Chansningen som gick bra (Ställ, hjälm m.m)!

Humper

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2009
Hoj
R6 '99 blåvit, Tunturi SS
Hej, hade lite problem med tid m.m. så jag tog hjälp av sporthoj medlemmar och frågade runt lite storlekar och vad annat som passade.
Slutade ivf med perfekt passande:
- Hjälm (65pund, slutpris = ~150€) (M, Lazer)
- Läderställ (52, halvdelat Alpine*)
- Ryggplatta (M, Alpine*)
- Handskar (L, Alpine*)
(605€+115€ moms)

Lite små osäker på ryggplatta men tror den är tillräckligt stor
men här finns lite bilder med mig (med en konstig min):
Ryggplatta:
http://i52.tinypic.com/4sgz8m.jpg
http://i52.tinypic.com/250lfdy.jpg

Ställ (med ryggplatta):
http://i51.tinypic.com/29djz38.jpg
http://i55.tinypic.com/14l7hbd.jpg

Hjälm:
http://i52.tinypic.com/2an7t1.jpg

Tack för all hjälp, ni kanske inte vet vilka ni är men tack ivf :tummenupp

MvH,
Humper

En hjälm för endast 1500 kr, känns det bra? Vad är butikspris i Sverige för den modellen? Det är ju faktiskt lite så att man får vad man betalar för när det gäller hjälmar.

Har du hittat ett kampanjpris och den passar din skalle riktigt tajt och bra då är det bara att gratulera!

Vilken modell är det på stället? Finns ju ett par olika 2 delade från alpinestars

En hjälm för endast 1500 kr, känns det bra? Vad är butikspris i Sverige för den modellen? Det är ju faktiskt lite så att man får vad man betalar för när det gäller hjälmar.

Har du hittat ett kampanjpris och den passar din skalle riktigt tajt och bra då är det bara att gratulera!
Nja, kan nog inte riktigt hålla med där. Tycke så själv förut
men för de extra pengarna så får du mest, märke, design, vikt och tysthet. Köptes från UK så de blev en bra bit billigare, tycker hjälmen funkat utmärkt (y)
Vilken modell är det på stället? Finns ju ett par olika 2 delade från alpinestars
Alpinestars SG-1, tvådelat då som sagt. Hittar man här:
FC-Moto, SG-1

-för de extra pengarna så får du mest, märke, design, vikt och tysthet.- ?

Ja. Det är därför man betalar mer för en hjälm.. I synnerhet ljudnivå och ventilation möjlighet till pinlock och bra synfält mm mm. (i mitt fall)

En bra hjälm ligger även bra i luftflödet! Min gamla nolan känns som det sitter en fallskärm i nacken om jag jämför med min nya shoei.. Dvs design.

Last edited:

Jag tycker att man läser hela tiden att billiga hjälmar generellt inte är sämre säkerhetsmässigt. Om jag kunde tänka mig att vara utan den lyxiga känslan i en Arai-hjälm för 4-5000 eller mer så hade jag inte varit skraj för att köra med något billigare.

-för de extra pengarna så får du mest, märke, design, vikt och tysthet.- ?

Ja. Det är därför man betalar mer för en hjälm.. I synnerhet ljudnivå och ventilation möjlighet till pinlock och bra synfält mm mm. (i mitt fall)

En bra hjälm ligger även bra i luftflödet! Min gamla nolan känns som det sitter en fallskärm i nacken om jag jämför med min nya shoei.. Dvs design.

Jo men nu hade ju den bra vent, pinlock men ganska högljud. Design får du avgöra själv men jag tycker den ser ganska bra ut.

Jo men nu hade ju den bra vent, pinlock men ganska högljud. Design får du avgöra själv men jag tycker den ser ganska bra ut.

hihi.. Smaken är som baken. Huvudsaken (höhö) är att du är nöjd och att den sitter bra på dig. Vad kman menade tror jag var om det är värt att beställa en så billig hjälm från eu och inte köpa den hemma då frakten i princip äter upp hela förtjänsten.

Edit: hade inte kollat på bilderna men det såg helt ok ut. :)

Köpte min från fc. det var betydligt billigare än här.. sjohej!

Last edited:
Hjälmar är momsbefriade England har jag hört. Därmed försvinner 20 procent av priset direkt.

Modellen hette Maya och kostade om jag inte minns fel strax under 2000:- i sverige, den är utgången så jag kan inte kolla upp det.

Säkerheten och pris hänger inte alltid ihop, kolla bara Bike:s senaste hjälmtest. Där var ju Biltemas hjälm bland de bättre, igen, typ.

TS: Tycker det ser ut att sitta bra faktiskt.

Modellen hette Maya och kostade om jag inte minns fel strax under 2000:- i sverige, den är utgången så jag kan inte kolla upp det.

Säkerheten och pris hänger inte alltid ihop, kolla bara Bike:s senaste hjälmtest. Där var ju Biltemas hjälm bland de bättre, igen, typ.

TS: Tycker det ser ut att sitta bra faktiskt.

Okej vad bra :)
Modellen heter faktiskt Dayton men färgsättningen heter maya, runt 2000-3000 ja.

Betalade 1499 kr för min AGV hjälm i UK, butikspris i SWE för denna mod är 3295 kr. Så det du skriver är sanning med kraftig modiefikation.
Men det är klart, känns det bättre att betala dubbla priset någon annan stans å tro att den är bättre då, så visst :tungan

/ A.B

Biltemas integralhjälm fick topp betyg i Bike tidiningen.

Så säg inte att ni får mera säkerhet för mer pengar ni lägger ut

Självklart är det bra om man får tag i en kvalitetshjälm på utförsäljning men att köpa en moppehjälm över disk i Sverige för 1500 kr och tro att den skyddar lika bra som en riktigt mc-hjälm när du väl drar skallen hårt i backen är att lura sig själv.

Alla ni som är nöjda över era billiga hjälmar, och då menar jag inte er som gjort klipp, har ni slagit i hårt med dem nån gång och är beredda att köpa en likadan igen?

Jag köpte en billig Shark RSi Shuriken när jag var i England och highsidade på Mantorp i den. Det gick kanske 130 kmh när jag åkte av och min skalle fick en rejäl omgång. Jag fick problem med balanssinnet efter detta (kristallsjuka, som gick över) och jag kommer INTE åka i budgethjälm mer. Tror den kostade 1500 kr där och runt 2500 kr här.
Nu kör jag i Arai och AGV och använder tandskydd vid inspirerad körning. Man bör inte chansa med skydd för skallen. Köp det absolut bästa budgeten tillåter! Armar och ben går att spika ihop. Skalltrauman är värre!

Detta är MIN åsikt. Den står jag för!

Bifogat

• shark.jpg
    shark.jpg
    143.2 KB · Visningar: 88
Last edited:
Självklart är det bra om man får tag i en kvalitetshjälm på utförsäljning men att köpa en moppehjälm över disk i Sverige för 1500 kr och tro att den skyddar lika bra som en riktigt mc-hjälm när du väl drar skallen hårt i backen är att lura sig själv.

Alla ni som är nöjda över era billiga hjälmar, och då menar jag inte er som gjort klipp, har ni slagit i hårt med dem nån gång och är beredda att köpa en likadan igen?

Jag köpte en billig Shark RSi Shuriken när jag var i England och highsidade på Mantorp i den. Det gick kanske 130 kmh när jag åkte av och min skalle fick en rejäl omgång. Jag fick problem med balanssinnet efter detta (kristallsjuka, som gick över) och jag kommer INTE åka i budgethjälm mer. Tror den kostade 1500 kr där och runt 2500 kr här.
Nu kör jag i Arai och AGV och använder tandskydd vid inspirerad körning. Man bör inte chansa med skydd för skallen. Köp det absolut bästa budgeten tillåter! Armar och ben går att spika ihop. Skalltrauman är värre!

Detta är MIN åsikt. Den står jag för!

Visst förstår jag dig men nu är de ju även så att det har testats hjälmar och inget visar på att mer pengar = säkrare hjälm.
Kanske känns bättre men vette fan ifall man kan säkert säga att den är säkrare, som du själv säger: "har ni slagit i hårt med dem nån gång och är beredda att köpa en likadan igen?" nu dock med din nya hjälm?

Du kanske fick en så rejäl smäll så att det inte skulle vart något skillnad om du hade den förra eller den nuvarande hjälmen, väldigt svårt att få din teori gå ihop i praktiken.

Menas absolut inget stötande med dehär!

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...