Nu är jag inte helt insatt i hur Volvo gör med sina motorer men...
Mina erfarenheter av att mappa Hondabilar:
Normalt sett går en originalmotor något fett, dvs den får lite mer bensin än vad som ger optimal effekt. Detta för att motorn, vid vissa förhållanden, inte ska riskera att gå snålt - vilket kan skada motorn.
Mappning (chippning) ger allså oftast något mer effekt, samt något lägre bränsleförbrukning.
Detta gäller endast vid fullgas. Vid jämngas styrs bränslemängden automatiskt för att ge så låg förbrukning som möjligt.
För att tjäna effekt på att lägga på mer bensin behöver man även få in mer luft, i form at trimning eller.... ja... ökat laddtryck
Det är bara tvåtaktare som tar skada av att gå lite magert. Varenda dieselmotor skulle rasa direkt om fyrtaktsmotorer inte klarade att gå magert.
Och Volvo gör precis som Honda och alla andra biltillverkare det är ingen häxkonst att mappa ottomotorer.
Du bör nog se till att få dina mätinstrument kallibrerade om du får nåt annat än lambda = 1 vid normaldrift på en bilmotor. Till att börja med kan du ju kolla att du ställt in den för rätt bränsle.
En bilmotor går normalt sett med lambda=1 av den enkla anledningen att katalysatorn kan inte reducera NOx vid högre lambda.
Vore det inte för det så skulle man mappa en ottomotor aningen magert på låglast för att göra dom bränslesnålare.
Dessutom funkar bilens lambdasensor bara binärt vid lambda=1 så motorn ligger och egentligen svänger en aning upp och ner i lambda runt 1 om man ska vara petig. Bilens sensor vet alltså bara om motorn går fett eller magert så antingen.
Sen kommer vi till det område du började med. På högre varvtal och last hamnar man utanför de körcykler som där lagstadgade emissioner mäts och på fullgas bryr sig ingen kund om att en motor ska vara bränslesnål så där fetar man på en aning för att öka effekten.
På en turbo-motor fetar man på ytterligare mer där uppe för att bränslet kyler och därmed tål motorn högre laddtryck med lambda en bit under 1.
En motor ger faktiskt mest effekt vid aningen fet blandning. Det du uppmätt på fullgas är alltså inte för att skydda motorn utan för att motorn faktiskt ger mer effekt så.
Bäst verkningsgrad(lägst bränsleförbrukning) får man istället vid aningen mager blandning. Dessvärre kan man alltså pga katalysatorn inte köra motorn här även om man skulle vilja det.
Här finns det ju om man skiter i NOx-emissionerna alltså utrymme att justera om sin motor till lite bränslesnålare eller om man istället skiter i bränsleförbrukningen kan man ge motorn en gnutta mer effekt.
Men följdaktligen kan man inte få båda delarna.
Det måste väl endå handla lite om att bilfabrikanterna "safear" med inställningarna på motorn så den skall klara bensin med varierande kvalitet (tex utlandssemester). Chiptrimmarna optimerar väl som jag hört för vissa kvaliter på soppan, tex 98 oktan. Eller är jag helt ute och cyklar?
Nej, det behövs inte för en modern motor har knacksensor som trimmar in tändningen oavsett om du har 85 eller 106 oktan i tanken.
Och bränsleluftförhållandet behöver inte safeas, det styrs av mappar och finjusteras via lambda-sensorn.