Choken fast på Suzuki GS400e

sentis

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB500 Four K3 -77
Hej!
Har en Suzuki GS500E från -93

Har tidigare haft lite problem med att när jag drar i choke-spaken så händer inget. Har dock fungerat att köra in fingret och dra i själva grejen som chokens vajer går till (tror den sitter i förgasaren. Sorry, är inte jätteduktig på motorer.)
Men nu när jag tagit hojen ur vinterförrådet så sitter choken helt fast, dessutom i öppet/halvöppet läge. Går alltså inte att få av den. Hojen går att starta, men varvar typ 5000 rpm på tomgång. Har t.o.m försökt dra i metallgrejen i förgasaren med plattång, men lyckas inte rubba den.

Verkar alltså inte vara vajern från choke-spaken på styret som är problemet, utan snarare förgasaren.

Är detta något jag kan fixa själv? Vad skulle det kosta att lämna in den?
 
Ja det går att fixa själv. Tyvärr är din hoj lite för ny för att jag ska sitta på länkar till steg för steg beskrivningar men det är inte raketvetenskap att plocka isär och rengöra förgasare. Däremot tar det tid, så lämna in torde vara dyrt.
 
hej

kolla bilderna nedan:
1993 års modell:
http://www.cmsnl.com/suzuki-gs500-1993-ep_model13453/partslist/FIG-12.html#results

äldre modeller:
http://www.ebay.com/itm/OEM-Suzuki-...Parts_Accessories&hash=item53fd99449d&vxp=mtr

http://www.cmsnl.com/suzuki-gs400-1979-en_model13422/partslist/FIG-13.html#results

eller http://www.cmsnl.com/suzuki-gs400-1979-n_model13423/partslist/FIG-12.html#results

bilderna visar att det är ett spjäll som manövreras med hjälp av vajern.

Hur kan nu det bli att det går trögt helt plötsligt?

följande alternativ bör undersökas:
Ärg eller smuts låser vajern. lösningsförslag: Spraya eller lägg i fotogenbad. Byt vajer.
Någon skruv har lossnat på spjället. Byt skruv och lås med låsvätska.
Spjällaxeln går trögt Smörj axeln efter rengöring med sprayolja.

Lycka till med hojen!
 
Back
Top