CBRen bludrar

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Jag har en CBR 600f 87
problemet med den e att när jag va ute o körde (i regn)
så dog den mer eller mindre
Det ytrar sig som så att varvräknaren hoppar lite upp o ner o motorn går väldigt ojämnt
nu har jag skruvat av alla kåpor o kollat kablarna
Men krånglar fortfarande men så heltplötsligt så gick den nästan helt rent i 30s o sen dog igen
Någon som vet vad det kan vara??
 
Iceman1975 skrev:
Är det bara när det regnar den bluddrar?

det har aldrig hänt förr o jag har kört i regn en gång innan .. men denna gången va de mycke mer regn..
 
AleX skrev:
det har aldrig hänt förr o jag har kört i regn en gång innan .. men denna gången va de mycke mer regn..

Ok.. Min bludrade lite ibland så som du beskriver..
Sen la soppa pumpen av för alltid..
Och då blev det släpkärra hem till garaget.. :(

Men testa att hälla vatten på den då?
 
Iceman1975 skrev:
Ok.. Min bludrade lite ibland så som du beskriver..
Sen la soppa pumpen av för alltid..
Och då blev det släpkärra hem till garaget.. :(

Men testa att hälla vatten på den då?

hmm altså den funkar inte nu o mer vatten ska jag knappas ha på den tror jag :p
 
AleX skrev:
de får den ju :p

just nu tror jag de e cdi boxen..

Men är du säker på att den får soppa hela tiden?
I soppa pumpen sitter det brytare..(Som givetvis inte går att köpa löst utan man måste byta hela pumpen)
Och på min så "nöp" de ihop ibland..
 
Iceman1975 skrev:
Men är du säker på att den får soppa hela tiden?
I soppa pumpen sitter det brytare..(Som givetvis inte går att köpa löst utan man måste byta hela pumpen)
Och på min så "nöp" de ihop ibland..

värt o kolla, var sitter pumpen?
 
AleX skrev:
värt o kolla, var sitter pumpen?

På vänster sida precis under sadeln...
Bara följa slangen från tanken så hittar du den...
Pumpen går att plocka isär så ser man ju hur brytarna ser ut..
Alt köra den när du har den bortplockad från hojen..
 
Iceman1975 skrev:
På vänster sida precis under sadeln...
Bara följa slangen från tanken så hittar du den...
Pumpen går att plocka isär så ser man ju hur brytarna ser ut..
Alt köra den när du har den bortplockad från hojen..


Pumpen tickar o slår o de rinner fin fint
 
För en månad sedan så hade jag ett liknande problem på min CBR600 -87.

För gick den lite halvtaskigt.
Sen gick den bra.
Sen gick den halvtaskigt och varvräknaren flippade ur totalt, den kastade hit och dit och
ibland visade den 8000 varv på tomgång :)
Men helt plötsligt gick den skitbra (så bra en gammal 600 kan göra :) men sen började varvräknare flippa hit och dit igen och plötsligt dog den helt. Men lite senare gick den igång igen och gick på samma sätt (se ovan) igen.

Lösningen på det var en kabel till batteriet som nästan hade gått av. Tyvärr så verkar det som att du redan har kollat det så det kankse inte hjälpte så mycket men våra fel verkar ju vara rätt lika så det kanske kan vara värt att kolla alla kablar igen. Det jobbiga med glappkontakt är ju att det kan funka när man mäter men inte sen när man ska köra.

Min kan även bli väldigt svårstartad när det är regnigt ute. Startar lätt med rullstart men inte med startmotorn. Det jag gör då är jag att jag byter tänkdstikft, funkar alltid för mig. Köp inte orginal, jag fick byta var 200:e mil då. Nu kör jag med några andra som killen mc-poolen trodde på och dom har funkar bra mycket längre. Tror att dom var utan störningsskydd (olagliga men det är ingen som bryr sig och det lär ju inte harray haffa märka). Men nya tändstift lär ju tyvärr inte hjälpa mot flippande varvräknare.
 
Tack för tipset ska kolla mer ..
När jag va ute o körde i regnet så rann det ner vatten bakom varvräknaren.. så jag tror jag ska kolla noga där sen kommer det en reservdelshoj på måndag så då ska jag byta ut tändspolar o cdi box o förhoppningsvis så funkar det sen
 
Hade samma problem med min viffer efter en ordentlig störtskur. Löste problemet med att byta samtliga tändstift, tillbad den store Anoougo samt käkade valfett.
Testa tändstiften. :rolleyes:

gladh
 
gladh skrev:
Hade samma problem med min viffer efter en ordentlig störtskur. Löste problemet med att byta samtliga tändstift, tillbad den store Anoougo samt käkade valfett.
Testa tändstiften. :rolleyes:

gladh


Tyvärr e redan alla tändstift bytade :(
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top