Classic racing (fråga)

stoffee

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Alingsås
Hoj
Dominator
Hej! Är det någon där ute som håller på med classic racing.

jag undrar lite hur ni bygger cyklarna, Bygger man oftast egena ramar eller skaffar man sig en helt färdig hoj?
Det samma gäller kåporna, bygger man dom skälv eller måste man hitta gammelt begangnat från 60-talet?

Har blivit lite impulsintresserad av Classic racing och vill veta lite mer/ koffe

Ursäkter eventuella stavfel.
 
Det är nog lite beroende på vilken klass som man ska köra i vad man får göra. Men rent allmänt verkar många klasser basera sig på att det ska se ut som en racerhoj gjorde för en viss tid. Så det är oftast fritt fram med att tillverka nytt bara det ser gammalt ut.

Finns nytillverkade delar såsom tankar och kåpor att köpa. Så man behöver inte tillverka allt sånt själv.

www.mchk-racing.org är väl hemsidan att kolla in om Svensk classic.
 
Last edited:
Jag har några polare som kör classic. Mitt intryck är att det är väsentligt dyrare än R600 eller R1000. Om man har en uppiffad orginal -60 -70 talscykel så kommar man 100% sist och den går söder ofta. Allt ska se "tidstypiskt" ut men får vara nytillverkat. Dvs, alla köper fördiga ramar som är kopior på dåtidens värsting lättviktsramar. Nästa allt i motorn byts till nya prylar i specialmaterial: vev, stakar, kolvar, cylle, topp, you mane it. Dvs alla delar ihop är dyrare än racepreppad R600/R1000. Dessutom får man ändå räkna med att skiten rasar i motor eller växellåda en gång om året. Vet att några få lyckas få en hoj att hålla mer än 1-2 säsonger, men dom är undantag.

Men, stämmningen i depån är den bästa. Skönt folk, trevliga, hjälper alltid, tar sig tid till snack, osv. Låter bra gör det också. Långsamt på banan går det heller inte. Mycket bra miljö och super racinghelger. Mycket trevilgt med camping, mat och öl. För dyrt för mig dock. Materialsport mer än annan RR i Sverige.

Detta är mitt subjektiva intryck utifrån. Någon insiderkille från RR får rätta mig eller skälla ut mig.

/Kris
 
jo ska du leka i toppen är det dyrt men vart är det inte det. men är du som jag bara intr av att köra för att det är skoj blir det inte så jävligt dyrt, jag köpte en färdig race guzzi för 25000 kr + lite smått o gott allt i allt ca 35000 kr koster hojen mej, har endast haft mindra insidencer i år typ kondensator har givit up, jag ska bara kolla över den o byta tänddelar, olja o sånt så går den säkert nästa år oxå. däck är inte specielt dyrt heller, kör i forgotten era 7A max 1000 kubik upp till o med årsmodel 79, vi kör på 18" hjul o mina däck klarar minst en halv säsong till.
 
Eller så börjar du köra Formula 80-87.

då är det bara att hitta en rattig gixer för 10-15000kr och börja rejsa.
läs mer på http://www.crc.no

Lycka till med rejsingen.
 
Hej Stoffee.
Nu är det ju så här att classicracing kör man inte för att det är billigt utan för att man tycker gamla hojar är ballare än nya. En riktigt seriös classicracer kostar väl uppemot 200 000kr men då har den ett näst intill lika stort andrahandsvärde samt att man aldrig behöver byta hoj så länge man håller på. Tyvärr har där kommit in en massa billig skit de senaste åren vilket inte har höjt nivån på startfälten. Men låt inte detta avskräcka dig.
En vettig hoj går alltid att hitta till ett bra pris, fast det roligaste är ju att bygga en från början. Gillar man inte att meka kan det vara problematiskt men gör man det så är detta paradiset. Lycka till.
T
 
Classic !

Hej !
Det finns hojar och klasser för alla sorter och plånböcker.
Det som är den stora biten är att ALLA vill hjälpa till om dom kan och hinner.

Vilken klass är det som du vill köra i?

Hur mycket meka kan du?

MVH
Roffe
50 cc Classic :tummenupp
 

Bifogat

  • Kurvan i Frohburg-2009.jpg
    Kurvan i Frohburg-2009.jpg
    147.3 KB · Visningar: 150
  • Roffe före start Frohburg 2009.jpg
    Roffe före start Frohburg 2009.jpg
    235.3 KB · Visningar: 118
Hej! tack för svar.. alla!

Jag tycker de mindre klasserna typ 125, 250 och 350 värkar riktigt spännande, men kanske även 500 klassen.
Vad är det för cyklar man använder i 500an, gammla Britter?

Jag skall komma iväg nästa år och kolla på ett par lopp hade jag tänkt och kika lite i deperna ifall det är tillåtet.

Min erfarenhet gällande mek är väll inte så bred, men jag hade gärna vellat komma igång med något projekt, typ någon gammel 2-takt eller något som inte är allt för svårt.
 
Hej! tack för svar.. alla!

Jag tycker de mindre klasserna typ 125, 250 och 350 värkar riktigt spännande, men kanske även 500 klassen.
Vad är det för cyklar man använder i 500an, gammla Britter?

Jag skall komma iväg nästa år och kolla på ett par lopp hade jag tänkt och kika lite i deperna ifall det är tillåtet.

Min erfarenhet gällande mek är väll inte så bred, men jag hade gärna vellat komma igång med något projekt, typ någon gammel 2-takt eller något som inte är allt för svårt.

Kolla in denna klassen!

http://www.classicrr.se/formulalc/

och dessa sidor:

http://www.classicrr.se/
http://www.mchk-racing.org/

O här har du lämpligt objekt:

http://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_RD_250_LC_23587225.htm?ca=20&w=3


Kör på bara!:banana
 
Hej Stoffee.
Nu är det ju så här att classicracing kör man inte för att det är billigt utan för att man tycker gamla hojar är ballare än nya. En riktigt seriös classicracer kostar väl uppemot 200 000kr men då har den ett näst intill lika stort andrahandsvärde samt att man aldrig behöver byta hoj så länge man håller på. Tyvärr har där kommit in en massa billig skit de senaste åren vilket inte har höjt nivån på startfälten. Men låt inte detta avskräcka dig.
En vettig hoj går alltid att hitta till ett bra pris, fast det roligaste är ju att bygga en från början. Gillar man inte att meka kan det vara problematiskt men gör man det så är detta paradiset. Lycka till.
T

jaha o vem är du o vad kör du. definera gärna va du menar med en massa billig skit.
 
Jag har också några fråger:
1. Kan man ta vilken gammal hoj som helst eller måste den vara certifierad?
2. Måste man ha gammalt skinn ställ o hjälm eller får de vara nytt?
3. Kan man behålla sin R1 eller anses man som "hedare" då?
4. Kan man bara krocka sin nya hoj så den blir "gammal" eller måste det vara äkta gammalt?

Jag har massa andra gamla grejer om någon är sugen, PM i så fall. Typ skor, jacker, mösser
 
(RD250) klassen verkar rätt shysst.
Nu skall inte jag börja köra sådär direkt men, Vad kosstar i genomsnit en körklar RD för bana, om nu själva cykeln i standardutförande kostar 10000... får man räkna med ca 10000-15000 i Trim, kåpor och chassirenovering ifall man gör allt utom finliret själv.
Detta är bara för att få en uppskattning.
 
(RD250) klassen verkar rätt shysst.
Nu skall inte jag börja köra sådär direkt men, Vad kosstar i genomsnit en körklar RD för bana, om nu själva cykeln i standardutförande kostar 10000... får man räkna med ca 10000-15000 i Trim, kåpor och chassirenovering ifall man gör allt utom finliret själv.
Detta är bara för att få en uppskattning.

åhh ....det vet jag inte, vad det kostar alltså. Men jag tror nog man kan få tag i en hoj billigare än mitt tips. Sen tror jag den dyra biten är vevrenovering som man nog inte ska snåla på. Det kostar nog ett par tusen. sen behöver man nog inte trimma direkt utan vänta lite o göra det efterhand.
Jag gillar inte o räkna ihop allt för det verkar så dyrt då:D Jag lever i ovisshet hellre. Men ska jag göra en bedömning så tror jag man kan komma ner på en totalkostnad på 10-20000:-. 10 papp om man har lite tur, mer om man måste revovera allt o hittar många fel.
 
Classic racing är om inte annat jävligt skoj att kolla på! Jag brukar åka ner till Sviestad och fota Årsracet dom har. Hela startfältet är ju humlor, som inte fattar att det inte går att åka sådär fort med så gamla grejer :Bugar
 
Här är en hoj som min farfar har byggt.. han svetsade ramen någon gång på 70talet och framhjulet är från 60talet som är byggt på en trumma från en fiat (det va tydligen det som gällde).. Motorn är en kortslagig GM 500cc Speedwaymotor som är kraftigt trimmad och ombyggd för bensin, motorn på bilden är en mockup.. farfar min är nämligen motortrimmare i speedway och har en del grejer.
 

Bifogat

  • IMG_1678.JPG
    IMG_1678.JPG
    48.6 KB · Visningar: 100
  • IMG_1676.JPG
    IMG_1676.JPG
    59.8 KB · Visningar: 121
  • IMG_1662.JPG
    IMG_1662.JPG
    47.9 KB · Visningar: 104
  • IMG_1661.JPG
    IMG_1661.JPG
    63.7 KB · Visningar: 114
  • IMG_1655-1.JPG
    IMG_1655-1.JPG
    54.9 KB · Visningar: 93
  • IMG_1647.JPG
    IMG_1647.JPG
    57.4 KB · Visningar: 118
  • IMG_1645.JPG
    IMG_1645.JPG
    82.4 KB · Visningar: 160
  • IMG_1659.JPG
    IMG_1659.JPG
    32.5 KB · Visningar: 94
Last edited:
Här är en hoj som min farfar har byggt.. han svetsade ramen någon gång på 70talet och framhjulet är från 60talet som är byggt på en trumma från en fiat (det va tydligen det som gällde).. Motorn är en kortslagig GM 500cc Speedwaymotor som är kraftigt trimmad och ombyggd för bensin, motorn på bilden är en mockup.. farfar min är nämligen motortrimmare i speedway och har en del grejer.

GetAttachment.aspx


GetAttachment.aspx


GetAttachment.aspx


GetAttachment.aspx


GetAttachment.aspx


GetAttachment.aspx


GetAttachment.aspx

Vill gärna se bilderna men de visas inte i min dator. Nån mer som har det problemet eller är det min laptop som spökar?
 
Hej !
Det finns hojar och klasser för alla sorter och plånböcker.
Det som är den stora biten är att ALLA vill hjälpa till om dom kan och hinner.

Vilken klass är det som du vill köra i?

Hur mycket meka kan du?

MVH
Roffe
50 cc Classic :tummenupp

Vad är det för klass du kör i då? 50cc. Vad är det för hästantal på dom, 10?
Är denna klassen en lite mer budgetklass eller är det ricktigt seriösa gräjer här.




EDIT: Vilken är den mässt "ekonomiske" klassen?

Ursäktar dumma frågor och stavfel/
 
Last edited:
fattar inte att dom kan åka så sjukt fort på gamla hojar som dom gör,när man e nere i Linköping och kollar på års-racet varje år blir man lika förundrad...kolla in gamla Bmw hojar verkar ju skoj att åka på....
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top