Chamonix eller Saalbach?

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Hoj
Speed Triple R -15
Hej!

Vi är ett gäng som sticker ner i februari nästa år... sitter och letar efter stugor/chalets som vi ska hyra!

Det är ganska liten skillnad prismässigt. Jag har besökt båda ställerna själv men det är så väldigt svårt att välja, har ju elva grabbar som besöker alperna för första gången med mig, dock är dom erfarna skidåkare (de flesta, men alla kan iaf åka) så Chamonix funkar.

Det som talar för Chamonix är ju "storstadskänslan", det finns mycket av allt helt enkelt, 6 renodlade stora diskotek, ett femtiotal pubar och ett hundratal resturanger...

Saalbach är ju Österrike, afterskins moderland! Det är marginellt billigare också och jag hade (förutom en liten natt i häktet) en fruktansvärt rolig resa hit... det är med största sannolikhet mer brudar från Norden där också (bäst kvalitet).
Det är nog mest för att jag hade så himla kul när jag var här sist som jag har lust att dra dit igen...

Så... hjälp ni allvetande sporthojare, vill ju inte ha en elvamannamobb efter mig för att jag valde fel! :huvet

Tja!

Last edited:
Espen skrev:
Hej!

Vi är ett gäng som sticker ner i februari nästa år... sitter och letar efter stugor/chalets som vi ska hyra!

Det är ganska liten skillnad prismässigt. Jag har besökt båda ställerna själv men det är så väldigt svårt att välja, har ju elva grabbar som besöker alperna för första gången med mig, dock är dom erfarna skidåkare (de flesta, men alla kan iaf åka) så Chamonix funkar.

Det som talar för Chamonix är ju "storstadskänslan", det finns mycket av allt helt enkelt, 6 renodlade stora diskotek, ett femtiotal pubar, inkl. Crazy Cangaroo (fiiina minnen :yoparty) och ett hundratal resturanger...

Saalbach är ju Österrike, afterskins moderland! Det är marginellt billigare också och jag hade (förutom en liten natt i häktet) en fruktansvärt rolig resa hit... det är med största sannolikhet mer brudar från Norden där också (bäst kvalitet).
Det är nog mest för att jag hade så himla kul när jag var här sist som jag har lust att dra dit igen...

Så... hjälp ni allvetande sporthojare, vill ju inte ha en elvamannamobb efter mig för att jag valde fel! :huvet

Tja!
Charmonix! Har visserligen inte varit i Saalbach men de opistade backarna i Charmonix och de stora möjligheterna till att klättra iväg utanför liftsystemet och längre upp på topparna gör ju det bara ännu bättre :tummenupp

Sedan det som du sa, storstads-kännslan men ändå så nära till backarn. Charmonix rockar, klart bästa åkningen jag fått, men då hade vi visserligen mycket nysnö, snöande nästan varje natt och var man uppe tidigt så fanns det gott om puder :)

Det beror väl på vad man prioriterar. Ungefär som sport och komfort.

Är skidåkningen viktigast så väljer man helt tveklöst Chamonix. Då har man valt Ferrarin. Kompromisslös, vass och kan bita tillbaka rejält.

Eller så vill man ha "stämning", "mest party" eller nåt annat. Då tar man Saalbach, och har därmed valt en trygg, komfortabel och lättkörd Volvo V70.

/Stefan M

Beror hur hur länge ni ska vara där oxå... Chamonix blir man inte trött på allt för snabbt när det gäller åkning och festande (har säsongat där 2 ggr). Nackdelen som du vet är de jävla bussresorna varje dag (om ni inte har egen bil). Februari är bra väder och så kommer alla nordiska turister på sportloven... (mycket fest). Om ni är unga är ju Chamonix o rekommendera, eftersom jag antar ni kommer festa mycket. De flesta scandinaver hyr lägenhet i Sud (södra delen) - trånga o små lägenheter, grannar som festar hela nätter... ingen hit i längden. Men ni kommer ner rätt sent i säsongen och många lägenheter hyrs ut från december, så kanske utbudet är rätt litet då.

Tar ni med egen bil kan ni även göra dagsutflykter till många bra system i närheten och stor mathandla. Ni får hyr bättre lägenheter om ni kan tala/skriva franska när ni ska boka.

Ska ni vara bort bara i 2-3 veckor skulle jag prioritera åkningen i första hand och åka till ett lite mindre o lugnare ställe, så ni inte bara super bort hela semestern.

Kolla in följande länk för erfarenheter o tips:
http://www.freeride.nu

Någon storstadskänsla finns förstås inte i Chamonix, däremot en skön stadskänsla. Ratiot kan vara allt från dåligt till exceptionellt dåligt. Damer gillar sällan avancerad skidåkning och åker till Österrike istället. Sedan kan det vara lite dåligt med snö i Chamonix också. Saalbach vet jag inte mycket om, men skidåkningen är förstås enklare/tråkigare där.

Jag har varit både i Saalbach och i Chamonix.

Skillnaden är att i Saalbach är det gott om pubar i backen.
I chamonix är det grym offpist-åkning och nästan inga barer i backen.
När jag var i Chamonix åkte jag med UCPA och veckan var ängnad åt seriös offpist-åkning.

Åker ni för att supa så ska ni åka till Saalbach som har en skönare stämning, men ska ni koncentrera er på skidåkningen är det Chamonix som gäller.

fart freak skrev:
Mycket bra svar

Tackar, jo det lutar åt Saalbach nu då vi är i åldrarna 22-26 så det blir en hel del festande, dessutom så kommer vi bara vara borta i 10 dagar! Och jag vågar inte svara på hur pass duktiga de andra är på att åka, dom nöjer sig nog med backarna i Saalbach!

Egen bil har vi och boende håller jag på att leta för fullt... nackdelen är att vi är ett lite för stort sällskap för att det ska vara perfekt (12 stycken). De flesta lägenheterna ligger på 6-8 personer vilket gör oss tvugna att hyra två :huvet

Som sagt, tack för ett bra och sakligt svar!

Det som talar för Chamonix är ju käket. Österrikarna är ju mil efter när det gäller den kulinariska biten. Poco Loco-burgarna i Chamonix är fanimej de godaste jag någonsin smakat.

Men som det redan sagts i tråden, orka åka bussjävlarna varje dag.

Jag hade nog valt Saalbach.

Espen skrev:
Tackar, jo det lutar åt Saalbach nu då vi är i åldrarna 22-26 så det blir en hel del festande, dessutom så kommer vi bara vara borta i 10 dagar! Och jag vågar inte svara på hur pass duktiga de andra är på att åka, dom nöjer sig nog med backarna i Saalbach!

Egen bil har vi och boende håller jag på att leta för fullt... nackdelen är att vi är ett lite för stort sällskap för att det ska vara perfekt (12 stycken). De flesta lägenheterna ligger på 6-8 personer vilket gör oss tvugna att hyra två :huvet

Som sagt, tack för ett bra och sakligt svar!

Afterskin i Saalbach slår det mesta :yoparty

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...