powerjohan
Ogudaktig sporthojare
Hej.
Frågan gäller farsans tvåtaktsutombordare (2-cyl 9.9 hp Tohatsu från 03) men principen torde vara detsamma som för motorcyklar och 4-takt.
En morgon för någon vecka sedan ville motoreländet inte starta. Med hjälp av lokal bilmekaniker med (bil-)analysinstrument så konstaterades det att det inte kom någon puls från cdi-boxen varför ny sådan beställdes.
Nu medans jag var uppe och hälsa på så anlände prylen (2000 spänn, skickad från Norge vilket tar en vecka) och farsan monterade på den. Nu kunde det konstateras att nu kommer en puls men vi får ingen gnista. Jag mätte upp tändspolen (gemensam för båda tändstiften) och kan konstatera att det finns en (låg) resistans över primärlindningen men oändlig (=brott) över sekundärlindningen (mätte mellan tändhatt och jord). En kontrollmätning på en gammal 1cyl Mercury motor visar att det borde finnas resistans där vilket stämmer med mina erfarenheter från mina (4-takt) motorcyklar.
Min tolkning är därför att även tändspolen har gett upp men jag tycker det är konstigt att båda dessa komponenter skulle gå sönder samtidigt så OM det är så att båda komponenterna är trasiga så torde den ena ha gått sönder av att den andra är kass. Min tolkning är att det i sådana fall borde vara kass spole som haft sönder cdi-box (ty kass cdi borde inte skicka några pulser varför spolen inte borde användas allt), är det någon som vet om det är vanligt? Är också lite fundersam över varför detta skulle gått sönder medans motorn är avstängd, motorn fungerade enligt farsan bra sista gången den kördes för att sedan vara helt död nästa gång den skulle startas någon dag senare. Ett alternativ är att spolen har skadats av monteringen av cdi-boxen eller vid mätningen av den första trasiga boxen, är dock inte riktigt klok på hur det skulle ha gått till i sådana fall (statisk elektricitet?).
Oavsett vilket är det nog bara att beställa ny spole som säkert också kostar 2000 spänn och tar ytterligare en vecka men man vill gärna veta varför sakerna går sönder, jag tror egentligen inte på otur i dessa sammanhang, 2-takts båtmotorer har extremt lågt effektutag och brukar snudd på vara oförstörbara (förra 6 hästars Evinrude snurran gick snudd på dagligen sommarhalvåret från 79 till 03 utan kolvbyten och startade konstant på första rycket, Tohatsun plockar 10 hästar från 247 cc, jämför med vad en 250 cc motorcykel 2-takt plockar!)
Frågan gäller farsans tvåtaktsutombordare (2-cyl 9.9 hp Tohatsu från 03) men principen torde vara detsamma som för motorcyklar och 4-takt.
En morgon för någon vecka sedan ville motoreländet inte starta. Med hjälp av lokal bilmekaniker med (bil-)analysinstrument så konstaterades det att det inte kom någon puls från cdi-boxen varför ny sådan beställdes.
Nu medans jag var uppe och hälsa på så anlände prylen (2000 spänn, skickad från Norge vilket tar en vecka) och farsan monterade på den. Nu kunde det konstateras att nu kommer en puls men vi får ingen gnista. Jag mätte upp tändspolen (gemensam för båda tändstiften) och kan konstatera att det finns en (låg) resistans över primärlindningen men oändlig (=brott) över sekundärlindningen (mätte mellan tändhatt och jord). En kontrollmätning på en gammal 1cyl Mercury motor visar att det borde finnas resistans där vilket stämmer med mina erfarenheter från mina (4-takt) motorcyklar.
Min tolkning är därför att även tändspolen har gett upp men jag tycker det är konstigt att båda dessa komponenter skulle gå sönder samtidigt så OM det är så att båda komponenterna är trasiga så torde den ena ha gått sönder av att den andra är kass. Min tolkning är att det i sådana fall borde vara kass spole som haft sönder cdi-box (ty kass cdi borde inte skicka några pulser varför spolen inte borde användas allt), är det någon som vet om det är vanligt? Är också lite fundersam över varför detta skulle gått sönder medans motorn är avstängd, motorn fungerade enligt farsan bra sista gången den kördes för att sedan vara helt död nästa gång den skulle startas någon dag senare. Ett alternativ är att spolen har skadats av monteringen av cdi-boxen eller vid mätningen av den första trasiga boxen, är dock inte riktigt klok på hur det skulle ha gått till i sådana fall (statisk elektricitet?).
Oavsett vilket är det nog bara att beställa ny spole som säkert också kostar 2000 spänn och tar ytterligare en vecka men man vill gärna veta varför sakerna går sönder, jag tror egentligen inte på otur i dessa sammanhang, 2-takts båtmotorer har extremt lågt effektutag och brukar snudd på vara oförstörbara (förra 6 hästars Evinrude snurran gick snudd på dagligen sommarhalvåret från 79 till 03 utan kolvbyten och startade konstant på första rycket, Tohatsun plockar 10 hästar från 247 cc, jämför med vad en 250 cc motorcykel 2-takt plockar!)