ClearAlternatives Montering

Burrat

Lasse Jonsson
Gick med
3 Oct 2006
Hoj
Gixxer 1000 05
jahoja då var det dags att be om hjälp igen asså. Har köpt bakljus från Clear Alt. Undrar nu hur det ska kopplas in, känns lite onödigt att göra fel. själva bakljuset e ju inge problem det e samma kontakt som det gamla. Men blinkerarna e ju lite skillnad. Från nya ljuset kommer det endast två gula sladdar (en per blinkers) men orginalet har ju två sladdar per blinkers samt att de sitter tillsammans i en kontakt. Om jag använder de clipsen som jag fick med (se bild) så kommer väl de inte funka att byta tillbaka till det gamla lyset då sladdarna kontakterna/sladdarna blir obrukbara? Hur vet jag vilken som jag ska koppla in den gula på? och vad ska jag göra med den andra orginalsladden? Motstånden (bild) som medföljde skulle som ja fatta det parallelkopplas me blinkarna, hur gör jag detta då det endast finns en sladd?
mm nått mer jag behöver veta?

Bifogat

• 11.JPG
    11.JPG
    87.4 KB · Visningar: 57
  • 12.JPG
    12.JPG
    116.1 KB · Visningar: 56
Burrat skrev:
2695587 jahoja då var det dags att be om hjälp igen asså. Har köpt bakljus från Clear Alt. Undrar nu hur det ska kopplas in, känns lite onödigt att göra fel. själva bakljuset e ju inge problem det e samma kontakt som det gamla. Men blinkerarna e ju lite skillnad. Från nya ljuset kommer det endast två gula sladdar (en per blinkers) men orginalet har ju två sladdar per blinkers samt att de sitter tillsammans i en kontakt. Om jag använder de clipsen som jag fick med (se bild) så kommer väl de inte funka att byta tillbaka till det gamla lyset då sladdarna kontakterna/sladdarna blir obrukbara? Hur vet jag vilken som jag ska koppla in den gula på? och vad ska jag göra med den andra orginalsladden? Motstånden (bild) som medföljde skulle som ja fatta det parallelkopplas me blinkarna, hur gör jag detta då det endast finns en sladd?
mm nått mer jag behöver veta?

Connect the yellow wires to the positive turn signal wires using provided red connectors or alternately use your existing factory connectors. Ground wire is not needed unless you are using resistors to slow down the blink rate. (The ground wire is the same color wire used on both turn signals).

To slow down the blinking rate use provided resistors.
1. Connect one end of the resistor to the ground wire on your turn signal harness from your bike
2. Connect the other end of the resistor to both the YELLOW wire from our taillight and the positive turn signal wire from your turn signal harness from your bike.
3. Repeat the same process for the other side.

To use the red connectors, place one wire inside along one channel, place another wire inside along the other channel. Push down the metal pin as it will make a small cut on each wire, bridging the connections. If you are using the resistors, place one end of the resistor in the middle of either channel along with the one wire.

Bifogat

• diagram.jpg
    diagram.jpg
    20.3 KB · Visningar: 64
Last edited:
Burrat skrev:
2695587 Om jag använder de clipsen som jag fick med (se bild) så kommer väl de inte funka att byta tillbaka till det gamla lyset då sladdarna kontakterna/sladdarna blir obrukbara?
Om du inte vill använda "strömtjuvarna" så kan du alltid införskaffa kontakter som passar direkt i originalkopplingarna. Finns t ex här:
http://www.bikersneed.se/Styling/Other/turnadapt.htm

bissmark skrev:
2695600 Connect the yellow wires to the positive turn signal wires using provided red connectors or alternately use your existing factory connectors. Ground wire is not needed unless you are using resistors to slow down the blink rate. (The ground wire is the same color wire used on both turn signals).

To slow down the blinking rate use provided resistors.
1. Connect one end of the resistor to the ground wire on your turn signal harness from your bike
2. Connect the other end of the resistor to both the YELLOW wire from our taillight and the positive turn signal wire from your turn signal harness from your bike.
3. Repeat the same process for the other side.

To use the red connectors, place one wire inside along one channel, place another wire inside along the other channel. Push down the metal pin as it will make a small cut on each wire, bridging the connections. If you are using the resistors, place one end of the resistor in the middle of either channel along with the one wire.

Vilka av de från hojjen är positiva o villka e negativa då?

Maciver skrev:
2696012 Fram med multimetern.

Brukar vara den som är färgad så att säga, den med svart i brukar vara -

mjo om man hade en sån.
finns det nått annat sätt som man kan kolla det. som är säkert. Mindre kul att clippa fast på fel sladd...

Burrat skrev:
2696038 mjo om man hade en sån.
finns det nått annat sätt som man kan kolla det. som är säkert. Mindre kul att clippa fast på fel sladd...

En mulitmeter kostar typ 99kr eller så köper du en enkel ström penna för 25 kr.

Mekar du vanliga prylar (alltså ej el-grejor) med bara händerna ? Och med förbundna ögon ? :D
Klart man ska ha nåt enkelt mätinstrument om man pysslar m elen. :tummenupp

F.ö. är det diodblinkers så är det bara prova vad som är + resp -, vid fel polaritet
så lyser dom inte. Är det vanliga lampor spelar +/- ingen roll, lampor lyser vilket
håll strömmen än går.
/u

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!