Chevrolet Astro som hojtransport

mlundstrom

ducati
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Streetfighter 1098S, 1198S och 999Bip.
Tjena
nån som har erfarenhet av Cheva Astro som hojtransport? Det är alltså skåpbilsvarianten, inte den vanliga minibussen...

Får man in två hojar o lite diverse prylar inför bandagar? Förmodligen trångt, men går det överhuvudtaget?

Hur funkar bilen? De verkar rosta en del, men annars?

Tack på förhand, letade efter trådar om detta - men man får lite för många träffar...


//Mattias
 
Har själv en Astro som transporter och det går fint att stoppa in 2 hojar i bredd i den, är ca 275 ca långt lastutrymme och ca 145 cm brett.Gixxern gick ledigt in på höjden men Millen är mer på håret. Sitter färdiga lastöglor på golvet. Dricker ca 1,1 liter/mil
 
Jag har haft en GMC Safari som är samma bil och skulle inte rekommendera den som hojtransport.
Jag har inte testat om en hoj går in men jag har väldigt svårt att se att den gör det på höjden.

Generellt kan man säga att hela bilen är trång för sin storlek. Dålig plats för benen i fram, jobbig att skruva med då motorn sitter precis mitt under instrumentpanelen istället för inne i kupén som på en fullsize van.
Räkna med 1,3liter milen blandat. Går bra gör dem, men en vanlig T4 Caravelle
har större lastutrymme och då framförallt högre tack vare framhjulsdriften.

Jänk är oftast mycket fränt och något jag fastnar för, men i detta fall
blir det en Sverker......soptunnan dIrEcKtt:rolleyes:

Du kan för övrigt köra en fullsize van lika billigt då dem är billigare att äga bortsett fårn lite mer i soppa. Satsa på 95 och nyare så får du vortec motorn och riktig sekventiell insprutning så klarar du nog en G20 på 1,3li/milen om du
kör lugnt.

Det var mina två ören det.
 
Hmm.. en vanlig van är så jämrans stor - går nog fan inte in i min parkeringsplats hemma... Har fått följande mått:

Skåpets mått är: längd 220-190, bredd 170-140, mellan hjulhusen 130, tak 120cm.

Det borde funka, men frågan är hur jäkla trångt det blir.
 
Det blir trångt....
Den låga takhöjden gör att det är svårt att lasta och spänna hojen när den väl är på plats.
Jag är visserligen ca 2m men det är svårt att rulla in hojen när man nästintill får krypa för at komma in.
Jag hadde en Astro till crossen och fick spänna ihop gaffeln för att få in hojen på höjden, med motardhjulen gick den precis in under taket.
Annars är det en bra bil, om än lite bökig att meka med då motorn sitter halvvägs in i kupén, bra kvalitet på det mekaniska men ganska smäckig i detaljerna som alla amerikanska bilar
 
Kanske bättre försöka hitta en vanlig vw transporter ändå... hmmm...
 
Hade en Astro-88 :yoparty mellan åren 89-92 å vi packade in 2 hojar RGV och TZ hur lätt som helst och åkte ner till :7peta Poznan/Polen. :gnissla Då hade vi med 160L :Bugar soppa i jeep-dunkar Reservdels kit, Verktygslåda(Snap-on typ) 140cm madrass sovtäcken å kuddar för övernattning i bilen av 3pers:va , och bagar med kläder och som grädde på moset skinnställ och övrig skydds utrustning. Det gick väl lite segt i dom brantaste :huvet backarna, men tillslut såhh. Så Astro till bandagar så är den kanoners, tyst och bekväm är den. Kollade efter en själv i höstas men hamnade på en VW Transporter -92:tummenupp (kolla i garaget) för en liten peng.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top