Chiptrim -pålitlighet osv.

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Hoj
Ingen
Har tankar kring chiptrimm, offret är en Volvo s80 -00. Vad jag har förstått så är det i princip ingen större risk att motorn ska ta skada eller så med just chiptrimm, stämmer det? Och hur påverkar bränsleförbrukning och så?

Fick tips om BSR, någon som har erfarenhet om deras chip? Bra, dåliga?

kan inte säga nåt om pålitlighet eller nåt sånt men däremot hörde jag om en kund som kom in till oss på jobbet (volvo) och klagade på hög bränsleförbrukning på sin steg3 trimmade v70. han vart mest utskrattad verkade det som

Hej!

BSR är riktigt duktiga på det de gör, trim inriktade främst mot tjänstebilar, därav att du sällan hittar spec mkt mer än Steg3 hos dem. En av få firmor i Sverige som har en Rototest anläggning och lägger ner mkt tid på programmen..

Som en positiv bi effekt av att du kommer få tanka 98-oktan och ändrat tändläge på dellast kan göra att förbrukningen sjunker en aning jämfört med std. Dock, när du gasar kommer den slurka mer, å andra sidan behöver du inte trycka fullgas fullt lika länge. :)

jag chipade min s40 T4 02 redan när jag köpte den 03 med BSR och den har fungerat klockrent. Har aldrig haft nått broblem, det är viktigt att man talar om att den är chipad när man lämnar in den på service bara.
Klart den drar mer soppa om du gasar mycket men om du kör lugnt så tycker jag att min drog mindre efter chiptrimmet.
Motorn klara bra mycket mer än va den är tillverkad för så byt olja i jämna mellanrum så är det absolut ingen fara med den.

Är det en vanlig sugmotor så är det bortkastade pengar.
Har du en 140 hkr så kan du med ny mjukvara få ~170 hkr. Detta pga att 140 & 170 hkr motorn är samma maskin, fast olika mjukvara.
Men i övrigt är det som sagt var bortkastade pengar.
Har du däremot en turbo (T5 / T6 ) ...

Alltså, att chipa sugmotorer är i mina ögon meningslöst.

Dåså...vad väntar du på?? :)

Tvekar dock på att du kommer vinna spec mkt i bränsleekonomi med det chippet..

Det är 140hk motorn i den, och jag kollade på http://sv.bsr.se/products/t539/ steg 1. Och enligt Hemsidan skulle den vanliga 2.4 motorn med 140hk då får 188hk och det verkar ju väldigt trevligt.

Känner du någon på Volvo eller som har möjligheten, så be att han/hon fixar så du får 170 hkr. Samma maskin som sagt var, det enda som skiljer är att du inte kan ge lika mycket gas som på 170hkr-motorn.
Att du skulle få ytterligare 10% tvivlar jag starkt på.
Men men, det är din plånbok, och placebo är ju värt en del det också. :)

Chipar man en sugmotor så kommer man få betydligt lägre bränsleförbrukning och en del HK till då den är mer optimerad, men det är framförallt förbrukningen som gör skillnad.
Har man runt 140HK så kan man nog räkna med kanske 150HK efter chipningen och sen drar den mycket mindre soppa.

En bil går inte sönder för att man chipar, den kommer bara tacka dig.

Jag chipade en bil jag har som drog 1,2l/milen och hade 330HK. Efter chipningen(itsfun.se) så drar den numera 0,9l/milen och har 350HK men då sa han att den skulle få runt 360HK så jag är nöjd :)
På landsväg i 90km/h dricker den 0.81l/milen och det kommer man inte under....

Chipar man en sugmotor så kommer man få betydligt lägre bränsleförbrukning och en del HK till då den är mer optimerad, men det är framförallt förbrukningen som gör skillnad.
Har man runt 140HK så kan man nog räkna med kanske 150HK efter chipningen och sen drar den mycket mindre soppa.

Jag chipade en bil jag har som drog 1,2l/milen och hade 330HK. Efter chipningen(itsfun.se) så drar den numera 0,9l/milen och har 350HK men då sa han att den skulle få runt 360HK så jag är nöjd :)

Det där är bullshit!

Chippning på en sugmotor ökar effekten genom att feta upp bränsleblandningen en aning och det minskar sannerligen inte någon bränsleförbrukning även om många handlare försöker lura sina kunder att bränsleförbrukningen ska minska. Sedan kan ju placeboeffekten göra resten av jobbet. Dessutom fetar alla motorer ändå upp blandningen på högre varvtal och last där motorn ändå hamnar utanför dom ramar där det finns emissionskrav eller krav på låg bränsleförbrukning.

Även tändningen kan öka efekten en aning men eftersom alla moderna motorer reglerar tändningen via knacksensorer så finns det ingen nytta som en box kan göra där. Och om chiptillverkaren ändå försöker laborera med tändningen så sänker dom garanterat livslängden på motorn.

Om en biltillverkare kunde sänka bränsleförbrukningen från 1.2 till 0.9 så varför tror du inte dom skulle ha gjort det redan från fabriken?

Som sagt, placebo är värt en del.
Du tror väl inte på fullaste allvar att en trimmare från storstan kan få ner bränsleförbrukningen med 25% OCH 20 hkr extra !!

Tror du inte han hade haft ett ganska välbetalt jobb någonstans i en motorfabrik då ?
Att en bil drar lite i 90km/h är väl inget märkvärdigt. Min gamla A8 drog 0,85 lit/mil om jag körde som svensson på motorväg ( 90 - 130 ).
Man kan optimera elektroniken, men inte sååå mycket. På en sugmotor så är största fördelen med chippning/Mappning att du kan flytta på effektkurvan lite. Och precis som på en MC, jämna ut dom dippar som finns pga avgas/buller-regler.
Vad gäller trådskaparens bil så kan han få sin motor att bli en 170hkr ( det ÄR samma motor ) . Bränsleförbrukningen blir ingen skillnad på, så länge TS inte utnyttjar dom 30 extra hkr.

Vad var/är det för bil/motor du har ?

Appropå sugtrim... det "roligaste" är ändå vilket jäkla vrid man tydligen kan få ut ur en sug, med ett litet chip..

Generellt verkar regeln med 100Nm/liter gälla alla, utom just chiptrimare?

Appropå sugtrim... det "roligaste" är ändå vilket jäkla vrid man tydligen kan få ut ur en sug, med ett litet chip..

Generellt verkar regeln med 100Nm/liter gälla alla, utom just chiptrimare?

Ja, vad skall man säga ? Sorgligt ?
Har läst lite på its fun's website nu, och jag är förvånad att det fan e lagligt att annonsera så som dom gör.:va
Det är ju fan rent bondfångeri. Säkert samma sak hos dom flesta chiptrimmare. Tyvärr så finns det tillräckligt många blåögda människor med alldeles för stora plånböcker.

Det där är bullshit!

Chippning på en sugmotor ökar effekten genom att feta upp bränsleblandningen en aning och det minskar sannerligen inte någon bränsleförbrukning även om många handlare försöker lura sina kunder att bränsleförbrukningen ska minska. Sedan kan ju placeboeffekten göra resten av jobbet. Dessutom fetar alla motorer ändå upp blandningen på högre varvtal och last där motorn ändå hamnar utanför dom ramar där det finns emissionskrav eller krav på låg bränsleförbrukning.

Även tändningen kan öka efekten en aning men eftersom alla moderna motorer reglerar tändningen via knacksensorer så finns det ingen nytta som en box kan göra där. Och om chiptillverkaren ändå försöker laborera med tändningen så sänker dom garanterat livslängden på motorn.

Om en biltillverkare kunde sänka bränsleförbrukningen från 1.2 till 0.9 så varför tror du inte dom skulle ha gjort det redan från fabriken?

Nu är jag inte helt insatt i hur Volvo gör med sina motorer men...

Mina erfarenheter av att mappa Hondabilar:
Normalt sett går en originalmotor något fett, dvs den får lite mer bensin än vad som ger optimal effekt. Detta för att motorn, vid vissa förhållanden, inte ska riskera att gå snålt - vilket kan skada motorn.
Mappning (chippning) ger allså oftast något mer effekt, samt något lägre bränsleförbrukning.

Detta gäller endast vid fullgas. Vid jämngas styrs bränslemängden automatiskt för att ge så låg förbrukning som möjligt.

För att tjäna effekt på att lägga på mer bensin behöver man även få in mer luft, i form at trimning eller.... ja... ökat laddtryck :)

Det måste väl endå handla lite om att bilfabrikanterna "safear" med inställningarna på motorn så den skall klara bensin med varierande kvalitet (tex utlandssemester). Chiptrimmarna optimerar väl som jag hört för vissa kvaliter på soppan, tex 98 oktan. Eller är jag helt ute och cyklar?

Nu är jag inte helt insatt i hur Volvo gör med sina motorer men...

Mina erfarenheter av att mappa Hondabilar:
Normalt sett går en originalmotor något fett, dvs den får lite mer bensin än vad som ger optimal effekt. Detta för att motorn, vid vissa förhållanden, inte ska riskera att gå snålt - vilket kan skada motorn.
Mappning (chippning) ger allså oftast något mer effekt, samt något lägre bränsleförbrukning.

Detta gäller endast vid fullgas. Vid jämngas styrs bränslemängden automatiskt för att ge så låg förbrukning som möjligt.

För att tjäna effekt på att lägga på mer bensin behöver man även få in mer luft, i form at trimning eller.... ja... ökat laddtryck :)

Det är bara tvåtaktare som tar skada av att gå lite magert. Varenda dieselmotor skulle rasa direkt om fyrtaktsmotorer inte klarade att gå magert.

Och Volvo gör precis som Honda och alla andra biltillverkare det är ingen häxkonst att mappa ottomotorer.

Du bör nog se till att få dina mätinstrument kallibrerade om du får nåt annat än lambda = 1 vid normaldrift på en bilmotor. Till att börja med kan du ju kolla att du ställt in den för rätt bränsle.

En bilmotor går normalt sett med lambda=1 av den enkla anledningen att katalysatorn kan inte reducera NOx vid högre lambda.
Vore det inte för det så skulle man mappa en ottomotor aningen magert på låglast för att göra dom bränslesnålare.

Dessutom funkar bilens lambdasensor bara binärt vid lambda=1 så motorn ligger och egentligen svänger en aning upp och ner i lambda runt 1 om man ska vara petig. Bilens sensor vet alltså bara om motorn går fett eller magert så antingen.

Sen kommer vi till det område du började med. På högre varvtal och last hamnar man utanför de körcykler som där lagstadgade emissioner mäts och på fullgas bryr sig ingen kund om att en motor ska vara bränslesnål så där fetar man på en aning för att öka effekten.

På en turbo-motor fetar man på ytterligare mer där uppe för att bränslet kyler och därmed tål motorn högre laddtryck med lambda en bit under 1.

En motor ger faktiskt mest effekt vid aningen fet blandning. Det du uppmätt på fullgas är alltså inte för att skydda motorn utan för att motorn faktiskt ger mer effekt så.

Bäst verkningsgrad(lägst bränsleförbrukning) får man istället vid aningen mager blandning. Dessvärre kan man alltså pga katalysatorn inte köra motorn här även om man skulle vilja det.

Här finns det ju om man skiter i NOx-emissionerna alltså utrymme att justera om sin motor till lite bränslesnålare eller om man istället skiter i bränsleförbrukningen kan man ge motorn en gnutta mer effekt.
Men följdaktligen kan man inte få båda delarna.

Det måste väl endå handla lite om att bilfabrikanterna "safear" med inställningarna på motorn så den skall klara bensin med varierande kvalitet (tex utlandssemester). Chiptrimmarna optimerar väl som jag hört för vissa kvaliter på soppan, tex 98 oktan. Eller är jag helt ute och cyklar?

Nej, det behövs inte för en modern motor har knacksensor som trimmar in tändningen oavsett om du har 85 eller 106 oktan i tanken.

Och bränsleluftförhållandet behöver inte safeas, det styrs av mappar och finjusteras via lambda-sensorn.

Last edited:
Som jag skrev så mappar man (läs: jag) bränslemängden vid "fullgas".

Mer soppa ger oftast inte mer effekt. Inte på de motorer jag mappar iaf.
Ska man lägga på mer bensin behöver man också mer luft.

Mest effekt brukar jag hitta runt 13,5 (delar luft) men normalt lägger man det lite fetare för att vara "safe".
Original brukar vara betydligt fetare.

Lastreglering (Volvo inside info)

Det är bara tvåtaktare som tar skada av att gå lite magert. Varenda dieselmotor skulle rasa direkt om fyrtaktsmotorer inte klarade att gå magert.

Om en bensin-4taktare går för snålt så brinner det för långsamt och då blir avgaserna för varma och man bränner ventiler och spräcker grenrör.

Angående tändningen så vet jag att man har en marginal dels för att klara högre omgivningstemperaturer men även för att använda som lastreglering om man skulle sätta på AC eller annan auxilär last. Då vill man tillfälligt kunna höja tändningen så att det inte skall upplevas att motorn tappar kraft. Det är den marginalen som chiptrimmarna utnyttjar.

Om en bensin-4taktare går för snålt så brinner det för långsamt och då blir avgaserna för varma och man bränner ventiler och spräcker grenrör.

Men då förutsätter du att tändningen samtidigt är oförändrad.

Ja, jag tror också det finns lite säkerhetsmarginaler på tändningen som man kan tumma på och vinna lite effekt. Eller rättare sagt så har jag även sett det. Här vill jag ju då påminna om att chipptilverkarna samtidigt påstår att dom inte påverkar motorns hållbarhet... :näsblod

Som jag skrev så mappar man (läs: jag) bränslemängden vid "fullgas".

Mer soppa ger oftast inte mer effekt. Inte på de motorer jag mappar iaf.
Ska man lägga på mer bensin behöver man också mer luft.

Mest effekt brukar jag hitta runt 13,5 (delar luft) men normalt lägger man det lite fetare för att vara "safe".
Original brukar vara betydligt fetare.

Jaså du hittar mest effekt vid 13.5 :D Och vad är det stökiometriska blandningen då?

Jag tror vi är överens!

Pratar du turbomotorer nu när du säger att orginal går mycket fetare än 13.5?

För er andra som undrar så är det stökiometriska luftbränsle-förhållandet 14.6, alltså vid lambda = 1.

Hondajunkie hittar alltså sin högsta effekt vid lambda = 13.5/14.6 = 0.92, dvs lite fetare än lambda = 1.

Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back