Compact living!?

Panajo

Live Free And Ride Hard!
Gick med
25 Feb 2006
Hoj
Ingen längre =(
Har fått tag i en lya på 29 kvm. Skall försöka tillämpa compact living så gott det går.
Skulle vilja få tag på ett sängskåp eller någon annan lösning typ loftsäng kanske? Vilket verkar bäst? Jag är hyffsat händig och har vänner som säkert skulle hjälpa mig att bygga lite, jag vill ju hålla kostnaden nere. Sen vet jag inte riktigt hur mycket jag får härja i lyan än dock...

Hur har ni gjort som lever litet? :va

Själv har jag i å försig en vanlig hedlig säng.
Men om du ska välja sängskåp eller loftsäng så säger jag loftsäng.
Du behöver ju inte bygga en för hög men gör så du kan ha saker under vilket underlättar en hel del då man alltid har dåligt med skåp och lådor :)

Ja ett annat tips är ju att ha bäddsoffa också i fall du har främmande så de slipper sova på golvet ;)
Och sen bord och dylikt som har mer än en funktion.
Man lär sig att sakerna behöver ha två funktioner när man bor smått :)

Jag har byggt en loftsäng som hänger i taket med en kedja i det fria hörnet. Jag tycker det är smidigast. Under sängen kan man ju ha skrivbordet, läsfåtölj eller annan möbel som inte kräver ståhöjd. Då utnyttjar man rummet bättre.

Hemma hos mig ser det ut som en blandning av pojkrum och kajuta så loftsängen förstärker den maritima prägel med sin kätting. Har snidat ett maritimt reliefmönster i den.

Skåpsängar är nog mer normalt men skänker inte så mycket spänning till rummet som ett "Deuxième Etage" med lite anpassat stuk :D

Tycker jag

Bara börja bygga ett eget skåp. Lite vinklar och lackad MDF, en sängstomme, lite vagnsbult (skruv heter det, bult har inga gängor), några distanser så du inte klämmer ihop själva nedviknings-konstruktionen.
Sen är det bara att börja skruva! Gör en ritning först också, dumt att göra den efteråt.
Men räkna med att bygget kommer kosta några tusenlappar, det drar alltid iväg även om man gör skiten själv. MDF'n måttbeställer du dessutom om du inte har möjlighet till att såga själv (då menar jag inte sticksågen...) och det kostar några kronor extra.

fan 29kvm kan ju va hur stort som helst beroende på hur stort kök/hall/badrum man har...
Behövs inge jävla loftsäng o skit om inte köket o de tar halva lägenheten...

The göking is no good in a loftsäng.

Gör en garderobsvägg med sängen i mitten. En IKEA-garderob på var sida. Tror de är 35 djupa. IKEA har även överskåp som man öppnar "uppåt".
Montera upp två såna ovanför huvudänden på sängen, i linje med garderobernas överkant.

På affären Compact Living på Regeringsgatan kan du köpa fötter med "gångjärn" till sängen så att du kan fälla upp den mot väggen (i utrymmet mellan garderoberna, golvet och överskåpen).

Billigt. Snyggt och du får massa bra förvaring i garderoberna.
Funkar perfa att fälla in spottar i överskäpen, så har du snygg sänglampa också.

Ska se om jag kan hitta nån bild på mitt gamla bygge.

Jupp jag hade först en loftsäng i en etta på....19 kvm, men bytte ut den mot ett sängskåp jag själv byggde eftersom jag upplevde det som att man fick gå och huka sig i halva lägenheten.
Jag tror jag har en ritning på den någonstans, det var dock en hel del år sedan så jag kan inte lova något.

Starstrikers idé där lät väldigt förnuftig iaf. :)

Loftsäng funkar utmärkt. Mysigaste sovrum/hemmakontor jag haft, på 3 m2. Tog en dag och snickra ihop, 140 cm resårbotten från ikea, virke och skruv från byggmax, tror det hela kostade ca 2000.

Bifogat

• S4023106+.jpg
    S4023106+.jpg
    99.9 KB · Visningar: 385
Usch ja. Snart flyttar man hemifrån värsta villan till typ 25m^2. Kommer klättra på väggarna :D

Köp köksskåp eller låga garderober på ikea och ställ i ett hörn och sänk sedan ner sängen på dom, lämna en "glugg" någonstans så du kan krypa in under sängen dvs inne i hörnet där inne har du förvaring för tex handukar och öl plus att du får förvaring i skåpen...hade tråkigt så jag gjorde en ritning :D

Bifogat

• sovrum.JPG
    sovrum.JPG
    21.8 KB · Visningar: 183
Gör en garderobsvägg med sängen i mitten. En IKEA-garderob på var sida. Tror de är 35 djupa. IKEA har även överskåp som man öppnar "uppåt".
Montera upp två såna ovanför huvudänden på sängen, i linje med garderobernas överkant.

På affären Compact Living på Regeringsgatan kan du köpa fötter med "gångjärn" till sängen så att du kan fälla upp den mot väggen (i utrymmet mellan garderoberna, golvet och överskåpen).

Billigt. Snyggt och du får massa bra förvaring i garderoberna.
Funkar perfa att fälla in spottar i överskäpen, så har du snygg sänglampa också.

Ska se om jag kan hitta nån bild på mitt gamla bygge.

Så att man får ljuset rakt i ansiktet? Eller missuppfattar jag?:va

Jag har byggt en loftsäng som hänger i taket med en kedja i det fria hörnet...Hemma hos mig ser det ut som en blandning av pojkrum och kajuta så loftsängen förstärker den maritima prägel med sin kätting.
Fattas bara...

Skåpsängar är nog mer normalt men skänker inte så mycket spänning till rummet som ett "Deuxième Etage" med lite anpassat stuk :D

Tycker jag

Sängskåp är nog skit. Har du bra takhöjd så gör som Djüw och bygg ett loft. Tänk att behöva riva upp och ner den där förbaskade sängen hela tiden, flytta på kläder för att få ner den, få ner den på fyllan, etc. Det slutar med att den är nerfälld hela tiden och då är poängen borta.

Fördelen med en loftsäng är att när man ska nuppa så får tjejer se en naken karl med smala ben å pung som klättrar vilket triggar uråldriga begär.:D

en säng med stora kuddar i och använd den som soffa,, blir bra när du får hem ragg o ska sätta er i soffan,, inte lika långt till sängen sen :tummenupp

Nån som vill hyra en etta i andrahand i Gbg?

Testa på compat living livet på dessa 33 kvm. :tummenupp
Min säng står i ena hörnet och den stora divansoffan står i andra, funkar kanon... Inte så långt att gå då man ska nånstans, typ toaletten.
Köket används väldigt sparsamt, iaf från min sida.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back