Comhems bredband via kabel-TV, något att ha?

• Thread starter Thread starter Merovingian
  • Start date Start date

Merovingian

Guest
Joho, nu är det som så.
Idag har jag inget bredband, men nu upptäckte jag World of Warcraft.
Enough said.

Vad har ni för erfarenhet av internet via kabeljacket?

Jag har det sen ett år tebax och jag är ganska nöjd med min 24 lina.

Skaffade 50/10 från Comhem i januari. Har fungerat klanderfritt sedan dag ett faktiskt, hastigheten är snudd på bättre än den specade och nån downtime har det inte varit heller vad jag märkt.

Mycket då, jag har iaf aldrig haft problem med det, dessutom kan jag ta med mitt modem till ett annat "comhemhus" var jag vill i Sverige utom i STHLM regionen och köra fullt. Vad man nu ska det för men det går iaf.

Skaffade 50/10 från Comhem i januari. Har fungerat klanderfritt sedan dag ett faktiskt, hastigheten är snudd på bättre än den specade och nån downtime har det inte varit heller vad jag märkt.

Japp! Jag kör 24/1 och har dragit ner i 3,8 som mest

Last edited:
Tja. Min uppfattning är att det inte spelar så stor roll vilken typ av internettjänst du har. Om det är via kabelTV eller om det är ADSL spelar ingen större roll. Kvaliteten på levererad tjänst är såpass hög att det inte har någon större betydelse.
Däremot är internet via 3G inget att ha om du bara ska ha det hemma. Hastigheten upp är väldigt låg och man får väldigt höga pingtider vilket ger långsam surf och det är extremt dåligt vid onlinespelande.

Kolla runt hos dom olika leverantörerna och jämför priser för jämförbara tjänster och gör valet utifrån det.
Personligen kör jag ADSL via bredbandsbolaget då jag fick fast telefoni på köpet helt gratis där utan att internetabonnemanget var dyrare. Men erbjudanden varierar så det bästa är att kolla runt.

Jag har 24/8 via deras egna uttag i väggen.

Hade stora problem ett tag med just WoW, det gick ner ta mig fan hela tiden. Blev dock bättre. Nu spelar jag inte längre men fortfarande så dör linan emellanåt. Som någon sa så tror jag inte det spelar någon roll vilka man väljer så länge det inte är fiber.

Farten har blivit bättre med tiden, nu händer det rätt ofta att den snuddar vid de utsatta hastigheterna.

Kollat runt nu överallt och det verkar som att enbart Comhem kan leverera bredband till mig. Möjligtvis Telia också, men deras hemsida är ju helt osolidarisk, inte helt oväntat. Gick inte kolla, eftersom telefonnumret är registrerat på någon annan än jag.
Men Telia är dyrare i månaden, samt kräver hutlös startavgift och oskäliga pengar för modemet. Vill de verkligen ha kunder över huvud taget? :va

Det får bli Comhem. Ska bara kontrollkika först när jag kommit hem, så jag inte inbillat mig hålet i väggen. :gnissla

Vidare:

Har jag någon nytta av att välja det dyrare 10/10 istället för 24/1?
Jag kommer mer eller mindre enbart köra WoW samt tanka ett och annat avsnitt av Top Gear allt eftersom de släpps.
Tänkte om kanske finns klar fördel in-game att ha matigare uplink. Detta vet jag inget om.

jag har kört CH's 50/10 och förutom en kväll i vintras då något fuckade sig hos dem så har det fungerat helt smärtfritt. Jag var tom förvånad över att hastigheterna jag får ut ligger bra nära det utlovade. Även om det är dyrare jämfört med de långsammare alternativen så har jag i varje fall varit grymt nöjd hittills.

Jag värdesätter även en bra kundtjänst, då de gånger det skiter sig eller man har frågor så skall denna bara fungera. Com Hem har väl tidigare inte varit kända för en top kvalle kundtjänst precis, men jag måste ändå säga att de gånger jag haft med dem o göra så har det inte varit mycket att anmärka på. Bra tech support, hyffsat snabba på att hantera frågor och samtal.

Fy fan..
Mycket skit om långa pingtider. Sämst någonsin om man ska WoW'a.
Däremot ringde jag BBB och Telia, de kunde ge ADSL via jacket.
Det blir BBB 24mbit istället.

Jag har WOW'at på mitt comhem 10/1 i 3 år nu, det har aldrig varit några problem.:tummenupp

Och har du inte planerat att skicka mycket info ifrån dig så räcker 10/1 eller 24/1 utmärkt.:)

Haft det mer än en vecka nu och det fungerar riktigt bra, faktiskt.
Får ut 26mbit med kabel och dryga 20 på WLAN.
Köpte i butik och tog med mig deras icke-trådlösa modem för att köra ihop med min router. Då fungerade saker och ting dåligt, även med kabel direkt till datorn. Pluspoäng till deras support för kort väntetid samt kunnig yrkespersonal, om man räknar bort ett tillfälle. Felinventerat i systemet, visade det sig.
Fick efter några dagar även ett trådlöst på posten(bra koll, Comhem. Tack för dubbla modem) och tryckte in det istället samt ringde och fick allt omkonfat på deras sida så det fungerar ordentligt här.
Sen dess har jag inte fått ett enda pingdrop ens, i en veckas tid.

Minus för en kvinna i supporten. När allt var omkonfat och jag väntat ett dygn så kunde jag fortfarande inte få mer än 4-5mbit trådlöst men 26mbit med sladd. Ringde då och fick tala med en kvinna som direkt avbröt mig när jag förklarade felet, med "Vi ger inga hastighetsgarantier trådlöst." -Nej säkert inte, svarade jag. -Däremot tänkte jag att du kunde ge mig tips för att få liv i routern.
"Vi garanterar inga hastigheter trådlöst." svarade hon igen.
-Du tycker inte att 4-5mbit låter lite när jag uppenbarligen kan komma upp i 26 så fort jag trycker i kabeln?
"Nej."
-Hepp, då får jag "tacka". Hejhej.
"Hej."

Direkt efter gjorde jag en nollställning av mjukvaran i modemet och lät det hämta den på nytt. Sen kom jag upp i 20mbit. Även om jag nu listade ut det själv så är det hennes jobb att tipsa det, vare sig jag behöver tipsas eller ej.
Varför är det alltid såhär med kvinnor och IT-support? :va

En jäkla tur att jag har 100/100 från Perspektiv Bredband för 158.-/mån :hihi

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP