checklista?

Klamster

Bra eller Anus?
Gick med
19 May 2004
Ort
Sthlm, Tullinge
Hoj
Cbr 954
ska besikta hojen nästa vecka, undrar om det är någon som har en liten checklista med vad man bör gå igenom så man inte payar 260 spänn för att bli utsparkad dirr bara för att jag glömt nåt?
 
Finns på vägverkets hemsida, alternativt bilprovningens hemsidan.
Backspeglar, reflex bakåt, blinkers, helljus, tuta, bromsljus båda bromsarna, bra däck, ljudet....
 
Nja kan väl skriva lite grejer!

1. Kolla lampor dvs framljuset står rätt helljus fungerar och baklampan lyser samt skyltlyktan.
2. Kolla blinkers samt om du har moddat så gäller avståndet mellan blinkers i fram 24cm och i bak 18cm. Vissa kolla E-märkning vissa gör det inte!
3. Kolla så att helljusindikatorn lyser krav från -84 tror jag det var.
4. Kolla så båda bromsljuskontakterna fungerar utan att kärva
5. Har du backspegel som är skadad så se till att inte ha den monterad
6. Nej du behöver inte ha passagerafotpinnarna med dig om du har sådana

Du kan stå på vänster sida om hojen och börja ifrån framhjulet
7. Kolla hjullager samt att hjulet sitter fast, kolla även bromsbelägg "minst 1mm kvar" titta även på bromsskivan efter sprickor samt att den sitter fast.
8. Kolla gaffeln efter läckage samt att inga kruvar är lösa på styrkronorna, när du ändå kollar det så kan du kolla på bromsslangen också efter skador mm.
9. Kolla motorn efter läckage samt ev lösa delar och även ramen efter sprickor
samt att växelföraren inte glappar eller sitter löst
10. Ta tag i bakhjulet och tryck det emot dig samt ifrån för att kolla ev glapp i svinglagren, ta tag i hjulets ovankant och gör samma rörelse för att kolla hjullager "du kan göra samma koll på hjullagret i fram" Titta även på länket, för att kolla ev glapp måste du ha den hjulet i luften så du kan ta ett spett och lägga det under bakhjulet och trycka upp för att kontrollera ev glapp
11. Kolla däck "minst 1mm över hela slitbanan" bromsskiva samt att allt sitter fast. Gå nu runt hojen till andra sidan för att kolla vidare på kedja mm.
12. Kolla så du har reflex i bak
13. Kolla bakdrev slitage samt att ryckutjämnarna är ok, kolla även att drevet sitter fast.
14. Kolla Kedjan, ta tag i kedjan längst bak på bakdrevet och dra ut det, kan du se 2/3 av bakdrevets tand så byt omedelbart. Kolla så kedjelåset sitter med böjen i färdrikningen.
15. Kolla bromsvätskenivån i bakre behållaren samt att bromspedalen sitter fast. Du kan göra ett högtryckprov genom att trycka ner pedalen för att kolla att allt är tät under några sekunder.
16. Kolla även på denna sida på motorn efter lösa delar alt läckage.
17. Ta tag i frambromsen och håll in handtaget för att göra ett högtryckprov även på frambromsen för att kolla att allt är tät.
18. Kolla gaffeln på högra sidan samt ev skruvar som håller hjulet sitter fast
19. Kolla även framdäcket att även det håller minst 1mm över hela slitbanan.

Ha hojen någolunda ren så blir SBP gubben glad. Försök att ha normalt buller på den så slipper du bullermätning. Var inte rädd för att fråga vad han gör då de som besiktar även de har ett mcintresse oftast. Blir sur ang frågor så tycker jag personligen att han inte ska hålla på med mcbesiktning.

Detta är lite av de grejer de ev kommer kolla på, har säkert glömt nåt!
 
Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top