Chassiestabilitet?!?!

TaRvId

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Billesholm
Hoj
Thunderace -97 och Suzuki Freewind
Jag kör en zxr 750 från -93. Är ganska ny på att köra sporthoj så det har gått långsamt genom kurvorna hittills. Men farten har börjat bli högre och då har hojen börjat slingra/åla sig i kurvorna och även små, små bakhjulssläpp infinner sig. Frågan är då om det är fjädringskomponenterna som är felinställda, jag som kör fel eller om det är tidens tand som visar att tekniken inte klarar mer på denna gamla hoj?!?!
Någon som har några tips???
 
Jag kör en zxr 750 från -93. Är ganska ny på att köra sporthoj så det har gått långsamt genom kurvorna hittills. Men farten har börjat bli högre och då har hojen börjat slingra/åla sig i kurvorna och även små, små bakhjulssläpp infinner sig. Frågan är då om det är fjädringskomponenterna som är felinställda, jag som kör fel eller om det är tidens tand som visar att tekniken inte klarar mer på denna gamla hoj?!?!
Någon som har några tips???

Kolla om stötdämpare/Framgaffel är ok. På min R6 från 00 med ca 2500 mil på mätaren är det dags att renovera framgafeln, då stötdämpningen börjar bli dålig.
 
Det är inget grundfel på hojen. Bara för att den blir "gammal" blir inte tekniken sämre, den där hojen är stadig! Snarare är det nåt som är slitet/felinställt och det kan vara nästan vad som helst.

- Styrlager
- Däckstryck
- Däckslitage
- Fel dimension på däck
- Hjullager
- Föraren kramphåller styret
- Felinställd fjädring
- Gammal/för lite olja i gaffeln
- Slutkörd bakdämpare

Börja med det enkla, kolla däcken och ställ tillbaka fjädringen fram och bak till originalinställningar. Kolla styrlagret så det inte glappar osv :tummenupp
 
Tack för svaret. Jag menade inte att tekniken blivit sämre med åren utan att tekniken 1993 inte höll högre klass än så.

Dom satte nya packboxar i framgaffeln på hojen innan jag köpte den, men det var en HD försäljare så det är inte omöjligt att något är fel tex oljemängden i gaffelbenen ( dom stod med en verkstadshandbok och mycket huvudkli när dom skulle sätta ihop den igen):va Sen tycker jag den är lite konstig vid hårda inbromsningar, men jag har bara kört HD innan så jag vet inte vad jag ska förvänta mig.
Styrlager är ok och däcken är nästan nya så det kan det inte vara.

Hur känner man om bakdämparen är slut??
 
På min R6a är det tätningarna i framgafeln som är slut(inte packboxarna). Det resulterar i att oljan passerar/läcker förbi tätningarna i stället för att passera via ventilerna vid små snabba "gaffelrörelser". Hojen känns lite orolig i framändan vid hård bromsning & kurvtagning.
Men som Jåke skrev, det finns många andra saker det kan bero på.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top