Classic Racing

Tommy Steel

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2005
Ort
Sverige
Hoj
Triumph
Classic Racing

Classicracing vad har det på detta forum att göra?
Bra fråga och de som tycker genuint illa om gamla mc kan väl sluta här men ni andra kan väl ge det en chans.

De flesta jag har talat med angående CR är helt inne på att det är ett stim senila gubbar som försöker ta sig runt en racerbana på ett gammalt lik samtidigt som man försöker vinka till honom i publiken. Helt rätt och helt fel. Detta kan förekomma men till största delen är det ”seriös” racing med det man åker på och det kan vara allt från 50ccc och uppåt och från årsmodell -20 till c:a 1990 på två eller tre hjul. Och sen finns där också en helt modern klass, SuperMono (1cyl, fyrtakt).

Anledningen till mitt lilla inlägg här är att verksamheten är inne i en övergångsperiod då de gamla förarna har börjat lägga av och de ”nya” vet inte om att vi finns. Vi söker m.a.o. nya förmågor.
Gillar du att tävla med mc men inte har tid, lust eller råd att satsa fullt ut på modern racing kanske detta ändå kan vara av intresse. Vi kör en Nordisk Cup och en UEM cup med tävlingar i Sverige, Norge, Danmark, Finland och England. Det krävs en hel del av både förare och maskin att för ta hem en cup seger. Och det tekniska kunnandet bland förarna får nog anses vara rätt stort.

Tycker du fortfarande att det här verkar kul kan jag till att börja med rekommendera ett besök på ÅRSRACET i Linköping den 3-5 augusti. C:a 500 förare är anmälda fördelade på c:a 300 till roadracingen och övriga fördelade på Classic Trial, Classic Speedway, Classic Cross och den som inte sett en classicsidvagnscross förneka gravitationen har missat något.

När sedan lördagens tävlingar är över finns där i år möjlighet att åka med några varv som burkslav i en sidvagnsracer. Och ytterligare något senare, dvs. när depåtystnaden lägrar sig på ett SM, börjar bandet spela. Fortfarande trist?
Frågor besvaras i möjligaste mån här på forumet annars skicka ett mail till tomcc.racing@swipnet.se .

Mvh Tomas Hilse
Pressansvarig MCHK-racing
 

Bifogat

  • Classicracing cup 07.jpg
    Classicracing cup 07.jpg
    49.6 KB · Visningar: 140
har du nå roliga länkar som e från av sverige?
vad gäller?
kan man åka med en cb500 four från mitten 70-talet tex?
klassindelningar?
måste man åka alla tävlingar på någe vis el åker man hur när man vill när de är tävling? krav på hoj?

från en som kanske skulle kunna tänka sig nåt likn i framtiden :)
 
har du nå roliga länkar som e från av sverige?
vad gäller?
kan man åka med en cb500 four från mitten 70-talet tex?
klassindelningar?
måste man åka alla tävlingar på någe vis el åker man hur när man vill när de är tävling? krav på hoj?

från en som kanske skulle kunna tänka sig nåt likn i framtiden :)

Hej du.
Här kommer en länk. Vet inte om den är så rolig men det är iallafall hemsidan
<http://www.mchk-racing.org> och här en till <http://www.classicrr.se/>
En Honda CB500 är rätt vanlig cykel numera. Innan du kan börja åka måste dock bygget godkännas. När det gäller antal tävlingar får man åka så många man vill. Tänk på att det är två race per helg. Mailar du mig kan jag skicka reglemente och klassindelningar.
Hör gärna av dig. T
ps Numera finns även en Norsk klass för maskiner minst sju år gamla.
 
Last edited:
Eller den häftigaste klassen (enligt mig) som jag och några polare kör i.
7C, Formula 80-87 där nästan alla hojar som tillverkades mellan 80-87 är tilllåtna. dvs att du kan köpa en gammal rattig Gsxr 750 för 12-15 tuss eller en fin FZR 1000 för lite mer och börja räjsa.....
Då får man även köra med slicks och regndäck mm. :yoparty :yoparty
att börja köra i klass 7C är bland det roligaste jag gjort. och det är en fantastisk stämning i depån.
 
Last edited:
Eller den häftigaste klassen (enligt mig) som jag och några polare kör i.
7C, Formula 80-87 där nästan alla hojar som tillverkades mellan 80-87 är tilllåtna. dvs att du kan köpa en gammal rattig Gsxr 750 för 12-15 tuss eller en fin FZR 1000 för lite mer och börja räjsa.....
Då får man även köra med slicks och regndäck mm. :yoparty :yoparty
att börja köra i klass 7C är bland det roligaste jag gjort. och det är en fantastisk stämning i depån.

Helt rätt. Vi tror att denna klass kommer att bli stor. Mycket beroende på den goda tillgången på maskiner. Vissa modeller är ju dessutom godkända upp till -91 årsm bla RS250. Att det är en fantastisk stämning i depån är väl en självklarhet. Vi kör väl för att det är roligt. Kolla själva i Linköping 3-5 aug.
T
 
Bra att du tar upp det igen Thomas.
Jag har oxå en tråd om Classic racing här, men de flesta här är ju unga och heta, classic är för mossiga gubbar osv osv, och det är nog svårt att se (inse?) att de är där själva en vacker dag, och kör classic racing med sina zx10:or och K5:or osv... ;)
Classic Racing har charm!
Och en jädra potential, eftersom "vemsomhelst" kan börja med det.
Det finns en klass för var och en.

Upplevde faktiskt en liknande stämning i depån nu i helgen på B-Racet i Linköping som man upplever i Classicracingen.
Kanske alla som var där kommer bli classicåkare när de "pensionerar" sig? :)
 
Bra att du tar upp det igen Thomas.
Jag har oxå en tråd om Classic racing här, men de flesta här är ju unga och heta, classic är för mossiga gubbar osv osv, och det är nog svårt att se (inse?) att de är där själva en vacker dag, och kör classic racing med sina zx10:or och K5:or osv... ;)
Classic Racing har charm!
Och en jädra potential, eftersom "vemsomhelst" kan börja med det.
Det finns en klass för var och en.

Upplevde faktiskt en liknande stämning i depån nu i helgen på B-Racet i Linköping som man upplever i Classicracingen.
Kanske alla som var där kommer bli classicåkare när de "pensionerar" sig? :)

Hej.
Du har helt rätt.
Dessutom kan man ju hålla på med både classic och modernt. Flera classic åkare fuskar ju med ERF och några enstaka (Kim Jensen tex) sticker emellan med ett classic race ibland. Fokuseringen på själva MOTORCYKELN är väl oftast större inom CR än inom modern racing men istort är det väl två sidor av samma mynt dvs åka hoj för att det är skoj.
T
ps En fördel till med classic. Man behöver aldrig byta hoj för stt den blivit omodern.
 
[Hallo der Tommy"timpalompa"
Du skal vel til Sviestad og forsvare 2 plassen i fra Våler regner jeg med.Får prøve å gi deg litt kamp:-)men blir det regn så stikker du vel bar av.M.a.o vi får håpe på fint vær og tett racing
Hilsen Kurt 146:D :D
 
[Hallo der Tommy"timpalompa"
Du skal vel til Sviestad og forsvare 2 plassen i fra Våler regner jeg med.Får prøve å gi deg litt kamp:-)men blir det regn så stikker du vel bar av.M.a.o vi får håpe på fint vær og tett racing
Hilsen Kurt 146:D :D


Ser fram emot det.:tummenupp
 
Fet bild från classic racing...
 
Last edited:
Bra att du tar upp våran verksamhet,vid årracet förra året var det 6 förare i 750 klassen under1 minut/varv dom 3 första åkte på låga 58or (gammla banan) det går ju inte så sakta med en 35 år gammal maskin och gammla gubbar som kör. Det är värt ett besök i Linköping i augusti för alla intreserade kommande förare.
 
Bra att du tar upp våran verksamhet,vid årracet förra året var det 6 förare i 750 klassen under1 minut/varv dom 3 första åkte på låga 58or (gammla banan) det går ju inte så sakta med en 35 år gammal maskin och gammla gubbar som kör. Det är värt ett besök i Linköping i augusti för alla intreserade kommande förare.

Ska bli mkt. intressant att se årets tider!
Min gissning är att ingen kommer under minuten!
 
Hej ville bara lyfta tråden. med tanke på 42-års racet som går i helgen.
Hallå!
En fantastisk weekend som vanligt i Linköping. Jag o Issi jobbade i depån och tidtagningen för 3:e året på raken och det är alltid lika kul!
Nu är man sugen som aldrig förr att skaffa hoj och börja tävla i Formulaklassen. Som sagts tidigare bör man kunna hålla det på en lagom nivå kostnadsmässigt och välja vilka race man vill köra.
Jag drömmer lite smått om en FZR1000 från -88, hårt lättad och med en lätt genomgång av motorn. Helgens vinnare, Jonny Nordberg kör just en sån och klämde till med 1,02,9. Nog för att helgens raket, Sami Penna på en KTM690 satte helgens snabbaste tid i SuperMono med 1,02,3 vilket är otroligt imponerande på en nästintill standard 690.
Kul racing som fler här inne borde i alla fall besöka!
Nu chans på Gelleråsen 25-26 Aug!
//m
 
Ska bli mkt. intressant att se årets tider!
Min gissning är att ingen kommer under minuten!

Helt rätt gissat.
Men tider på 1:03 med en 35år gammal hoj och 80hk är fortfarande mycket imponerande. Nu behöver ju de flesta över 100hk för att ta sig under dessa tider.
Mer sånt på Gelleråsen. Vi ses väl där.
TH
PS Fast 1:14 tider med en 60år gammal hoj på 30hk är väl ännu nästan mer imponerande.
 
Helt rätt gissat.
Men tider på 1:03 med en 35år gammal hoj och 80hk är fortfarande mycket imponerande. Nu behöver ju de flesta över 100hk för att ta sig under dessa tider.
Mer sånt på Gelleråsen. Vi ses väl där.
TH
PS Fast 1:14 tider med en 60år gammal hoj på 30hk är väl ännu nästan mer imponerande.

Där ser man!
Jag var alltså inte HELT fel ute som vanligt... ;) (tolka det! :D)

Och: Nä, om folk begrep vilken insats det verkligen är i jämförelse med styva lateral frame concepts och "flerahundrahästarperlitervrålåk" med ffa BROMSAR som får dåtidens hejdare att framstå som om man kastar ut en näsduk som drivankare till en supertanker...
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top