Chassienummer vs motornummer

Dr Gixxer

Rövens Pågar
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
n/a
Var och kikade på en hoj idag och kikade på chassienumret som stod vid styrhuvudet, vilket stämde med regbevisets nummer. Kikade sedan på motornumret som står ner undertill under sidokåpan, skall detta nummer vara samma som chassienummer eller skall det vara eller kan det vara annat nummer dvs ej samma som chassienummer utan att det är något vajsing?

Chassinumret är identiteten och får inte fibblas med. Skall vara synligt.
Motornumret kan vara vad som helst
Har haft hojar där de skilt 20 enheter mellan motor- chassinummer och har fn en hoj där det skiljer drygt 4000..
I senaste fallet kan man kanske misstänka motorbyte, nån gång...(Hoj fr 1982)
Extremfall är väl t ex moppar med olika tillverkare av chassi resp motor - inget samband alls....

RDn har samma, var nog vanligare förr kanske. :)

Ingen av min eller tjejens nuvarande eller tidigare R6:or har det, inte heller DRen.

Engelska försvaret hade som krav under andra världskriget att ram och motornummer skulle vara identiska.
Före kriget kunde det vara hur som helst. Det hängde kvar även på civila engelska hojar fram till 70-talet.
Nu anses det väldigt häftigt med "matching numbers".
I alla fall förkrigsharleys hade över huvud taget inget ramnummer, bara motornummer.

Finns det något register med vilket motornummer som hör till vilken hoj?

Transportstyrelsen har ju inte motornummer. Vilket iofs är synd och kanske vore något de borde ha...
Tillverkaren har väl något register över vilka motorer hamnade i vilka hojar, men är det någonting gemene man kan få tillgång till?

Transportstyrelsen har ju inte motornummer. Vilket iofs är synd och kanske vore något de borde ha...
Tillverkaren har väl något register över vilka motorer hamnade i vilka hojar, men är det någonting gemene man kan få tillgång till?

Möjligt att det finns hos tillverkaren. Är det nyare hoj kan det ibland står i coc intyget.

På min gamla Bandit från -97 står motornumret i registreringsbeviset, dock inget besiktningen brytt sig om vad jag minns. Jag har dessutom bytt motor på den nu. På min nyare B-King har man inte noterat motornumret i registreringsbeviset.

Det går att googla fram. J = Japan, H = Honda, årsmodell, ramtyp osv. Hade en sån lista men hittar den inte just nu.

Jo, tolkande av vad motor eller chassinummer betyder går ju att få fram. Dock vore det intressant att se vilken motor hör hemma i vilken hoj. Inte minst ur stödsynpunkt.
Har för mig att jag sett nån sajt spec för Honda, ramlade in av en tillfällghet..
Sparat länken? nääää...

Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...