ComHem och OpenDNS

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Hej Bullen.

Jag är ny ComHem-kund och har deras 25/10 genom tv-kabeln. Råhastighetsmässigt är jag riktigt nöjd (får 24,5/9,5 över det trådlösa) men deras svarstider är horribla.

Till saken då:

Tidigare har jag kört med OpenDNS istället för [insert ISP]:s egna DNS:er och tycker jag fått bättre svarstider så jag tänkte testa samma sak nu. Dock har jag hittat min överman, eller över-router kanske. Till abonnemanget fick jag en Netgear CG3100 som modem/router och den går (mig veterligen) inte att byta DNS-server i. Det går att få IP/DNS dynamiskt eller ställa in själv. IP-adressen ska jag ju få dynamiskt men jag kan inte ställa in manuell DNS utan att ställa in IP manuellt.

Eller?

Finns det nån som kan hjälpa en vilsen liten ComHem-kund?

Du kan alltid ställa dns direkt i datorn om du vill.

Ja men jag ville slippa det... :(

Har lekt lite med det under dagen och OpenDNS är riktigt mycket snabbare än ComHem när det kommer till svarstid. Men jag vill få in det i routern så det "bara funkar" på allt som jag kopplar upp.

Blev också lite nyfiken på svarstider.. Här är mina resultat:

dig @83.255.245.11 www.google.com #Comhems primary dns
Gav en svarstid på 16msec.

dig @208.67.220.220 www.google.com #En av Opendns:s servrar
Gav en svarstid på 39msec

dig @208.67.222.222 www.google.com #En annan av Opendns:s servrar
Gav en svarstid på 70msec

Körde även en mtr (my trace route) på servrarna:
Comhem : 4 hopp, avg svarstid=23,5msec
Opendns1: 9 hopp, avg svarstid=44,8msec
Opendns2: 9 hopp, avg svarstid=44,9msec

För min del lönar det sej iaf inte att byta dns idag.

/N

Jag ligger generellt 10 - 30 ms lägre i svarstid med OpenDNS än med ComHem så för mig gör det skillnad.

Dessutom ligger jag på stabila svarstider. Med ComHem låser sig nätet med jämna mellanrum och det kan ta upp till en minut innan den kopplar. Det märker jag fortfarande i telefonen eftersom Microsoft bara har automagisk DNS i WP7... :(

Hej Bullen.

Jag är ny ComHem-kund och har deras 25/10 genom tv-kabeln. Råhastighetsmässigt är jag riktigt nöjd (får 24,5/9,5 över det trådlösa) men deras svarstider är horribla.

Till saken då:

Tidigare har jag kört med OpenDNS istället för [insert ISP]:s egna DNS:er och tycker jag fått bättre svarstider så jag tänkte testa samma sak nu. Dock har jag hittat min överman, eller över-router kanske. Till abonnemanget fick jag en Netgear CG3100 som modem/router och den går (mig veterligen) inte att byta DNS-server i. Det går att få IP/DNS dynamiskt eller ställa in själv. IP-adressen ska jag ju få dynamiskt men jag kan inte ställa in manuell DNS utan att ställa in IP manuellt.

Eller?

Finns det nån som kan hjälpa en vilsen liten ComHem-kund?

Port Forward kanske har svaret !!

*/ ?>
Nyheter
Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

Back