innanfodret i skinnställ brukar väl vara av polyester? Borde väl inte bli någon större skillnad om man kör med underställ av polyster eller utan i så fall och vurpar, eller blir det extra varmt om det blir "polyester mot polyester"?

När jag gick licenskursen så varnade de för underställ, pga. risken att de smälter in i huden vid vurpa...
Men att dainese skulle tillverka ett sådant underställ tror jag inte,så för mig känns Coolmax som ett säkert material-men vad vet jag:rolleyes:
Så vad jag TROR, är att vissa material bränner in men andra gör det inte-Innerfodret och Coolmax.

Får kolla Coolmax. Annars blir det sidenpyamas under skinnstället!

Problemet med många material som sägs kunna "andas" bort fukt osv är att de är suveräna när de är nya och rena.
I det militära provade man dessa material i alla dess former: gore-Tex, Sympa-Tex, Craftunderställ, You name it.

Alla var bra på sitt sätt, men efter tre dygn i busken började de små porerna i dessa undermaterial att sätta igen, och materialen tappade hela sin förmåga.
Nu blev de bara som att ha en våt glad-pack på sig...
(jaja det finns de som gillar sånt oxå :rolleyes: )

Så undermaterialen hade alltså en nackdel över tiden.
Detta problem lär man ju inte stöta på i det civila då man kommer åt en tvättmaskin, men det visade sig oxå att allteftersom så satte porerna igen på vissa av dessa undermaterial oavsett tvättning.
De tappade alltså sin förmåga gradvis.

Ulfrotte´blev svaret i försvaret. Här hade man ett blandmaterial av två naturmaterial. Ylle, som värmer fast det är vått, och så den bekväma och mysiga bomullen.
Nu var ju inte Kungens män ute efter något som kyler, men fasen vet om det inte även hade såna egenskaper med! :)

Så visst - gärna goremax hit och Cooltex dit, men jag är ändå alltid lite skeptisk tack vare den där rapporten från FMV.

Dr.Bike, om du läser vad Triggerhappy skriver "Frågan gäller främst av "säkerhets" skäl...smälter materialet ?"så förstår du nog att rapporten från FMV är ointressant för mc.

Lägger till...om det inte gäller mc så är jag inne på samma linje som dig,lite väl mycket övertro på att Goretex fixar allt!

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!