Clip-on på en SuperDuke

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Tjena,

Tror ni det skulle funka att slänga på clip-ons på en SuperDuke när man ska ägna sig åt banåkning med den? Eller sabbar man helt viktfördelningen och chassigeometrin då tror ni? Jag tror själv det skulle kunna bli en grymt rolig maskin och dessutom lite annorlunda vilket ju aldrig är fel men jag är inte nog insatt för att kunna förutse vad som händer med hojen vid en sådan modifiering. En annan orsak till oro är nog den skarpa kanten på tanken som kan vara rätt obekväm att ligga pressad över och att styrena ska ta i kylarvingarna vid lite större styrutslag.

Det vore en perfekt hoj om det funkade, bara att slänga på fatbaren igen när banåkningen är över och sedan göra gatorna osäkra igen!

Får man åka fabriksbyggd fighter förresten och fortfarande kunna visa sig här eller är det ett måste att bygga om hojen själv för att få hänga med er? :rolleyes:

//Eric

ahh de e väl bara o åka bana med orginalstyret juhe :tummenupp funkar kanon..

En snubbe här på forumet som har SuperDuken åkte bana. Resultatet blev nerslipade motorkåpor & avgasningsrör. Inte så kul kanske. Dom tål inte riktiga nerlägg.

I november-numret av PerformanceBikes finns det en bild på en SuperDuke med bakdel från en GSX-R1000 K5 byggd av HM Racing som de ska använda för racing i SuperTwins så det borde gå att bygga om de för hyfsat seriös racing. Dock står det inte vad de har gjort med hojen exakt förutom bakdelen. Det var från den bilden jag fick idén om clip-on. De har dock behållt originalstyret så det borde funka även med det men jag tror den skulle bli grymt snygg med clip-on och en mindre kåpa för framljuset/instrumenteringen, typ en enduro-kåpa.

//Eric

Jag tycker det verkar gå ganska bra att lägga ned den här varianten på SuperDuke i alla fall:

jb_druids.jpg

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma